Scielo RSS <![CDATA[Revista Científica UISRAEL]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/rss.php?pid=2631-278620200003&lang=en vol. 7 num. 3 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.senescyt.gob.ec <![CDATA[The right to peace in the educational sphere: a contribution to conflict mediation to conflict mediation]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2631-27862020000300011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En todos los sistemas educativos del mundo se plantean estrategias para minimizar los conflictos y la violencia en escuelas y colegios, tratando así de resolver graves confrontaciones entre educandos o estudiantes con docentes, siendo considerada esta una generación violenta. Estas prácticas basadas en valores tienen la finalidad de modelar los caracteres violentos de los alumnos mediante una práctica de mutua convivencia, diálogo y respeto, evitando discrepancias por conflictos raciales, religiosos, políticos, sociales, económicos o culturales. Esta conducta agresiva casi llega a la barbarie ante la incapacidad de convivir en paz, con valores de solidaridad, armonía, cooperación, equidad y no discriminación. Lamentablemente la sociedad se ha acostumbrado a la violencia en el mundo, por lo que hay que realizar cambios obligatorios. Si bien la conducta violenta del alumnado se genera inicialmente en la familia, generando estudiantes problemáticos y desadaptados, hay que realizar las debidas transformaciones en la formación de éstos que permita que se relacionen con la institución educativa mediante la participación e integración en ese ámbito. La esperanza y fe de que se verifiquen esos cambios en las futuras generaciones estudiantiles es deseo que toda la sociedad mundial espera para la consolidación de la paz de la humanidad.<hr/>Abstract In all the educational systems of the world strategies are proposed to minimize conflicts and violence in schools and colleges, thus trying to resolve serious confrontations between students and teachers with teachers, considering this a violent generation. These value-based practices are intended to model the violent characters of the students through a practice of mutual coexistence, dialogue and respect, avoiding discrepancies due to racial, religious, political, social, economic or cultural conflicts. This aggressive behavior almost reaches barbarism due to the inability to live together in peace, with values ​​of solidarity, harmony, cooperation, equity and non-discrimination. Unfortunately, society has become accustomed to violence in the world, so mandatory changes have to be made. Although the violent behavior of the students is initially generated in the family, generating problematic and maladjusted students, it is necessary to carry out the necessary transformations in the training of these that allow them to relate to the educational institution through participation and integration in that field. The hope and faith that these changes will take place in future student generations is a desire that the entire world society hopes for the consolidation of the peace of humanity. <![CDATA[Interactive methodological strategies for teaching and learning in higher education]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2631-27862020000300025&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Las estrategias metodológicas que imparten los docentes en el área académica de educación superior intervienen en la enseñanza y aprendizaje de los estudiantes. El objetivo del presente artículo se centra en analizar mediante una revisión bibliográfica documental las estrategias metodológicas interactivas más aplicadas y sugeridas en la educación superior. Con un enfoque cualitativo documental se ha revisado 15 artículos de los cuales 6 causaron más impacto en la investigación, a través de una matriz de contraste se determinaron 15 estrategias metodológicas interactivas con mayor relevancia hasta la actualidad. Se pudo concluir una de las tácticas que más se destacan son role play, caso de estudio, aprendizaje personalizado, discusiones y el E-learning, métodos que se generan en función de los módulos y necesidades de enseñanza, tomando en cuenta que gran parte del aprendizaje universitario es de modalidad autónoma; no obstante, la guía de un docente es el punto más importante a considerar, es por eso que se destacan tanto actividades individuales como estrategias de formación grupal.<hr/>Abstract The methodological strategies taught by teachers in the academic area of ​​higher education are involved in the teaching and learning of students. The objective of this article focuses on analyzing through a documentary bibliographic review of the most applied and suggested interactive methodological strategies. With a qualitative documentary approach, 15 articles have been reviewed, of which 6 were analyzed that caused the most impact on the investigation, through a contrast matrix, 15 more relevant interactive methodological strategies were determined to date for higher education. It was concluded that among the strategies that stand out the most are role play, case study, personalized learning, discussions and E-learning, strategies that are generated according to the modules and teaching needs, taking into account that much of the learning University is autonomous, however, the guidance of a teacher is the most important point to consider, which is why both individual activities and group training strategies stand out. <![CDATA[Teaching processes of the exponential function. A qualitative