Scielo RSS <![CDATA[Podium]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/rss.php?pid=2588-096920180001&lang=es vol. num. 34 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.senescyt.gob.ec <![CDATA[Stock options y desempeño financiero en empresas cotizadas Mexicanas del sector industrial]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2588-09692018000100001&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El objetivo de este estudio es analizar la relación que existe entre la adopción de las stock options y el rendimiento financiero en empresas del sector industrial que cotizan en la Bolsa Mexicana de Valores. De acuerdo a la teoría de agencia un esquema de compensación variable favorece la alineación de intereses entre los accionistas y los directivos, lo que lleva a alcanzar un mejor desempeño financiero. La muestra final de estudio integra 135 observaciones durante el periodo 2015-2017. Utilizando un análisis de regresión múltiple, los resultados empíricos muestran que las stock options no tienen influencia significativa en los indicadores de rentabilidad (ROA y ROE), sin embargo, incrementan el nivel de endeudamiento, lo que sugiere que motivan al equipo directivo a incrementar las oportunidades de inversión. Este estudio tiene implicaciones importantes para el diseño de nuevos esquemas de compensación en las empresas cotizadas en México.<hr/>Abstract This study aims to analyze the relationship between stock options and financial performance of listed firms that belong to the industrial sector in the Mexican Stock Exchange. According to the agency theory, a variable compensation scheme may favor the interest alignment between shareholders and managers, leading to a higher financial performance. Our final study sample is composed of 135 observations made during the 2015-2017 period. Using a multivariate regression analysis, empirical results show that stock options do not influence significantly profitability indicators (ROA and ROE). However, the leverage level increases, which may motivate the management team to increase investment opportunities. This study has important implications for designing new compensation schemes for listed companies in Mexico. <![CDATA[Estrategias de endomarketing en la industria de las cafeterías.]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2588-09692018000100021&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract Nowadays there is no recognize coffee shop franchise that is not well positioned due to its marketing plan or better known as marketing strategy. A great example of this is Starbucks coffee, which has become one of the most powerful franchises in the world and its empire is due to several factors such as its internal strategies, which have a direct influence in motivation, sense of belonging and empowerment of its employees. The present paper analyzed the main strategies of Endomarketing in this industry and carried out a study in the chains of cafeterias of the city of Samborondon, Ecuador; applying the mystery shopper methodology they were identified the main factors that have been recognized in the Endomarketing strategy of these cafeterias, obtaining as result a high and moderate business philosophy approach and analyzing the most identifiable Endomarketing approaches observed.<hr/>Resumen Hoy en día no existe una franquicia de cafetería reconocida que no esté bien posicionada debido a su plan de mercadeo o mejor conocido como estrategia de marketing. Un gran ejemplo de esto es Starbucks Coffee, que se ha convertido en una de las franquicias más poderosas del mundo y su imperio se debe a sus estrategias internas, que tienen una influencia directa en la motivación, sentido de pertenencia y empoderamiento de sus empleados. El presente artículo analizó las principales estrategias de Endomarketing de esta industria y efectuó un estudio en las cadenas de cafeterías de la ciudad de Samborondón, Ecuador; bajo la metodología de cliente fantasma se logró identificar los principales factores que han sido reconocidos en la estrategia de Endomarketing de estas cafeterías, obteniendo como resultado un enfoque de filosofía empresarial alto y moderado. <![CDATA[Cultura gerencial del deporte en Ecuador: Una mirada desde los actores sociales]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2588-09692018000100035&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Este artículo tiene por objeto analizar la cultura gerencial del deporte en Ecuador, haciendo énfasis en el alto rendimiento y en las ligas barriales. La investigación implicó la realización de entrevistas en profundidad a personas clave que ejercen cargos gerenciales en estos segmentos deportivos, razón por la cual la metodología se apoyó en un enfoque cualitativo, descriptivo y de campo, materializado en el método de la teoría fundamentada. Los resultados revelaron que existe un quehacer gerencial que en gran medida se ejerce sin las necesarias competencias profesionales, técnicas y humanas, con debilidades en la formación académica y con escasa capacitación en el área gerencial. Se concluye que estos factores adecuadamente alineados con acciones efectivas y bajo un destino compartido garantizarían un desempeño exitoso, a los fines de encaminar al deporte ecuatoriano a mejores resultados en el ámbito local, regional e internacional.