1 24 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Revista San Gregorio

 ISSN 2528-7907 ISSN 1390-7247

PEREZ-ORTEGA, Isabel. EDUCACIÓN PARA EL DESARROLLO SOSTENIBLE MÁS ALLÁ DEL CURRÍCULO ESCOLAR. REFLEXIONES SOCIO-CULTURALES. []. , 1, 24, pp.140-149. ISSN 2528-7907.

^a

Este texto, desde la perspectiva teórica de las representaciones sociales, observa e interpreta parte del currículo escolar de primaria de la Comunidad Autónoma de Cantabria (España) que legitima y promueve conocimientos y experiencias de aprendizaje para el Desarrollo Sostenible en los centros educativos de la región. Luego, identifica dos desafíos socio-culturales que conlleva la inclusión del concepto Educación para el Desarrollo Sostenible (EDS) en las comunidades educativas. El primero: a pesar del interés del Gobierno de incluir este paradigma, los documentos observados manifiestan un acentuado desconocimiento sus componentes y significados; así, la creación de conocimientos y de prácticas EDS han de generarse en las comunidades educativas; es decir, allí se ha de comprender y valorar positivamente este concepto, para después vincularlo a experiencias de enseñanza-aprendizaje y finalmente impulsar cambios en los documentos oficiales escolares. El segundo: frente a la tendencia de los currículos escolares de reproducir discursos trasnacionales ajenos a las realidades locales, la reconfiguración de los significados EDS exige un debate colectivo en las comunidades educativas que permita la generación de conocimientos que resulten de un proceso de análisis e interpretación de su propio entorno ambiental, económico y socio -cultural.

^les^a

Using the theory of social representations, this text observes and interprets part of the primary school curriculum of the Autonomous Community of Cantabria (Spain), as an instrument that legitimizes and promotes particular knowledge and learning experiences about “Sustainable Development” in the regional schools. From there, it identifies two socio-cultural challenges that result from the inclusion of the concepts and ideas that integrate the notion of Education for Sustainable Development (ESD). The first: Despite the government’s interest in including this paradigm into the school, there is a marked lack of knowledge about its components and their meanings. Therefore, the creation of Sustainable Development knowledge will emerge in educational communities. because this the where the ESD concept should be positively understood and valued. And just before that, it could be linked to teaching-learning experiences and finally, changes in the school curriculum can be promoted. The second: Today, school curricula tend to reproduce transnational discourses that do not reflect local realities, so it is necessary to reconfigure the meanings of the concept ESD. Therefore, it is a requirement to carry out a collective debate in the educational communities that allows the creation of knowledge on sustainable development, which is the retraction of a process of analysis and interpretation of their own environmental, economic and socio-cultural environment.

^len

: .

        · | |     · |     · ( pdf )