approach]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2631-27862020000300037&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El estudio de la función exponencial, como objeto matemático de enseñanza, es de suma importancia para la comprensión de actividades humanas vinculadas a diversos campos, tales como economía, biología, física, medicina o demografía. Entre ellas se puede destacar el estudio del crecimiento y decrecimiento exponencial, tema que se enriquece con su construcción gráfica o geométrica en un plano ortogonal, además permite manejar variables físicas tales como el tiempo respecto a otras como la población, o la radiactividad. Esta investigación pretende describir el proceso de enseñanza de la función exponencial mediante un acercamiento cualitativo. La metodología utilizada fue cualitativa y se enmarcó en un estudio de caso. El informante fue un docente de matemática; se realizó una descripción del proceso de enseñanza de este tema en una unidad educativa ecuatoriana. Los resultados muestran que el docente usa una terminología matemática adecuada, su actuación es de tipo expositivo magistral, establece un tipo de conexión interdisciplinar muy sucinto y tiene estructurado un plan de trabajo del cual no se desvía. Entre las conclusiones se destacan que la forma tradicional conductista de realizar la praxis pedagógica aún se puede apreciar en Ecuador, caracterizada por el trabajo mecánico y repetitivo al enseñar conocimientos específicos de la materia.<hr/>Abstract The study of exponential function as a mathematical object of teaching is of utmost importance for the understanding of human activities related to various fields, such as economics, biology, physics, medicine or demography. Among them we can highlight the study of exponential growth and decrease, a topic that is enriched by its graphic or geometric construction on an orthogonal plane. It also allows managing physical variables such as time relative to others such as population, or radioactivity. This research aims to describe the process of teaching exponential function through a qualitative approach. The methodology used was qualitative. It was framed in a case study. The informant was a teacher of ​​mathematics; a description was made of the teaching process on this topic in an Ecuadorian educational unit. The results show that the teacher uses adequate mathematical terminology, his performance is of a masterly expository type, establishes a very succinct type of interdisciplinary connection and has a structured work plan from which he does not deviate. Among the conclusions, it should be noted that the traditional behaviorist way of carrying out pedagogical praxis can still be appreciated in Ecuador, characterized by mechanical and repetitive work when teaching specific knowledge of the subject. <![CDATA[Administrative management and budget execution of the Zonal Education Coordination - Zone 3]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2631-27862020000300051&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El objetivo de la presente investigación se centra en determinar el nivel de cumplimiento de la partida presupuestaria asignada a la Coordinación Zonal de Educación Zona 3 durante el año 2018, para de esta forma garantizar una educación de calidad a la comunidad, en especial a los niños y adolescentes, quienes son los beneficiarios directos de este servicio; para ello, la metodología utilizada se fundamentó bajo un enfoque cuantitativo, dado que fue necesario procesar información proveniente de documentos oficiales. A partir de ello, y como principales hallazgos, se pudo determinar que la institución al 31 de diciembre de 2018 registró únicamente un 96% de ejecución presupuestaria; no obstante, a pesar de no cumplir el 100% de ejecución, la gestión desarrollada se enmarca en un nivel de asignación presupuestaria óptima.<hr/>Abstract The objective of this research is focused on determining the level of compliance with the budget line assigned to the Zonal Coordination of Education Zone 3 during the year 2018, and thus guarantee quality education to the community, especially children and adolescents who are the direct beneficiaries of this service; For this, the methodology used is based on a quantitative approach since it was necessary to process information from official documents. Based on this and as main findings, it was possible to determine that the institution as of December 31, 2018 registered only 96% of budget execution, however, despite not complying with 100% of execution, the management carried out is framed at a level optimal budget allocation. <![CDATA[Learning strategies applied to the subject internal combustion engines for the achievement of learning achievements]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2631-27862020000300067&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La investigación tiene como objetivo establecer la relación existente entre las estrategias didácticas de aprendizaje y su influencia en los logros de aprendizaje de la asignatura de Motores de Combustión Interna (MCI) de las Unidades Antonio Carrillo Moscoso y 12 de Noviembre del cantón Pillaro - Ecuador, con una muestra de 78 estudiantes y 4 docentes. En tal sentido, el estudio cuenta con un enfoque cualitativo y cuantitativo con un paradigma positivista; es decir, la metodología utilizada es de tipo mixto correlacional, pues se realiza una explicación de las estrategias docentes en el aula, y se determinan los logros de aprendizaje cumplidos, al comparar los resultados alcanzados por los estudiantes y lo esperado por las competencias curriculares. A su vez, se establece la asociación de las variables y se identifican cuáles son los factores que inciden en el desempeño de los alumnos. Las técnicas para la recolección de datos en este estudio son instrumentos validados y se realiza la prueba Chi Cuadrado. De este modo, se determinó que existe una correlación significativa en el uso de la estrategia con el logro de aprendizaje estudiantil.