<hr/>Abstract The purpose of this article is to analyze the managerial culture of sport in Ecuador, emphasizing high performance and neighborhood leagues. The research involved conducting in-depth interviews with key people who hold management positions in these sports segments, which is why the methodology was based on a qualitative, descriptive and field approach, materialized in the method of grounded theory. The results revealed that there is a managerial task that to a large extent is exercised without the necessary professional, technical and human skills, with weaknesses in academic training and with little training in the managerial area. It is concluded that these factors, properly aligned with effective actions and under a shared destiny, would guarantee a successful performance, in order to direct the Ecuadorian sport to better results at the local, regional and international level. <![CDATA[Capacidades metacognitivas en instituciones educativas de nivel medio]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2588-09692018000100057&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Este artículo tiene como propósito analizar las habilidades metacognitivas en estudiantes de 5to medio en instituciones de educación media en la región metropolitana de la ciudad de Santiago en Chile. La investigación se sustentó en los postulados teóricos de Caballero (2010), Woolfolk (2010), Castejón (2009), Crozier (2001), Hernán (2014), entre otros. El estudio se enmarcó como no experimental, de campo, transeccional y descriptivo. La población de estudio se conformó por un grupo de 119 estudiantes de las instituciones educativas pertenecientes al 5to grado de educación media de la comuna de Nuñoa. Los resultados mostraron que los estudiantes consideran altamente adecuadas las habilidades metacognitivas de planeación y evaluación, así como todas las diferencias individuales de la metacognición. Por lo tanto, se recomienda fortalecer la capacidad metacognitiva de los estudiantes mediante el incentivo del uso de dispositivos en el proceso enseñanza aprendizaje.<hr/>Abstract This article purposes to analyze the meta-cognitive abilities of middle-fifth level students in institution of intermediate education in metropolitan area of the city of Santiago, in Chile. The research was supported, among other sources, by Caballero’s (2010) theoretical postulates, Woolfolk (2010), Castejón (2009), Crozier (2001), Hernán (2014). This study was meant to be non-experimental, transactional and descriptive. The study’s population was made up of a study group of 119 students of educational institutions that belong to the fifth grade of intermediate education of the Nuñoa Community. Results showed that students regard meta-cognitive abilities to be highly adequate for planning and for evaluation as well as for all individual meta-cognitive differences. It is, therefore, recommended that students´ meta-cognition capacities be strengthened in order to incentivate the use of teaching and learning devices in the process. <![CDATA[Guía de los Fundamentos para la Dirección de Proyectos (Guía PMBOK)”]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2588-09692018000100085&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen If you are a project, program or portfolio management professional this is a “must have” book. It includes the ANSI/PMI 99-001-2017 Standard for Project Management and provides a context for virtually every other Standard and Practice Guide. Documenting context, in the business world is vital. Clients for example, may view the exercise of certain Practice Standards in isolation, such as the one for Risk Management. The Sixth Edition explicitly details, how risk management is integrally related to multiple other Practice Standards such as Scheduling and Estimating. This book, therefore, can provide useful information to facilitate constructive discussions or negotiations with clients. Government entities at local and national levels in North America are increasingly requiring, within their contracts, compliance with these Standards and Practices to enhance quality assurance and control. Increasingly auditing firms are seeing this trend in non-profits and higher education where trust funds are in billions of dollars and donors demand quality project management. Due to academic research, advances in technology as well as feedback and experience from practitioners’ tools, techniques, Practice Standards and Guides continue to evolve and be debated. A good example is the work of academic and practitioner Dr. Eliyahu M. Goldratt who developed the Critical Chain scheduling method, incorporated into the corresponding Practice Standard formerly in the Fifth Edition but excluded from the current version. The Sixth Edition contains updates so that that the Standard for Project Management is coherent with changes to the multiple project management Practice Standards, Guides and terminology. Importantly it is similarly aligned with ISO 21500. The book, A Guide to the