6 2 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Revista Andina de Educación

 ISSN 2631-2816

VALLADARES RIVEROLL, Liliana. The Pedagogical Pentagon of Parks: A Conceptual Framework for the Educational Analysis of Urban Green Spaces as Emerging Places for Learning. []. , 6, 2, e204. ISSN 2631-2816.  https://doi.org/10.32719/26312816.2022.6.2.5.

^a

This article proposes a conceptual device for the techno-pedagogical analysis of urban green spaces. It explores how urban parks are integrated into the networks of educational and learning practices that occur in the public space and if it is possible to organize them as pedagogical strategies. The Pedagogical Pentagon of Parks (PPP) is proposed as a conceptual, analytical lens to ensure that urban parks and everything happening and present in them communicate educationally. The PPP is a framework of five articulated categories (public pedagogy, learning cities, smart learning, cyberparks, and museographic language) that transform our view towards the parks to intervene in them as emerging learning territories.

^len^a

En este artículo de revisión se propone un dispositivo conceptual para el análisis tecnopedagógico de los espacios verdes urbanos. Se cuestiona de qué manera los parques urbanos se integran a las redes de prácticas educativas y de aprendizaje que ocurren en el espacio público y si es posible organizarlos como estrategia pedagógica. Se propone el pentágono pedagógico de los parques (PPP) como lente conceptual y analítico para lograr que los parques urbanos, y todo lo que en ellos sucede y está presente, comuniquen educativamente. El PPP es un entramado de cinco categorías (pedagogía pública, ciudades del aprendizaje, aprendizaje inteligente, ciberparques y lenguaje museográfico) que en su articulación transforman la mirada hacia los parques para intervenir en ellos como territorios emergentes de aprendizaje.

^les

: .

        · | |     · | |     · ( pdf ) | ( pdf )