14 3 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Enfoque UTE

 ISSN 1390-6542 ISSN 1390-9363

BRUNETE, Alberto et al. Teaching Industrial Robotics in Higher Education with the Visual-based Android Application Hammer. []. , 14, 3, pp.10-18. ISSN 1390-6542.  https://doi.org/10.29019/enfoqueute.960.

^a

Robotics is a demanding subject in higher education. Learning methodologies need to be updated to make use of the new technologies. This paper presents a new methodology for teaching industrial robotics programming using a visual interface running on Android devices, called Hammer. This tool allows the control and programming of robots via a visual environment based on the Scratch concept. Thanks to it, students can see the practical part of theoretical concepts learned in class and, at the same time, test and generate tasks and paths for industrial robots while learning the basics of robot programming. Students don’t need to have any knowledge about the target robot programming language, but a basic knowledge of Robotics. This tool has been tested in this paper through four different guided practical exercises. All exercises have been validated through surveys and the results are presented and discussed in the paper.

^len^a

La robótica es una asignatura exigente en la enseñanza superior. Es necesario actualizar las metodologías de aprendizaje para hacer uso de las nuevas tecnologías. Este trabajo presenta una nueva metodología para la enseñanza de la programación de robótica industrial utilizando una interfaz visual que se ejecuta en dispositivos Android, denominada Hammer. Esta herramienta permite controlar y programar robots a través de un entorno visual basado en el concepto Scratch. Gracias a ella, los alumnos pueden ver la parte práctica de los conceptos teóricos aprendidos en clase y, al mismo tiempo, probar y generar tareas y trayectorias para robots industriales mientras aprenden los fundamentos de la programación de robots. Los alumnos no necesitan conocimientos sobre el lenguaje de programación del robot de destino, pero sí conocimientos básicos de Robótica. Esta herramienta se ha probado en este artículo a través de cuatro diferentes ejercicios prácticos guiados. Todos los ejercicios se han validado mediante encuestas y los resultados se presentan y discuten en el artículo.

^les

: .

        · | |     · |     · ( pdf )