Scielo RSS <![CDATA[Podium]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/rss.php?pid=2588-096920220002&lang=en vol. num. 42 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.senescyt.gob.ec <![CDATA[Modeling and forecasting the effect of COVID-19 in the Ecuadorian labor system]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2588-09692022000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract COVID-19 has caused massive disruption at different levels. Scholars around the world have produced a significant number of studies to understand, reduce and predict the effects of this pandemic. Prediction models are crucial at this time of uncertainty and labor indicators are key macroeconomics variables to plan the recovery of the effects of COVID-19. This study aims to model and predict the trend of the Ecuadorian labor system. The statistical analysis model applied for this study was the X-13ARIMA to predict the behavior of four indicators of the Ecuadorian labor system and establish their natural tendency by isolating the COVID-19 variable and determine the quantitative impact of the pandemic. The results show that the labor system was greatly affected by the COVID-19 outbreak; however, a deterioration was already observed in full employment and expanded underemployment. The study concludes that the pandemic altered seasonality of the labor indicators.<hr/>Resumen El COVID-19 ha causado una interrupción masiva en diferentes niveles. Académicos de todo el mundo han producido una cantidad significativa de estudios para comprender, reducir y predecir los efectos de esta pandemia. Los modelos de predicción son cruciales en este momento de incertidumbre y los indicadores laborales son variables macroeconómicas clave para planificar la recuperación de los efectos del COVID-19. Este estudio tiene como objetivo modelar y predecir la tendencia del sistema laboral ecuatoriano. El modelo de análisis estadístico aplicado para este estudio fue el X-13ARIMA para predecir el comportamiento de cuatro indicadores del sistema laboral ecuatoriano y establecer su tendencia natural aislando la variable COVID-19 y determinar el impacto cuantitativo de la pandemia. Los resultados muestran que el sistema laboral se vio muy afectado por el brote de COVID-19; sin embargo, ya se observaba un deterioro en el pleno empleo y el subempleo ampliado. El estudio concluye que la pandemia alteró la estacionalidad de los indicadores laborales. <![CDATA[Immersive learning as an educational alternative in emergency contexts]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2588-09692022000200019&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El objetivo general de esta investigación fue comprender la utilización del aprendizaje inmersivo como alternativa educativa en emergencia. Así, se realizó un estudio documental cualitativo con soporte en el método fenomenológico hermenéutico de análisis, recomendando 60% de documentos con antigüedad inferior a 5 años con respecto a 2022, proviniendo de bases y fuentes como Redalyc, Dialnet y similares, páginas web, pesquisas periodísticas y libros, haciéndose uso principalmente de artículos científicos. Entre los principales hallazgos, se comprendió que la educación inmersiva puede ser aplicada en escenarios de emergencia naturales, sociales, sanitarios, entre otros, y son relevantes para el logro de un aprendizaje significativo, siendo esta una afirmación con la que el autor del artículo concuerda. Se concluyó que para diseminar el aprendizaje inmersivo es necesaria la inversión de tiempo, dinero, recursos para capacitación y voluntad de colaboración entre los actores educativos y el Estado.<hr/>Abstract The general objective of this research was to understand the use of immersive learning as an educational alternative in an emergency. Thus, a qualitative documentary study was carried out with support in the hermeneutic phenomenological method of analysis, using at least 60% of documents that were less than five years old concerning 2022, coming from databases and sources such as Redalyc, Dialnet, and others, web pages, journalistic research, and books, making use mainly of scientific articles. Among the main findings, it was understood that immersive education could be applied in emergency scenarios, be they natural, social, or economic and are relevant for the achievement of meaningful learning, this being an affirmation with which the author of the article agrees. It was concluded that to disseminate immersive learning; it is necessary to invest time, money, and resources for training and willingness to collaborate among educational actors and the State. <![CDATA[Treasury and liquidity management in insurance companies in Peru]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2588-09692022000200039&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La presente investigación tiene como objetivo demostrar de qué manera la gestión de tesorería tiene influencia en la liquidez en una empresa del sector seguross ubicada en Lima. Mediante un enfoque cuantitativo, de tipo descriptivo con diseño mo experimental y alcance correlacional, se aborda una población de 15 trabajadores del área contable, por medio de cuestionario, utilizando el software estadístico SPSS para su procesamiento. Los resultados evidencian que la gestión de tesorería de la empresa es favorable, lo que se refleja en los indicadores positivos de liquidez, confirmado con el Rho de Spearman de .787 de correlación alta. Se concluye que la gestión de tesorería influye de manera positiva en la liquidez de la empresa del sector seguross, demostrando el óptimo manejo de los ingresos, su registro y control de los egresos, acciones que permiten fortalecer las actividades contables en base a la sostenibilidad financiera de la empresa.