Scielo RSS <![CDATA[Revista Chakiñan de Ciencias Sociales y Humanidades]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/rss.php?pid=2550-672220210003&lang=en vol. num. 15 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.senescyt.gob.ec <![CDATA[CONCILIATION OF FAMILY LIFE AND LABOR WELFARE, ANALYSIS OF SOCIAL ROLES AND GENDER IN TIMES OF COVID-19. THE ECUADORIAN CASE]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2550-67222021000300018&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Cuando se inició el confinamiento por la presencia del Covid-19, en Ecuador los hogares se convirtieron en sitios de trabajo. El presente estudio tiene como objetivo caracterizar la vida familiar y bienestar laboral en función a los estilos de afrontamiento que se presentan en el actual contexto a través de un estudio cuantitativo. Se recopilaron datos por medio de un formulario en línea, se usó un Cuestionario Socio demográfico denominado Confinamiento por Covid-19 y el Cuestionario de Afrontamiento del Estrés-CAE. Participaron 258 personas (65,9 % mujeres y 34,1 % hombres). Los resultados evidencian características importantes de la conciliación vida familiar - bienestar laboral, que el tiempo de dedicación a los hijos e hijas - hogar y la adaptación al teletrabajo, no revelan un equilibrio entre las variables de roles y género. Las personas con menos adaptación al teletrabajo presentan afrontamientos Evitativo (r= - 140; p= 0,024) y personas en dedicación total (hogar y labores) superan las horas establecidas y presentan estilos Focalizados en la solución (r= 0,155; p= 0,013), en la Religión (r= - 0,189; p= 0,002) y en la Evitación (r= 0,187; p= 0,003).<hr/>ABSTRACT When the confinement began due to the presence of Covid-19, homes in Ecuador became workplaces. In this connection, the present study aims to characterize family life, and labor welfare based on the coping styles happening in the current context through a quantitative study. Data were collected through an online form. A Socio-demographic Questionnaire referred to as Confinement by Covid-19, and the Coping Strategies Questionnaire (CAE) were used. 258 individuals participated (65.9% women, and 34.1% men). The results show important characteristics of the reconciliation of family life-labor welfare. Furthermore, the time spent at home with children, and the adaptation to telework do not reveal a balance between the variables of roles and gender. Participants with less adaptation to telework present avoidant coping (r = - 140; p = 0.024), whilst participants in total dedication (home and work) exceed the established hours, and exhibit styles focused on the Solution (r = 0.155; p = 0.013), on the Religion (r = - 0.189; p = 0.002), and on the Avoidance (r = 0.187; p = 0.003). <![CDATA[ELECTORAL BEHAVIOR AND BEHAVIORAL ECONOMIC: INFLUENCE OF COGNITIVE BIASES IN THE ELECTORAL CONTEXT]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2550-67222021000300031&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El comportamiento electoral es un tema relevante en las ciencias del comportamiento; mientras que la Economía Conductual ofrece un marco teórico-metodológico para el estudio de la conducta marcada por el carácter limitado de la racionalidad. Los sesgos cognitivos como categoría científica contribuyen a la explicación de las determinantes del comportamiento económico, al brindar una oportunidad de aplicación al comportamiento electoral. La investigación analiza desde el paradigma cualitativo la influencia de los sesgos cognitivos en el comportamiento electoral, como criterios determinantes de la falta de racionalidad y comportamientos desviados. Se emplea una perspectiva analítica, interpretativa y crítica, garantizando las proposiciones con respaldo teórico y fidelidad hacia la lógica del fenómeno estudiado. Para la recogida de información se realizó una búsqueda bibliográfica a través de la identificación de autores destacados en las categorías: Comportamiento electoral, Economía conductual y Sesgos cognitivos. Los resultados apuntan hacia la influencia de los sesgos cognitivos en el comportamiento electoral, entre estos se encuentran: efecto de encuadre, efecto de anclaje, factores que incomodan, disponibilidad, exceso de confianza, exceso de optimismo, efecto cortoplacista y aversión a la pérdida. Las conclusiones reconocen la necesidad de continuar profundizando en esta temática, así como de realizar investigaciones de campo.<hr/>ABSTRACT Electoral behavior is a relevant topic in behavioral sciences; while Behavioral Economics offers a theoretical-methodological framework for the study of behavior marked by the limited nature of rationality. Cognitive biases, as a scientific category, contribute to the explanation of the determinant factors of economic behavior, providing an opportunity for application to electoral behavior. The present work analyzes, from a qualitative perspective, the influence of cognitive biases on electoral behavior, as determining criteria for the lack of rationality and deviant behaviors. An analytical, interpretative, and critical perspective is applied, guaranteeing the propositions with theoretical support, and fidelity to the logic of the studied phenomenon. For the collection of information, a bibliographic search was carried out through the identification of prominent authors in the categories of Electoral Behavior, Behavioral Economics, and Cognitive Biases. The results point out the influence of cognitive biases in electoral behavior. Among these are the framing effect, the anchoring effect, uncomfortable