6 1 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Revista Andina de Educación

 ISSN 2631-2816

RENDON-ROMERO, Sara Isabel; NAVARRO-PABLO, Macarena    GARCIA-JIMENEZ, Eduardo. The relationship of home and instructional environments to L2 literacy development. []. , 6, 1, e210. ISSN 2631-2816.  https://doi.org/10.32719/26312816.2022.6.1.12.

^a

Home and instructional learning environments can influence children's literacy development in English as a Foreign Language. The main objectives of this research are 1) to determine the influence of school and home elements on children's literacy process and 2) to identify reading practices and English tasks carried out at home. The research counted with the participation of 142 pupils and their families belonging to two different bilingual schools from Seville, Spain. This study followed an ex post facto design with natural groups in which quantitative data were collected through questionnaires to families and qualitative data through observations of pupils. Data were analysed through the Mann-Whitney U test and discriminant analysis. Results show that the frequency of reading in front of children, the mothers' help with English tasks at home, and a certain amount of extramural English influenced the literacy process. Furthermore, the study identified significant differences between the two schools in relation to literacy practices at home and parental involvement in schoolwork. The results obtained present relevant implications in promoting family training and involvement and engaging in interactive collaborations with the school.

^len^a

Los contextos escolares y familiares de aprendizaje pueden influir en el desarrollo de la alfabetización en inglés como lengua extranjera. El objetivo de esta investigación es determinar la influencia de los elementos de la escuela y del hogar en el proceso de alfabetización e identificar las prácticas lectoras y las tareas realizadas en casa. La investigación contó con 142 discentes y sus familias pertenecientes a dos colegios bilingües de Sevilla, España. Este estudio siguió un diseño ex post facto con grupos naturales en el que se recogieron datos cuantitativos a través de cuestionarios y datos cualitativos a través de observaciones. Los datos se analizaron mediante la prueba U de Mann-Whitney y un análisis discriminante. Los resultados muestran que la frecuencia de lectura, la ayuda de las madres en las tareas de inglés en casa y un inglés extramural determinado influían en el proceso de alfabetización bilingüe. También se identificaron diferencias significativas entre los dos colegios en relación a las prácticas de alfabetización en casa y la ayuda e implicación de la familia en las tareas escolares. Los resultados obtenidos presentan implicaciones relevantes a la hora de promover la formación e implicación de las familias, y su colaboración con la escuela.

^les

: .

        · | |     · |     · ( pdf )