<hr/>Abstract The research objective is to demonstrate how treasury management influences the company's liquidity in the insurance sector located in Lima. Through a quantitative, descriptive approach with a non-experimental design and correlational scope, a population of 15 workers in the accounting area is approached, through a questionnaire, using the SPSS statistical software for its processing. The results show that the company's treasury management is favorable, which is reflected in the positive liquidity indicators, confirmed by Spearman's Rho of .787 with a high correlation. In conclusion, Treasury management positively influences the company's liquidity in the insurance sector. Demonstrating optimal income management, registration, and expense control, and allows strengthening accounting activities based on the company's financial sustainability. <![CDATA[Sentido del juego en la primera infancia: Rol docente en Educación Parvularia]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2588-09692022000200053&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Esta investigación reporta a un paradigma interpretativo, por tanto, de enfoque cualitativo. Es una investigación fenomenológica cuyo objetivo fue analizar el sentido del juego y el rol de las educadoras de párvulos menores de tres años en la Comuna de Chillán, Chile, que ejercen en 1º y 2º Nivel. Se hizo un muestreo no probabilístico de subgrupos homogéneos, empleándose la observación directa no participante y la entrevista semiestructurada. Los datos de esta última se analizaron con el software Atlas-TI 8. Los resultados evidencian manifestación de diversos roles en referencia al juego; las educadoras reconocen el juego como instancia natural de aprendizaje, pero lo emplean como mecanismo inductivo de aprendizajes específicos requeridos, interviniendo con mucha presencia en desmedro del rol protagónico y la formación autonómica en niños y niñas. Se concluye que las educadoras no diferencian entre el juego y la actividad lúdica mediada. Hay roles que podrían ser fortalecidos como: mediador, implementador de espacios, adulto sensible, observador.<hr/>Abstract This qualitative research deals with the meaning of the play and the role(s) played in this context by nursery school teachers of children under three years of age in the Municipality of Chillán, Chile, working in the 1st and 2nd levels of kindergarten education. A non-probabilistic sampling of homogeneous subgroups was conducted using direct non-participant observation and semi-structured interviews. It was analyzed with the Atlas-TI 8 software and the corresponding content analysis. The results show the exercise of different roles in a play. Although the educators understand play as a natural instance of learning, they use it as an inductive mechanism of specific knowledge required in the Chilean curricular architecture, applying interventions with a high adult occupation of play to the detriment of the leading role and autonomic formation in boys and girls, without differentiating between play and mediated ludic activity. <![CDATA[Environmental, social and corporate governance (ESG) criteria for Latin American family firms]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2588-09692022000200073&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS) establecidos en la Agenda 2030 de las Naciones Unidas, ha motivado al sector empresarial a medir el desempeño no financiero en las perspectivas ambiental, social y de gobierno corporativo (indicadores ESG). Este trabajo de carácter exploratorio, tiene como objetivo proponer una matriz de indicadores ESG para valorar el compromiso sostenible en empresas familiares latinoamericanas. La matriz de indicadores se conforma de 30 elementos divididos en tres dimensiones: ambiental (uso de recursos, reducción de emisiones, logística de procesos, innovación de procesos y productos), social (derechos humanos, prácticas laborales, grupos de interés y responsabilidad del producto) y gobierno corporativo (gestión corporativa, estructura del consejo, estrategias de responsabilidad social empresarial). Este trabajo contribuye a la literatura internacional en el ámbito de la sustentabilidad y la empresa familiar, al proponer un instrumento de autoevaluación para el sector empresarial comprometido con los Objetivos de Desarrollo Sostenible.