Scielo RSS <![CDATA[Revista Científica UISRAEL]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/rss.php?pid=2631-278620230003&lang=en vol. 10 num. 3 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.senescyt.gob.ec <![CDATA[Middle school students and use of social networks: learning and knowledge, emotions and entertainment]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2631-27862023000300013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El objetivo principal de esta investigación fue valorar las codificaciones de lo que representan las redes sociales cuando son usadas por los estudiantes de secundaria desde los ámbitos aprendizaje y conocimiento, emociones y entretenimiento. El enfoque del estudio es cuantitativo descriptivo transversal, en la cual participaron estudiantes de educación secundaria (N=560) de la Ciudad de México mediante un instrumento diagnóstico; se reveló una consistencia interna del instrumento fuerte, corroborada por el Alfa de Cronbach. Fueron realizadas pruebas no paramétricas y existieron diferencias estadísticamente significativas (p &lt; .05) entre las variables analizadas. Los estudiantes manifestaron que incluir las redes sociales para abordar contenido escolar puede hacer más atractivo el trayecto formativo; los docentes a su vez podrían implementar estos medios tecnológicos para realizar actividades propias del aula; el empleo de las redes puede causar diferentes estados emocionales, lo cual está íntimamente ligado en el desempeño escolar; dichos ciberespacios son empleados principalmente para el ocio y entretenimiento, gracias a la difusión de contenido en videos, imágenes, etc. A manera de conclusión se determinó que es imprescindible una alfabetización sobre el manejo ético y responsable de las redes sociales para que los estudiantes puedan beneficiarse de sus atributos dentro y fuera del aula.<hr/>Abstract The main objective of this research was to assess the codifications of what social networks represent when used by high school students from the areas of learning and knowledge, emotions and entertainment. The approach of the study is quantitative descriptive cross-sectional, in which high school students (N=560) from Mexico City participated by means of a diagnostic instrument; a strong internal consistency of the instrument was revealed, corroborated by Cronbach's Alpha. Non-parametric tests were performed and there were statistically significant differences (p &lt; .05) between the variables analyzed. Students stated that including social networks to address school content can make the learning process more attractive; teachers in turn could implement these technological means to carry out classroom activities; the use of networks can cause different emotional states, which is closely linked to school performance; these cyberspaces are mainly used for leisure and entertainment, thanks to the dissemination of content in videos, images, etc. By way of conclusion, it was determined that it is essential to provide literacy on the ethical and responsible management of social networks so that students can benefit from their attributes inside and outside the classroom. <![CDATA[Influence of neuroleadership on the educational management of the department of languages of the UNEFM]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2631-27862023000300037&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El principal objetivo de este artículo se fundamentó en comprender la influencia del neuroliderazgo sobre la gestión educativa del departamento de idiomas de la UNEFM. El paradigma subyacente fue el cualitativo, desde una visión teórica cobijada en los postulados del construccionismo-interpretativo, a su vez cimentada en la postura epistémica que suscita la comprensión de la acción humana, con una estrecha apreciación de la fenomenología-hermenéutica que dio lugar a la significación y exégesis intersubjetiva de la influencia del neuroliderazgo en la gestión educacional. La técnica implicada en la recolección de información fue la entrevista en profundidad aplicada a diez informantes claves pertenecientes al departamento de idiomas de la universidad involucrada. La hermenéutica interpretativa de los datos se sustentó en los procesos inherentes al método; tales como, la categorización y posterior codificación de las diversas opiniones de los versionantes; dando origen a la transformación de la complejidad a lo simple; el echo investigativo fue acuñado en 10 subcategorías, una categoría medular y dos categorías orientadoras que favorecieron la emergencia de los hallazgos. Confirmándose el efecto benéfico de las bondades del neuroliderazgo no solo sobre la gestión, sino, además sobre la gerencia postmoderna, la cual cree y apuesta por dinámicas organizacionales sistémicas, complejas, y, ante todo, flexibles.