22 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Revista Chakiñan de Ciencias Sociales y Humanidades

 ISSN 2550-6722

CALDERON, David; GODOY, Marisol    MARRERO, Adriana. VALIDATION OF AN ORGANIZATIONAL CLIMATE SCALE IN A MILITARY HIGHER EDUCATION INSTITUTION: IMPLICATIONS FOR RESEARCH AND PRACTICE. []. , 22, pp.128-144. ISSN 2550-6722.  https://doi.org/10.37135/chk.002.22.08.

^a

The evaluation of organizational climate is a critical factor in business management, and its importance is even greater in military higher education institutions, due to the high motivation and commitment expected from their members. However, research on this topic in Ecuador is scarce. The present study validates a scale to measure organizational climate in Ecuadorian military higher education institutions. The instrument proposed by Hernández, Garrido & Rico (2016) was applied to an intentional sample of 44 Military Engineering School (ESINGM) members. Its reliability was evaluated using Cronbach's alpha coefficient, obtaining values above 0.960, indicating high internal consistency. The dimensions of the organizational climate present in the institution were identified, and the results of the first-level statistical validation were presented. It is concluded that the scale is valid and reliable for measuring the organizational climate in this institution. In addition, this study contributes to the understanding of the organizational climate in military higher education institutions in Ecuador and may have implications for the management and improvement of educational quality in the context of higher education in Ecuador.

^len^a

La evaluación del clima organizacional es un factor crítico en la gestión empresarial, y su importancia es aún mayor en instituciones de educación superior militares, debido a la alta motivación y compromiso esperado por parte de sus miembros. Empero, en Ecuador la investigación sobre este tema es escasa. El presente estudio valida una escala para medir el clima organizacional en instituciones de educación superior militar de Ecuador. Se aplicó el instrumento propuesto por Hernández, Garrido & Rico (2016) a una muestra intencional de 44 miembros de la Escuela de Ingeniería Militar (ESINGM) y se evaluó su confiabilidad mediante el coeficiente alfa de Cronbach, obteniendo valores superiores a 0.960, indicando una alta consistencia interna. Se identificaron las dimensiones del clima organizacional presentes en la institución y se mostraron los resultados de la validación estadística de primer nivel. Se concluye que la escala es válida y confiable para medir el clima organizacional en esta institución. Además, este estudio aporta a la comprensión del clima organizacional en instituciones de educación superior militar en Ecuador y puede tener implicaciones en la gestión y mejora de la calidad educativa en el contexto de la educación superior en Ecuador.

^les

: .

        · | |     · |     · ( pdf )