SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.8 número1Análisis del filme Mejor no hablar de ciertas cosas y su consideración estética y moral desde Nietzsche y GuardiniArte e ingeniería. Modelos de trabajo colaborativo en Argentina y Estados Unidos durante la década del sesenta índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Ñawi: arte diseño comunicación

versión On-line ISSN 2588-0934versión impresa ISSN 2528-7966

Resumen

AVALOS FLOREZ, Édison Duván. From the laboratory to the museum. The change in the indigenous representation proposed by Camilo Egas. Ñawi [online]. 2024, vol.8, n.1, pp.47-57. ISSN 2588-0934.  https://doi.org/10.37785/nw.v8n1.a3.

The painting Las floristas indias, by Camilo Egas, changed the representation of the indigenous in the plastic arts of Ecuador. Before that painting, the indigenous, from positivism, was objectified until erasing the traces that revealed their subjectivity. After this painting, the representation of the indigenous, in a naturalistic conception, was endowed with a social context, a geographical landscape and a historical development. However, this new representation, under the influence of 'social realism', degenerated into a reprehensible representation.

Palabras clave : Las floristas indias; Camilo Egas; indigenous representation; costumbrismo; indigenismo; social realism.

        · resumen en Español     · texto en Español