12 24 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Estoa. Revista de la Facultad de Arquitectura y Urbanismo de la Universidad de Cuenca

 ISSN 1390-9274 ISSN 1390-7263

ŞEN-BAYRAM, Asena Kumsal; TORUS, Belinda; DOMA, Oğuz Orkun    ŞENER, Sinan Mert. Procedural architectural settlement generator for container housing: A study on Marmara and Mediterranean Regions. []. , 12, 24, pp.161-173. ISSN 1390-9274.  https://doi.org/10.18537/est.v012.n024.a13.

^a

There is a growing dwelling problem on a global scale. The crisis is getting more severe each day with incidents like war and pandemics, which resulted in some groups seeking alternative life scenarios. Therefore, expanding the research related to housing and answering these needs become obligatory. Game engines and procedural generation have been used to rapidly represent solutions with their high-quality renderings for these kinds of situations. This paper aims to present a user-friendly container settlement generation tool using procedural generation, developed using the Unity 3D game engine, focusing on various real-life scenarios based on contextual and financial parameters. Along with the tool's development and functionalities, the paper presents a case study with ecological and post-disaster scenario presets in the Marmara and Mediterranean Regions of Türkiye to demonstrate its applicability in the settlement generation process.

^len^a

Existe un creciente problema de vivienda a nivel mundial. La crisis se está agravando cada día con incidentes como la guerra y las pandemias, lo que ha resultado en que algunos grupos busquen escenarios de vida alternativos. Por lo tanto, ampliar la investigación relacionada con la vivienda y responder a estas necesidades se vuelve obligatorio. Los motores de juegos y la generación procedural se han utilizado para representar rápidamente soluciones con sus renderizaciones de alta calidad para estos tipos de situaciones. Este artículo tiene como objetivo presentar una herramienta de generación de asentamientos de contenedores fácil de usar mediante la generación procedural, desarrollada usando el motor de juegos Unity 3D, centrándose en varios escenarios de la vida real basados en parámetros contextuales y financieros. Junto con el desarrollo y las funcionalidades de la herramienta, el artículo también presenta un estudio de caso con presets de escenario ecológico y postdesastre en las regiones turcas de Mármara y Mediterráneo para demostrar su aplicabilidad en el proceso de generación de asentamientos.

^les

: .

        · | |     · |     · ( pdf )