<hr/>Abstract The main objective of this article was based on understanding the influence of neuroleadership on the educational management of the UNEFM language department. The underlying paradigm was qualitative, from a theoretical vision sheltered in the postulates of interpretive-constructionism, in turn grounded in the epistemic position that raises the understanding of human action, with a close appreciation of phenomenology-hermeneutics that gave rise to the meaning and intersubjective exegesis of the influence of neuroleadership in educational management. The technique involved in the collection of information was the in-depth interview applied to ten key informants belonging to the language department of the university involved. The interpretive hermeneutics of the data was based on the processes inherent to the method; such as, the categorization and subsequent coding of the different opinions of the versioners; giving rise to the transformation from complexity to simplicity; the investigative fact was coined in 10 subcategories, a core category and two guiding categories that favored the emergence of the findings. Confirming the beneficial effect of the benefits of neuroleadership not only on management, but also on postmodern management, which believes in and bets on systemic, complex, and, above all, flexible organizational dynamics. <![CDATA[Educational management: a key factor in educational quality]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2631-27862023000300057&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La investigación tuvo como objetivo aproximarse a la comprensión de la gestión educativa como eje fundamental para alcanzar la calidad educacional, por lo que se aplicó una investigación de tipo revisión documental, en la que se hizo uso del análisis de contenido para la construcción del conocimiento; los documentos revisados fueron recuperados de las bases de datos Scopus, Scielo y Google Académico, y seleccionados a partir de un muestreo basado en criterios que permitió identificar un total de treinta (n= 30) artículos a revisar, que fueron tratados a través de técnicas de análisis artesanales. Los resultados de la revisión permitieron identificar tres categorías de análisis fundamentales dentro del estudio, siendo estas: a) Gestión educativa: clave para brindar un servicio de calidad a la comunidad, b) Gestión educativa: elemento primordial para brindar atención oportuna a las necesidades de la población y, c) Gestión educativa, amalgama entre el liderazgo institucional, práctica docente y aprendizaje. Dentro de las conclusiones alcanzadas se destaca que las categorías de análisis que emergieron desde el horizonte de comprensión asumido presentan una característica en común y se relaciona con la necesidad de realizar una transformación desde las condiciones sociales y el contexto propio de los estudiantes para garantizar la emancipación racional de todos los actores educativos, generando una educación con calidad, democrática y de justicia social.<hr/>Abstract The objective of the research was to approach the understanding of educational management as a fundamental axis to achieve educational quality, so a documentary review type of research was applied, in which content analysis was used for the construction of knowledge; the documents reviewed were retrieved from the Scopus, Scielo and Google Scholar databases, and selected from a sampling based on criteria that allowed identifying a total of thirty (n= 30) articles to be reviewed, which were treated through handcrafted analysis techniques. The results of the review made it possible to identify three fundamental categories of analysis within the study: a) Educational management: key to providing quality service to the community, b) Educational management: essential element to provide timely attention to the needs of the population, and c) Educational management, amalgam between institutional leadership, teaching practice and learning. Among the conclusions reached, it is highlighted that the categories of analysis that emerged from the assumed horizon of understanding present a common characteristic and it is related to the need to carry out a transformation from the social conditions and the students' own context to guarantee the rational emancipation of all the educational actors, generating an education with quality, democratic and social justice. <![CDATA[Self-perception of digital literacy in communication and knowledge management]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2631-27862023000300073&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La investigación tuvo por objetivo determinar la autopercepción de la alfabetización digital en la comunicación y gestión del conocimiento de profesores de la Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación de la Universidad de Guayaquil, Ecuador. Para ello se asumió el enfoque cuantitativo con nivel descriptivo, diseño de campo, no experimental y transversal. La muestra fue de 74 docentes de esta Facultad, durante el primer período de 2023, empleando un cuestionario de 42 ítems distribuidos en nueve dimensiones. Los resultados develaron el nivel de dominio de las competencias digitales en las áreas de alfabetización digital y de comunicación que auto perciben los docentes e identificar de qué manera gestionan el conocimiento entre la comunidad educativa. En conclusión, estos docentes poseen un intermedio nivel de competencias digitales que les permite gestionar del conocimiento e información digital, lo cual tiene la posibilidad de influir de forma favorable en la calidad de la educación superior de Ecuador.