1 45 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Revista San Gregorio

 ISSN 2528-7907 ISSN 1390-7247

ALFONSO ALFONSO, Rodney; FRANCO RODRIGUEZ, 2Mercedes del Carmen    SUAREZ MELLA, Rogelio Pedro. La gestión de innovación fuente de ventajas competitivas en hoteles de categoría superior, del destino Manta-Ecuador. []. , 1, 45, pp.17-31. ISSN 2528-7907.  https://doi.org/10.36097/rsan.v0i45.1442.

^a

La innovación constituye un componente de marcada relevancia para la inclusión de valores agregados y el desempeño competitivo dentro del mercado hotelero actual. Tomando en cuenta esto, el objetivo del presente trabajo consistió en determinar la incidencia de las funciones de la gestión de innovación en la generación de ventajas competitivas en hoteles de categoría superior del destino Manta, Ecuador. Se utilizó un diseño metodológico basado en la correspondencia de los constructos innovación y ventajas competitivas. Se emplearon los métodos de revisión bibliográfica, análisis-síntesis, estadísticos y consulta de expertos. La muestra de estudio incluyó 11 hoteles de lujo y primera clase. Se logró triangular los conceptos de la revisión bibliográfica, opiniones de los clientes en las plataformas de viajes y el criterio de expertos. Los resultados permitieron validar seis funciones de gestión de innovación y 11 ventajas competitivas asociadas. La correlación estadística de ambos constructos es fuerte y positiva, con una incidencia general estimada del 63,3%. Específicamente las funciones de innovación: vigilancia, enriquecimiento, inventario y optimización, fueron las de mayor relación con la competitividad. Por tanto, la gestión de innovación constituye una fuente significativa de generación de ventajas competitivas para los hoteles de categoría superior de Manta.

^les^a

Innovation is a highly relevant component for extra values ​​and competitive performance in the current hotel market. For these reasons, the main objective of this research was to determine the impact of innovation management on the generation of competitive advantages for the senior hotels in Manta tourism destination, Ecuador. The methodology was based on the correspondence of performance of the innovation and competitive advantages constructs. The methods mainly used were bibliographic review, analysis-synthesis, statisticians and expert validation. The research took into account a sample of 11 hotels registered like luxury and first-class hotels. In the first stage were selected and triangulated the relevant elements of both variables, validating six innovation management functions and 11 competitive advantages. In the second stage were applied several surveys and the results showed an overall average innovation performance and a high importance for the application of competitive advantages. In the last stage was applied a statistical correlation test between innovation and competitive advantages performance with strong and positive results, with an overall incidence of 63.3%. Specifically, the surveillance, enrichment, inventory and optimization innovation functions evidenced the greatest impact on hotel competitiveness. Therefore, the innovation management represents a significant source of competitive advantage in the senior hotels in this tourist destination.

^len

: .

        · | |     · |     · ( pdf )