Project Management Body of Knowledge, Sixth Edition, explains the knowledge areas from a process perspective. It begins with the inputs, goes into tools and techniques and follows with outputs. The reader, particularly students and young professionals, ought to know what the book is not: It is not a methodology. A methodology in lay terms is “how” the project is managed. More specifically it is the workflow represented as the tools, techniques, practices, processes and procedures employed within each phase of the project. ISO Standards are not methodologies nor are any Project Management Institute or combination of their Standards. A methodology may, on the other hand, base tools, techniques, processes or procedures on one or more Standards. The book includes the ANSI/PMI 99-001-2017 Standard for Project Management but is not, in its entirety a Practice Standard. The section that is a Standard is explicitly noted. The contents of the Guide may, nevertheless, provide reference points or supportive elements for methods, frameworks or methodologies. Currently multiple industries, ranging from construction to information technology employ a number of these frameworks and methodologies such as Waterfall (analogous to Design-Build-Test in construction) or Agile. It is key to note the term Guide in the title. The book is called A Guide to the Project Management Body of Knowledge. The Body of Knowledge is as ever expanding as the internet. It includes books, white papers, articles and will continue to grow as the profession develops. For this reason, the Project Management Institute as well as Universities offering degrees in Project Management clarify that the study of this book, while highly recommended, is only part of what will be required to pass the certification examination. Clearly the Guide to the Project Management Body of Knowledge, Sixth Edition demonstrates the maturity of the profession and the importance of logical and coherent processes with associated tools and techniques. This inherently empowers the project management professional whilst concurrently optimizing executive decision making. The Guide implies a degree of repeatability and management discipline that can foster productive behaviors and organizational tools. This book should be in the library of practitioners who seek a general reference book and clients who want to better understand how their projects should be managed. (Farkas E, 2018) <![CDATA[Comportamiento Organizacional. Administración de personas y organizaciones.]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2588-09692018000100089&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Esta obra presenta una perspectiva integral sobre el conocimiento y la práctica del comportamiento organizacional y la administración de personal. Esto obedece al abordaje de los temas desde una postura general a lo particular, es decir, comprende el comportamiento desde una parte introductoria hasta el comportamiento en las organizaciones, con una dimensión conductual, procesual y estructural. El libro está dividido en cinco partes, que subsecuentemente derivan en dieciséis capítulos. Su abordaje está enfocado a una perspectiva pedagógica y administrativa que permite el estudio de cada apartado tomando como referencia sucesos de la vida real en organizaciones conocidas. Las dos primeras divisiones detallan información sobre el enfoque social, sistémico y dinámico. Las secciones tres, cuatro, cinco y seis, hacen énfasis a un enfoque humanista y personológico; es por ello que en estas versiones se abordan temas tales como: personalidad, individuo, valores, percepciones, motivación laboral, entre otros. Los capítulos siete, ocho, nueve y diez; presentan un enfoque de competencias organizacionales; en estas partes se pueden abordar los temas de trabajo en equipo, toma de decisiones, resolución de problemas, comunicación empresarial, negociación y manejo de conflictos. Las secciones, once, doce y trece, hacen referencia a una perspectiva de liderazgo, en estos se estudia dicha temática desde un matiz tradicional hasta uno contemporáneo, afianzado en el poder y la influencia. Los últimos apartados; catorce, quince y dieciséis, comprenden un punto de vista sobre el diseño estructural; en ellos se abordan temáticas sobre la delineación (mecánica y orgánica), la cultura y la gestión del cambio. Los autores del libro son especialistas en el conocimiento del comportamiento organizacional y la gestión de talento humano, por medio de la docencia y la administración de empresas. Ricky W. Griffin es director de programas en la Academia de administración, teniendo autoría en varias revistas científicas de alto impacto, autor de varios libros que se han traducido a diferentes idiomas en alrededor de una docena de países. Jean M Phillips, tiene como base en sus estudios; el liderazgo, la gestión de equipos en empresas, la selección de personal; además es una de las principales autoras de revistas de alta gama. Stanley M. Gully es miembro de la sociedad de Psicología Industrial de la Asociación de Psicología Americana (APA), autor galardonado y editor de varios libros e investigaciones sobre la gestión humana.