<hr/>Abstract The objective of the research was to determine the self-perception of digital literacy in communication and knowledge management of professors of the Faculty of Philosophy, Letters and Educational Sciences, University of Guayaquil. For this purpose, the quantitative approach was assumed, with descriptive level, field design, non-experimental, cross-sectional. The sample consisted of 74 teachers of this Faculty, during the first period of 2023, using a questionnaire of 42 items distributed in nine dimensions. The results revealed the level of mastery of digital competencies in the areas of digital literacy and communication self-perceived by teachers, and identified how they manage knowledge among the educational community. In conclusion, these teachers have an intermediate level of digital competencies that allows them to manage digital knowledge and information, which has the potential to favorably influence the quality of higher education in Ecuador. <![CDATA[Relevance of the Administrative Assistance training program in the District Educational Institution "Los Comuneros Oswaldo Guayasamín" in Bogotá, Colombia]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2631-27862023000300097&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Esta investigación parte de la problemática que presenta la Institución Educativa Distrital “Los Comuneros Oswaldo Guayasamín” en la ciudad de Bogotá - Colombia, al desconocer el grado de pertinencia del programa de formación de Asistencia Administrativa que ofrece el Servicio Nacional de Aprendizaje en sus egresados en los últimos cinco años del 2016 al 2020, incluyendo a los estudiantes activos en el 2021. Su propósito está centrado en evaluar la pertinencia de dicho programa para el acceso a la educación superior y al mercado laboral de los egresados de la IDE. Con el apoyo de una metodología mixta, un estudio descriptivo y un componente de juicio de valor presentado por el modelo de evaluación de Scriven partiendo de las expectativas, el nivel de satisfacción, las estrategias metodológicas en el seguimiento a estudiantes activos y egresados en una línea de tiempos del 2016 al 2020 y 2021(estudiantes activos). Con una población de 934 sujeto y una muestra voluntaria de 140 sujetos entre estudiantes, docentes, coordinadores y orientadores del grado décimo y undécimo del programa de Asistencia Administrativa, incluyendo sus padres de familia o acudientes. Se aplicaron dos instrumentos de evaluación: una encuesta cerrada y una entrevista semiestructurada, acompañados de una intervención pedagógica. Los resultados demuestran que, al utilizar un modelo de evaluación por juicio de valor, sin tomar como base los objetos del programa, sino los resultados del mismo encaminados a las competencias laborales acorde al programa del SENA, la articulación de los egresados y estudiantes se visualiza positiva desde sus expectativas, nivel de satisfacción y estrategias metodológicas en pro de la mejora de este en tiempo real.<hr/>Abstract This research starts from the problem presented by the District Educational Institution "Los Comuneros Oswaldo Guayasamín" in the city of Bogotá - Colombia, by not knowing the degree of relevance of the Administrative Assistance training program offered by the National Learning Service in its graduates in the last five years from 2016 to 2020, including active students in 2021. Its purpose is focused on evaluating the relevance of such program for access to higher education and the labor market of SDI graduates. With the support of a mixed methodology, a descriptive study and a value judgment component presented by the Scriven evaluation model based on the expectations, the level of satisfaction, the methodological strategies in the follow-up of active students and graduates in a timeline from 2016 to 2020 and 2021 (active students). With a population of 934 subjects and a voluntary sample of 140 subjects among students, teachers, coordinators and counselors of the tenth and eleventh grades of the Administrative Assistance program, including their parents or guardians. Two evaluation instruments were applied: a closed survey and a semi-structured interview, accompanied by a pedagogical intervention. The results show that, by using a value judgment evaluation model, without taking as a basis the objects of the program, but rather the results of the program aimed at the labor competencies in accordance with the SENA program, the articulation of the graduates and students is seen as positive from their expectations, level of satisfaction and methodological strategies for the improvement of the program in real time. <![CDATA[Pedagogical accompaniment and teaching performance: a systematic review]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2631-27862023000300129&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El desempeño docente es vital para la educación de los estudiantes porque promueve la práctica profesional de la enseñanza, el apoyo técnico y el progreso educativo. El objetivo de la presente investigación es analizar el acompañamiento pedagógico y desempeño docente desde una perspectiva teórica. Se fundamentó en una revisión sistemática de literatura, siguiendo el protocolo PRISMA para la elección de 50 artículos en los principales motores de búsqueda como: SciELO, Scopus, Latindex y Dialnet. Los resultados ponen de relieve la relación de las variables del estudio y la importancia crítica de fomentar el acompañamiento pedagógico en el desempeño docente para mejorar la práctica en el aula y beneficiar a los estudiantes. Como parte de las conclusiones se determina que el acompañamiento pedagógico es fundamental para una práctica docente eficaz, lo que se refleja en la mejora de los resultados académicos de los estudiantes.