<hr/>Abstract The objective of the research is to establish the relationship between the didactic learning strategies and their influence on the learning achievements of the subject of Internal Combustion Engines (MCI) of the Antonio Carrillo Moscoso Units and November 12 of the Pillaro (Ecuador) canton with a sample 78 students and 4 teachers. In this sense, the study has a qualitative and quantitative approach with a positivist paradigm, that is, the methodology to be used is of a correlational type, since an explanation of the teaching strategies in the classroom is carried out, and the achievements of learning accomplished, by comparing the results achieved by students and what is expected by curricular competences. In turn, the association of the variables is established and the factors that affect student performance are identified. The techniques for data collection in this study are validated instruments and the Chi Square test is performed. Thus, it was determined that there is a significant correlation in the use of the strategy with the achievement of student learning. <![CDATA[The teaching of Spanish as a mother tongue. Theoretical-methodological presuppositions]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2631-27862020000300085&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Los estudios más recientes de la enseñanza del español, como lengua materna, se han desplazado hacia situaciones comunicativas variadas, donde el hablante demuestra sus capacidades lingüísticas y sus particularidades como ente social que actúa -y por tanto habla- en dependencia de la situación comunicativa a la que esté expuesto. Es innegable que el espacio ideal para la correcta aprensión de la lengua es la escuela, pues el estudiante no solo perfecciona el dominio de la lengua oral que aprendió de sus padres, en un medio sociocultural determinado; sino que se apropia de los códigos de la lengua escrita y las normas que rigen su uso. Este artículo tiene como objetivo analizar la situación actual de la enseñanza del español como lengua materna; para ello se presentan los fundamentos teóricos y metodológicos que sustentan dicho proceso y algunos instrumentos didácticos que contribuirán a su perfeccionamiento. La enseñanza de la lengua debe verse como un proceso integrador, que aborde desde la relación entre significante y significado hasta su variación en diferentes contextos, a fin de que la enseñanza - aprendizaje del español como lengua materna sea fructífero, y logre ese carácter bilateral que debe poseer una clase de lengua de excelencia.<hr/>Abstract The most recent studies of the teaching of spanish as a mother tongue have moved towards various communicative situations, where the speaker demonstrates his linguistic capacities and his particularities as a social entity, which acts -and therefore speaks- depending on the communicative situation. the one that is exposed. It is undeniable that the ideal space for the correct learning of the language is the school, since the student not only perfects the command of the oral language that he learned from his parents, in a certain sociocultural environment; rather, it appropriates the codes of the written language and the norms that govern its use. This article aims to analyze the current situation of teaching spanish as a mother tongue; for this, it is explained the theoretical and methodological foundations that support this process and some didactic instruments that will contribute to its improvement. The teaching of the language must be seen as an integrating process, which covers from the relationship between the signifier and the signified to its variation in different contexts, so that the teaching - learning of Spanish as a mother tongue is fruitful, and achieves that bilateral character that You must have a language class of excellence. <![CDATA[Ecuador: banana, coffee and cocoa production by zones and their economic impact 2013-2016]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2631-27862020000300103&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El objetivo de la investigación consiste en identificar la zonificación de mayor producción de Banano, Café y Cacao y su impacto económico en el Ecuador, período 2013-2016. La planificación zonal es un modelo de gestión con propuestas de desarrollo para los diferentes sectores, principalmente el productivo por el efecto vinculante, permitiendo la descentralización de funciones y la especialización de áreas de influencia para el respectivo fortalecimiento territorial. Los datos fueron obtenidos del Banco Central del Ecuador planteando el estudio con un enfoque cuantitativo y descriptivo, los valores fueron procesados estadísticamente, obteniendo como principales resultados que la zona 5 comprendido por Santa Elena, Guayas, Bolívar, Los Ríos y Galápagos son las de mayor producción seguido de la zona 7 con menor porcentaje, representando ser el segundo rubro de la economía nacional, por lo tanto, las principales conclusiones determinan a una economía dependiente del sector agropecuario por el aporte económico brindado en los niveles de producción y exportaciones en el Producto Interno Bruto mediante la consolidación de políticas económicas y públicas para las zonas ecuatorianas.