<hr/>Abstract The Sustainable Development Goals (SDG) established in the United Nations 2030 Agenda have motivated the business sector to measure non-financial performance from the environmental, social, and corporate governance perspectives (ESG indicators). This exploratory study proposes a matrix of ESG indicators to evaluate sustainable commitment in Latin American family firms. The matrix of indicators is composed of 30 elements divided into three dimensions: environmental (use of resources, reduction of emissions, process logistics, process, and product innovation), social (human rights, labor practices, stakeholders, and product responsibility), and corporate governance (corporate management, board structure, corporate social responsibility strategies). This paper contributes to the international literature in the sustainability and family firm fields by proposing a self-assessment instrument for the business sector committed to Sustainable Development Goals. <![CDATA[Participatory design of a Pedagogical Model for the Ecuadorian Educational System]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2588-09692022000200093&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La necesidad de un modelo pedagógico coherente con los fundamentos de las últimas reformas educativas y la política pública desarrollada por el Ministerio de Educación en el Ecuador impulsó el proceso de reflexión y construcción colaborativa que se recoge en el presente trabajo. Entre junio de 2020 y enero de 2021, con la participación de docentes, actores clave del sistema educativo y tomadores de decisiones, se desarrolló un proceso virtual de co-diseño que inició con un diálogo reflexivo y permitió la creación y posterior discusión de un prototipo, así como el diseño de un conjunto de estrategias para su implementación. El modelo pedagógico resultante, basado en el desarrollo de la actividad conjunta, fusiona los intereses de la política pública con la visión contextualizada de los docentes y demostró ser lo suficientemente abierto y flexible como para orientar los procesos de enseñanza y aprendizaje en las instituciones educativas públicas del país.<hr/>Abstract The need for a pedagogical model consistent with the foundations of the latest educational reforms and the public policy developed by the Ministry of Education in Ecuador prompted the reflection and collaborative construction included in this work. As a result, between June 2020 and January 2021, with the participation of teachers, critical actors in the education system, and decision-makers, a virtual co-design process was developed that began with a reflective dialogue and allowed the creation and subsequent discussion of a prototype, as well as the design of a set of strategies for its implementation. Based on the development of the joint activity, the resulting pedagogical model merged public policy's interests with teachers' contextualized vision and proved to be open and flexible enough to guide the teaching and learning processes in public educational institutions throughout the country. <![CDATA[Colombian floriculture sector in the FTA with Canada and the Republic of Korea]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2588-09692022000200117&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El objetivo de la investigación es analizar los efectos del comercio exterior en las exportaciones del sector floricultor colombiano desde la entrada en vigencia de los TLC con Canadá y con la República de Corea. Se utilizó un método documental de tipo descriptivo y explicativo, en tanto a través del uso de fuentes secundarias oficiales, la recopilación de datos tuvo como base la investigación de tipo histórico. Los hallazgos muestran diferencias en la desgravación arancelaria. En conclusión, en las fechas que son memorables para estos países, hay un tipo de flor que se demanda más a nivel internacional, convirtiendo a Colombia en uno de los principales exportadores y países competitivos frente a otros. Durante la última década el sector floricultor ha demostrado la calidad que brinda en cuanto a los productos que cultiva, teniendo un crecimiento económico anual porcentual del 15% desde el año 2009 hasta el año 2021.<hr/>Abstract The research aims to analyze the effects of foreign trade on the exports of the Colombian floriculture sector since the entry into force of the FTAs with Canada and the Republic of Korea. A descriptive and explanatory documentary method was used, while through official secondary sources, data collection was based on historical research. The findings show differences in tariff reduction. In conclusion, on the dates that are memorable for these countries, there is a type of flower that is demanded more internationally, making Colombia one of the leading exporters and competitive countries compared to others; during the last decade, the flower sector has demonstrated the quality it provides in terms of the products it grows, having a positive annual economic growth of 15% from 2009 to 2021. <![CDATA[Higher education and its influence on the development of entrepreneurial skills]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2588-09692022000200137&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En el Ecuador el Código Orgánico de la Economía Social de los Conocimientos contempla la importancia de la participación de estudiantes en el sector socio productivo, considerándose al desarrollo de las habilidades y destrezas del saber hacer como parte de la formación del talento humano. Este artículo tiene por objeto identificar las habilidades técnicas y blandas que influencian la aptitud emprendedora en estudiantes de un Instituto Tecnológico Superior. El tipo de investigación es de enfoque cuantitativo, no experimental, aplicando la técnica de encuesta y el diseño de un cuestionario de 13 preguntas cerradas a 325 estudiantes. Los resultados demostraron que la habilidad técnica predominante en los estudiantes es la planificación y creación de ideas, y la habilidad para la vida de mayor dominio es la creatividad e innovación.