<hr/>Abstract Teacher performance is vital for students' education because it promotes professional teaching practice, technical support and educational progress. The objective of this research is to analyze pedagogical accompaniment and teaching performance from a theoretical perspective. It was based on a systematic literature review, following the PRISMA protocol for the selection of 50 articles in the main search engines such as: SciELO, Scopus, Latindex and Dialnet. The results highlight the relationship of the study variables and the critical importance of promoting pedagogical support in teacher performance to improve classroom practice and benefit students. As part of the conclusions, it is determined that pedagogical support is fundamental for an effective teaching practice, which is reflected in the improvement of students' academic results. <![CDATA[Analysis of dual training policies in work centers linked to the public administrations]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2631-27862023000300149&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Las administraciones públicas reciben anualmente un alumnado en prácticas que viene derivado de una formación dual: formativa en el centro educativo y práctica en la administración. Su demanda ha crecido propiciada por las exigencias de las empresas de personal formado, motivando que no sólo estas, sino también las administraciones públicas se involucren en la creación de planes formativos que acerquen al alumnado a la realidad laboral, chocando frontalmente con aspectos que deben considerarse en el diseño de la acción formativa que debe ser acorde con las necesidades del alumnado y los requisitos exigidos por la administración que lo acoge durante su etapa formativa. Las carencias observadas en los tutores asignados al alumnado en prácticas son un obstáculo inicial, en relación a la formación requerida, supliendo esta falta con su experiencia profesional. Seguido del propio alumnado que precisa adquirir una serie de competencias, lo que conlleva que la formación, lejos de estandarizarse, se individualice, adaptando la misma a los requerimientos y necesidades del propio alumnado. Teniendo todo esto en cuenta, el artículo analizará las acciones formativas que en este sentido se han llevado a cabo en las administraciones públicas a lo largo de los últimos 30 años.<hr/>Abstract Public administrations annually receive internships that are derived from dual training: training in the educational center and internship in administration. Its demand has grown due to the demands of companies for trained personnel, motivating not only these, but also public administrations to become involved in the creation of training plans that bring students closer to the reality of work, colliding head-on with aspects that must be considered. in the design of the training action that, on the one hand, must be in accordance with the needs of the students and the requirements demanded by the administration that welcomes them during their training stage. The deficiencies observed in the tutors assigned to the students in practices are an initial handicap, in relation to the required training, supplying this lack with their professional experience. Finally, the students themselves, who need to acquire a series of skills, which means that the training, far from being standardized, is individualized, adapting it to the requirements and needs of the students themselves. Taking all this into account, the article will analyze the training actions that in this sense have been carried out in public administrations over the last 30 years. <![CDATA[Augmentative and alternative communication systems to stimulate interaction in autistic children in the classroom]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2631-27862023000300171&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Los Sistemas Aumentativos y Alternativos de Comunicación (SAAC) son de gran ayuda para tratar trastornos ligados con la comunicación o el lenguaje, como es el caso del Trastorno del espectro autista (TEA), debido a que estos sistemas permiten crear un lenguaje propio a partir de gestos o señas, con la finalidad de lograr una comunicación efectiva, lo cual es indispensable para que el individuo pueda desenvolverse en el ámbito educativo. Así, la investigación busca especificar los beneficios que los SAAC aplican a las personas con este trastorno; además, se mencionan los recursos de estos sistemas para poderlos usar en el aula de clases. Cabe mencionar que para el avance del escrito se utilizó un método deductivo y una investigación de carácter documental con un enfoque cualitativo. En relación con los resultados obtenidos, se identificó un desconocimiento del personal docente sobre los SAAC en su utilidad y en su aplicación en estudiantes que padecen este trastorno, determinando así la importancia de capacitar a los maestros sobre este tema, para proporcionarles alternativas o recursos a utilizar en clases, para guiar un proceso viable de enseñanza-aprendizaje.