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Enfoque UTE

 ISSN 1390-6542 ISSN 1390-9363

CARDENAS, Germán Oswaldo    APONTE, Jairo. Evaluating the Graph-based Visualization Technique: A Controlled Experiment. []. , 8, 1, pp.201-216. ISSN 1390-6542.  https://doi.org/10.29019/enfoqueute.v8n1.134.

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Many researchers have highlighted the scarcity of empirical studies that systematically examine the advantages and disadvantages of the use of visualization techniques for software understanding activities. Such studies are crucial for gathering and analyzing objective and quantifiable evidence about the usefulness of proposed visualization techniques and tools, and ultimately, for guiding the research in software visualization. This paper presents a controlled experiment aimed at assessing the impact of a graph-based visualization technique on comprehension tasks. Six common comprehension tasks were performed by 20 undergraduate software engineering students. The completion time and the accuracy of the participants’ responses were measured. The results indicate that on one hand the use of the graph-based visualization increases the correctness (by 21.45% in average) but on the other hand it does not reduce the completion time in program comprehension tasks.

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Muchos investigadores han señalado la falta de estudios empíricos que sistemáticamente examinen las ventajas y desventajas del uso de técnicas de visualización para soportar la comprensión del software. Estos estudios son indispensables para recolectar y analizar evidencia objetiva y cuantificable acerca de la utilidad de las técnicas de visualización y herramientas propuestas, y más aún, para servir como guía de la investigación en visualización de software. En este estudio, 6 tareas típicas de comprensión de software fueron realizadas por 20 estudiantes de un curso de ingeniería de software. Se midió el tiempo de respuesta y se calificó la exactitud en las respuestas de los participantes. Los resultados indican que, por una parte, el uso de la técnica de visualización basada en grafos mejoró la exactitud en las respuestas de los estudiantes (21.45% en promedio); por otra parte, no se encontró evidencia significativa de reducción en el tiempo gastado por los estudiantes para resolver las tareas de comprensión de software.

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