<hr/>Abstract In Ecuador, the Organic Code of the Social Knowledge Economy considers the importance of student participation in the socio-productive sector as training of human talent oriented to the development of skills and abilities of know-how. This article aims to identify the technical and soft skills that influence entrepreneurial aptitude in a Higher Technological Institute students. The type of research is quantitative and non-experimental, applying the survey technique and the design of a questionnaire of 13 closed questions to 325 students. The results showed that the predominant technical skill in students is planning and creating ideas, and the life skill with the highest domain is creativity and innovation. <![CDATA[Job satisfaction and its relationship with the organizational climate of teaching staff]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2588-09692022000200151&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Esta investigación tiene como propósito determinar los elementos de satisfacción laboral de mayor incidencia en el clima organizacional del personal docente. El estudio se llevó a cabo en cinco de las principales unidades educativas particulares de la ciudad de Calceta, cantón Bolívar de la provincia de Manabí, con un total de 156 participantes; a los cuales se aplicó un cuestionario estructurado on-line con base a la adaptación de los instrumentos de Ortega Santos (2016) y Minnesota Satisfaction Questionnaire. Los resultados indican que los factores de mayor influencia en el clima organizacional, son aquellos relacionados con la satisfacción laboral intrínseca, específicamente las variables de propósitos y objetivos, y los mecanismos de apoyo. Además, se evidencia una relación positiva estadísticamente significativa entre el clima organizacional y la satisfacción laboral.<hr/>Abstract This research aims to determine the elements of job satisfaction with the highest incidence in the organizational climate of teaching staff. The study was carried out in five of the leading private educational units in the city of Calceta, Bolívar canton in the province of Manabí, with a total of 156 participants; to which an online structured questionnaire was applied based on the adaptation of the instruments of Ortega Santos (2016) and the Minnesota Satisfaction Questionnaire. The results indicate that the factors with the most significant influence on the organizational climate are those related to intrinsic job satisfaction, specifically the variables of purposes and objectives and support mechanisms. In addition, there is evidence of a statistically significant positive relationship between organizational climate and job satisfaction. <![CDATA[AQUÍ NO HAY REGLAS. Netflix y la cultura de la reinvención]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2588-09692022000200169&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Esta investigación tiene como propósito determinar los elementos de satisfacción laboral de mayor incidencia en el clima organizacional del personal docente. El estudio se llevó a cabo en cinco de las principales unidades educativas particulares de la ciudad de Calceta, cantón Bolívar de la provincia de Manabí, con un total de 156 participantes; a los cuales se aplicó un cuestionario estructurado on-line con base a la adaptación de los instrumentos de Ortega Santos (2016) y Minnesota Satisfaction Questionnaire. Los resultados indican que los factores de mayor influencia en el clima organizacional, son aquellos relacionados con la satisfacción laboral intrínseca, específicamente las variables de propósitos y objetivos, y los mecanismos de apoyo. Además, se evidencia una relación positiva estadísticamente significativa entre el clima organizacional y la satisfacción laboral.<hr/>Abstract This research aims to determine the elements of job satisfaction with the highest incidence in the organizational climate of teaching staff. The study was carried out in five of the leading private educational units in the city of Calceta, Bolívar canton in the province of Manabí, with a total of 156 participants; to which an online structured questionnaire was applied based on the adaptation of the instruments of Ortega Santos (2016) and the Minnesota Satisfaction Questionnaire. The results indicate that the factors with the most significant influence on the organizational climate are those related to intrinsic job satisfaction, specifically the variables of purposes and objectives and support mechanisms. In addition, there is evidence of a statistically significant positive relationship between organizational climate and job satisfaction.