<hr/>Abstract Augmentative and Alternative Communication Systems (AACS) are of great help in treating disorders related to communication or language, as is the case of Autism Spectrum Disorder (ASD), because these systems allow the creation of a language based on gestures or signs, in order to achieve effective communication, which is essential for the individual to develop in the educational environment. Thus, the research seeks to specify the benefits that SAACs apply to people with this disorder; in addition, the resources of these systems are mentioned in order to use them in the classroom. It is worth mentioning that a deductive method and a documentary research with a qualitative approach were used to advance the writing. In relation to the results obtained, a lack of knowledge of the teaching staff about the SAACs in their usefulness and their application in students with this disorder was identified, thus determining the importance of training teachers on this topic, to provide them with alternatives or resources to use in classes, to guide a viable teaching-learning process. <![CDATA[Gamified assessment of grammar and accentuation to reduce dysorthographia in early childhood]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2631-27862023000300189&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo presenta a la disortografía como necesidad educativa especial, pero no asociada a la discapacidad, porque con la ayuda de instrumentos se puede reducir la influencia durante las etapas de escolarización formal. El problema científico es la incidencia de la evaluación gamificada para reducir la disortografía y el objetivo general corresponde a proponer la evaluación gamificada de la gramática y acentuación para reducir la disortografía en la segunda infancia. En el estudio se utilizó la metodología descriptiva y el método deductivo para analizar desde los factores cercanos, relacionando con documentación certificada, integrando los puntos de vista de diferentes autores y llegando a premisas generales que aportarán significativamente para la realización de futuras investigaciones. Los resultados fueron elaborados a partir de la búsqueda, identificación y socialización de estadísticas compartidas en artículos científicos. Haciendo uso de figuras y tablas para presentar el contenido disponible y aumentar el entusiasmo por revisar las temáticas redactadas en el proceso investigativo.<hr/>Abstract This article presents dysorthography as a special educational need, but not associated with disability, because with the help of tools the influence can be reduced during the stages of formal schooling. The scientific problem is the incidence of gamified assessment to reduce dysorthography and the general objective corresponds to propose the gamified assessment of grammar and accentuation to reduce dysorthography in second childhood. The study used the descriptive methodology and the deductive method to analyze from the nearby factors, relating with certified documentation, integrating the points of view of different authors and arriving at general premises that will contribute significantly for the realization of future research. The results were elaborated from the search, identification and socialization of statistics shared in scientific articles. Figures and tables were used to present the available content and to increase the enthusiasm for reviewing the topics written in the research process. <![CDATA[The Singapore method as a determinant strategy for the learning of fractional numbers in elementary school students]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2631-27862023000300205&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El método Singapur dentro del entorno educativo tiene gran importancia, puesto que permite partir de lo concreto a lo abstracto de manera que, facilite la adquisición de conocimientos en el estudiante, es por ello que en el área de matemáticas es necesario reforzar el dominio lógico, analítico y práctico. Así pues, este estudio tiene como objetivo determinar la incidencia que implica el método Singapur en el aprendizaje de números fraccionarios en alumnos de educación general básica en el Ecuador. No obstante, para el desarrollo del trabajo se utilizó el método deductivo, de la misma manera, este fue respaldado por una investigación documental basada en un enfoque cualitativo. Por otro lado, en cuanto a los resultados arrojados se obtuvo que el escaso uso de material concreto y gráficas por parte del docente dificulta la resolución de problemas, generando un bajo desempeño en dicha área, esto fue evidenciado gracias a los resultados obtenidos de las pruebas PISA, donde se denotó que América Latina está por debajo del nivel de desempeño, ya que ninguno alcanza los 494 puntos para matemáticas. Finalmente, dicho método fomenta el desenvolvimiento óptimo de conocimientos, destrezas y actitudes del estudiante, pues por medio de ello desarrolla el pensamiento matemático.<hr/>Abstract The Singapore method within the educational environment is of great importance, since it allows to start from the concrete to the abstract in a way that facilitates the acquisition of knowledge in the student, which is why in the area of mathematics it is necessary to reinforce the logical, analytical and practical domain. Thus, the objective of this study is to determine the incidence of the Singapore method in the learning of fractional numbers in students of basic general education in Ecuador. However, for the development of the work, the deductive method was used, in the same way, this was supported by a documentary research based on a qualitative approach. On the other hand, the results showed that the scarce use of concrete material and graphics by the teacher hinders problem solving, generating a low performance in this area, this was evidenced thanks to the results obtained from the PISA tests, where it was shown that Latin America is below the performance level, since none reaches 494 points for mathematics. Finally, this method promotes the optimal development of knowledge, skills and attitudes of the student, as it develops mathematical thinking.