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Estoa. Revista de la Facultad de Arquitectura y Urbanismo de la Universidad de Cuenca

 ISSN 1390-9274 ISSN 1390-7263

CETIN, Çağın Tanrıverdi; UNLU, Ekin; GUZELCI, Orkan Zeynel    ALACAM, Sema. An Analysis of Student and Expert Perspectives on Creativity Assessment in Architectural Design Computing. []. , 12, 24, pp.55-66. ISSN 1390-9274.  https://doi.org/10.18537/est.v012.n024.a05.

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The aim of this study is to investigate potential differences in how students and experts assess creativity in the context of computational design. With this aim, a teaching experiment was conducted in a master level course, namely Digital Architectural Design and Modelling (DADM). A hybrid methodology on the basis of qualitative and quantitative research techniques was employed. Data were obtained from an open-ended question and a structured online questionnaire. The questionnaire results were evaluated utilizing Statistical Package for Social Sciences (SPSS) software. To evaluate responses of the open-ended question, a three-fold conceptual framework comprising contextualization, actualization, and representation (CAR) was developed based on literature review of the assessment of creativity in architecture, architecture education, and computational design. The results of the comparison between the way students and experts assess creativity provided significant differences. In some criteria, involving quantitative analysis results showing similarity between students and experts in the context of creativity assessment, the developed CAR lenses have potential to reveal structural differences in the way the respondents approach creativity.

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El objetivo de este estudio es investigar las posibles diferencias en cómo los estudiantes y los expertos evalúan la creatividad en el contexto del diseño computacional. Con este objetivo, se realizó un experimento de enseñanza en un curso de nivel de maestría, a saber, Diseño y Modelado Arquitectónico Digital (DADM). Se empleó una metodología híbrida basada en técnicas de investigación cualitativas y cuantitativas. Los datos se obtuvieron a partir de una pregunta abierta y un cuestionario online estructurado. Los resultados del cuestionario se evaluaron utilizando el software Statistical Package for Social Sciences (SPSS). Para evaluar las respuestas de la pregunta abierta, se desarrolló un marco conceptual triple, a saber, contextualización, actualización y representación (CAR), basado en una revisión de la literatura sobre la evaluación de la creatividad en la arquitectura, la educación en arquitectura y el diseño computacional. Los resultados de la comparación entre la forma en que estudiantes y expertos evalúan la creatividad arrojaron diferencias significativas. En algunos criterios que el análisis cuantitativo da como resultado similitudes entre estudiantes y expertos en el contexto de la evaluación de la creatividad, las lentes CAR desarrolladas tienen el potencial de revelar diferencias estructurales en la forma en que los encuestados abordan la creatividad.

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