<hr/>Abstract The objective of the research is to identify the zoning of the highest production of Banana, Coffee and Cacao and its economic impact in Ecuador, period 2013-2016. The zonal planning is a management model with development proposals for the different sectors, mainly productive due to the binding effect, allowing the decentralization of functions and the specialization of areas of influence for the respective territorial strengthening. The data were obtained from the Central Bank of Ecuador proposing the study with a quantitative and descriptive approach, the values ​​were statistically processed, obtaining the main results when determining that zone 5 comprised of Santa Elena, Guayas, Bolívar, Los Ríos and Galápagos are the of greater production followed by zone 7 with a lower percentage, representing being the second largest item in the national economy, therefore, the main conclusions determine an economy dependent on the agricultural sector due to the economic contribution provided in the levels of production and exports in the Gross Domestic Product through the consolidation of economic and public policies for the Ecuadorian zones. <![CDATA[Workplace harassment or mobbing as a causal element of workplace accidents]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2631-27862020000300123&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El análisis de la influencia del mobbing, como elemento causante de accidentes laborales, es el objetivo general del presente trabajo, resaltando la problemática existente en el desarrollo de riesgos psicosociales que afectan emocional, física y psicológicamente a los trabajadores hoy en día. Para ello, se analizaron distintos autores expertos, así como las normas jurídicas de la Constitución de la República Bolivariana de Venezuela, la Lopcymat, su reglamento, la Constitución de la República del Ecuador (Asamblea Nacional del Ecuador, 2015), Código del Trabajo Ecuatoriano (Asamblea Nacional del Ecuador, 2005) y el Código Penal Ecuatoriano (Asamblea Nacional del Ecuador, 2012). El tipo de investigación fue documental con un diseño bibliográfico, la población estuvo constituida por la doctrina y leyes. Asimismo, se utilizó la técnica de observación documental, ya que se efectuó una revisión y análisis de fuentes documentales, así como de contenido. Como resultado, se obtuvo que el mobbing es uno de los más graves factores de riesgos psicosocial, ya que en este proceso se ocasionan graves daños físicos, emocionales y psicológicos en el trabajador acosado de manera intencional y deliberada. Además, se concluyó que el psicoterror deja a sus víctimas en un estado de permanente hipervigilancia, lo que finalmente le ocasiona un estado de estrés intenso, y una vez agotado queda susceptible no solo a sufrir un accidente de trabajo, sino también podría llegar a suicidarse.<hr/>Abstract The aim of this article is to analyze the influence of mobbing as an element that causes occupational accidents. This problem affects the development of psychosocial risks that affect workers emotionally, physically and psychologically. To this end, several authors were analyzed, as well as the legal laws of the Constitution of the Bolivarian Republic of Venezuela, the Lopcymat, its regulations, the Constitution of the Republic of Ecuador, the Ecuadorian Labor Code and the Ecuadorian Penal Code. The type of research was documentary with a bibliographic design, the population was constituted by doctrine and laws. The documentary observation technique was also used, as well as a review and analysis of the bibliography. As a result, mobbing is one of the most serious factors of psychosocial risks, since serious physical, emotional and psychological damages are caused in the worker being harassed intentionally and deliberately. It was also concluded that mobbing leaves its victims in a state of permanent hypervigilance, eventually causing a state of intense stress, leaving the person sensitive not only to a work accident but could also commit suicide. <![CDATA[Accreditation and organizational results: the case of Universidad de Guayaquil]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2631-27862020000300137&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Es importante conocer la calidad académica de las instituciones de educación superior a nivel nacional; por ello, el objetivo principal de esta investigación consistió en analizar el proceso de evaluación y acreditación de la Universidad de Guayaquil. En este estudio se utilizó un enfoque metodológico cualitativo, el cual permitió desarrollar la estructura y análisis de los procesos de evaluación por los que ha pasado esta institución y las categorías que ha tenido. Con la perspectiva de una revisión literaria se estructuró la teoría que sustenta el trabajo; así como los resultados más relevantes de la penúltima evaluación realizada a las Instituciones de Educación Superior del Ecuador. Entre los resultados más relevantes está la mejora en la parte académica e investigativa, pasando de una planta docente baja y producción científica nula a docentes con ingreso por concurso de méritos y mayor publicación científica y regional respectivamente. Adicional a esto, aumento de políticas y ayudas económicas como de acción afirmativa para que los estudiantes tengan igualdad de oportunidades en el acceso a la educación, y un incremento en las tasas de retención que permitieron continuar con sus estudios y no desertar por la falta de recursos económicos.<hr/>Abstract It is important to know the academic quality of higher education institutions nationwide; for this reason, the main objective of this research was to analyze the evaluation and accreditation process of the University of Guayaquil. Through the qualitative methodological approach, it allowed to develop the structure and analysis of the evaluation processes that this institution has gone through and the categories it has had. With the perspective of a literary review, the theory that supports the study work was structured; as well as the most relevant results of the penultimate evaluation made to the Higher Education Institutions of Ecuador. Among the most relevant results was the improvement in the academic and investigative part, going from a low teaching staff and zero scientific production to teachers with admission by merit competition and greater scientific and regional publication, respectively. In addition to this, increased policies and financial aid as affirmative action so that students have equal opportunities in access to education, and an increase in retention rates that allowed them to continue their studies and not drop out due to the lack of economic resources. <![CDATA[Neurodiversity, pedagogies of the minor and subjectivizing singularity: assessing learning through the perspective of performance in action]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2631-27862020000300151&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La construcción de instrumentos de evaluación y la implementación de experiencias de aprendizaje articuladas a través de los principios de la neurodiversidad asume un cambio significativo en la manera de concebir el aula y sus procesos, con el propósito de maximizar las oportunidades educativas del estudiantado acorde a su singularidad. El presente trabajo analiza las campanas de alarma y el aprendizaje escolar a través de sus dos síndromes más comunes: el de conocimiento frágil y el pensamiento pobre. Se exploran, además, las coordenadas que definen la perspectiva del desempeño en la acción y las cualidades de la comprensión, dispositivos claves en el diseño de instrumentos de evaluación. Posteriormente, el estudio se enfoca en la comprensión de la educación inclusiva y su relación con la justicia educativa, reconociendo que esta no sólo produce nuevos conocimientos, sino también poderosos ángulos de visión alterativos de la realidad, deviene en una concepción ontológica y pedagógica de lo menor, concebida en tanto compleja figuración imaginaria, política y epistémica, una praxis y un lenguaje que diversas minorías construyen al interior de una forma pedagógica mayoritaria.<hr/>Abstract The construction of assessment instruments and the implementation of learning experiences articulated through the principles of neurodiversity assumes a significant change in the way of conceiving the classroom and its processes, with the purpose of maximizing the educational opportunities of the student body according to their singularity. This paper analyzes alarm bells and school learning through its two most common syndromes: fragile knowledge and poor thinking. In addition, the coordinates that define the perspective of performance in action and the qualities of understanding are explored, key devices in the design of evaluation instruments. Subsequently, the study focuses on the understanding of inclusive education and its relationship with educational justice, recognizing that this not only produces new knowledge, but also powerful alterative angles of vision of reality, it becomes an ontological and pedagogical conception of what minor, conceived as a complex imaginary, political and epistemic figuration, a praxis and a language that various minorities construct within a majority pedagogical way. <![CDATA[Cultural policy in the 21st century: between diversity and the digital environment]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2631-27862020000300173&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En este ensayo se abordan las políticas culturales en el siglo XXI, específicamente las relacionadas con el entorno digital. Se parte de un breve análisis de la Convención sobre la Protección y la Promoción de la Diversidad de las Expresiones Culturales (UNESCO, 2005). En segundo lugar, se abordan categorías y algunas problemáticas que surgen a partir de las nuevas dinámicas que emergen del mundo contemporáneo producto de la globalización, Internet, tecnologías y los nuevos procesos sociales en relación a la diversidad cultural y el desarrollo de la industria cultural. Para concluir, se apunta a conceptualizar cuáles son las políticas y estrategias para la protección y promoción de la diversidad de las industrias culturales en el entorno digital.<hr/>Abstract This essay addresses cultural policies in the 21st century, specifically those related to the digital environment. It starts from a brief analysis of the Convention on the Protection and Promotion of the Diversity of Cultural Expressions (UNESCO, 2005). Secondly, categories and some problems that arise from the new dynamics that emerge from the contemporary world as a result of globalization, the internet, technologies and new social processes in relation to cultural diversity and the development of cultural industry are addressed. To conclude, it aims to conceptualize what are the policies and strategies for the protection and promotion of the diversity of cultural industries in the digital environment.