factors, disposition, overconfidence, over-optimism, short-term effect, and loss aversion. The conclusions recognize the need for further study of this topic, in addition to conducting field research. <![CDATA[MANAGEMENT OF ICT-MEDIATED LEARNING: A CURRICULUM DESIGN PROPOSAL FROM UNIVERSIDAD NACIONAL DE CHIMBORAZO]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2550-67222021000300047&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT The current situation in the field of education demands teachers who are capable of functioning in new learning scenarios where the possibilities offered by ICT for information acquisition and communication processes are enormous. In this sense, it is necessary to have postgraduate programs that contribute to the development of digital skills in teachers. The main purpose of this work is to propose the curricular design for a Master's program in Education, Mention in Management of Learning Mediated by ICT, offered by Universidad Nacional de Chimborazo in Ecuador. For this, a qualitative research was undertaken in order to characterize and determine the most important features of each module of the curriculum. A documentary research design was applied through the PICOC method (Population, Intervention, Comparison, Outcome, Context). The result of this work was a curricular mesh that consists of 12 study modules wherein aspects such as: digital literacy for the new society were addressed; didactics in new digital environments; the design and development of content and digital resources for learning; new ways of learning and innovating in education; as well as research in educational technology.<hr/>RESUMEN La educación actual demanda de docentes que puedan desenvolverse en los nuevos escenarios de aprendizaje, donde las posibilidades que ofrecen las TIC para los procesos de adquisición de información y comunicación son enormes. En este sentido, se hace necesario contar con programas de posgrado que contribuyan al desarrollo de competencias digitales en el profesorado. El presente trabajo tiene como objetivo presentar el diseño curricular para un programa de Maestría en Educación, Mención en Gestión del Aprendizaje Mediado por TIC, el mismo que fue propuesto por la Universidad Nacional de Chimborazo en Ecuador. Para esto se realizó una investigación con enfoque cualitativo, para caracterizar y determinar los rasgos más importantes de cada uno de los módulos de la malla curricular. Se aplicó un diseño de investigación documental a través del método PICOC (Population, Intervention, Comparison, Outcome, Context). El resultado de este trabajo fue la malla curricular, compuesta por 12 módulos de estudio donde se abordaron aspectos como: la alfabetización digital para la nueva sociedad; la didáctica en los nuevos entornos digitales; el diseño y desarrollo de contenidos y recursos digitales para el aprendizaje; nuevas formas de aprender e innovar en la educación; así como también la investigación en tecnología educativa. <![CDATA[TRAINEE TEACHERS: REFLECTIONS ON THEIR PRACTICUM IN REAL HIGH SCHOOL WORK SITUATIONS]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2550-67222021000300064&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Actualmente, los estudiantes normalistas de la Ciudad de México que cursan el último ciclo de su formación como docentes para la escuela secundaria, llevan a cabo sus prácticas docentes encarando situaciones reales de trabajo, donde la docencia reflexiva se convierte en uno de los pilares fundamentales. El objetivo del presente artículo es analizar las situaciones problemáticas, las actividades que ponen en marcha para darles solución y las reflexiones que se derivan de tales experiencias. La investigación que dio origen al artículo toma en cuenta la propuesta del método biográfico-narrativo. Adopta como instrumento de acopio de información las narrativas documentadas por cuatro estudiantes normalistas en sus respectivos documentos recepcionales; ahí relatan sus conflictos y reflexiones sobre las experiencias adquiridas durante su interacción en las aulas de una escuela secundaria, lo que constituye un estudio de caso, con cuatro unidades de análisis. Los resultados reflejan procesos reflexivos que van desde llamados de apoyo que apuntan hacia la constitución de equipos de trabajo para concentrarse en tareas de colaboración, hasta realidades cotidianas y tensiones que se desencadenan entre los actores del proceso de enseñanza aprendizaje.<hr/>ABSTRACT Currently, senior trainee teachers for the secondary school in Mexico City, carry out their practicum facing real work situations where reflective teaching becomes one of their fundamental pillars. In this context, this paper aims to analyze problematic situations, the activities that are put in place to solve them, and the reflections which are derived from such experiences. The research that gave rise to this manuscript takes into account the proposal of the biographical-narrative method. In other words, it adopts as an instrument for gathering information the narratives documented by four trainee teachers in their respective reception documents. In this collected evidence, they report their conflicts and reflections on the experiences acquired during their interaction in the classroom of a secondary school. These insights were portrayed in a case study, with four units of analysis. The results set out reflective processes that range from support calls that point towards the constitution of work teams to focus on collaborative tasks, to daily realities and tensions that are unleashed between the actors of the teaching-learning process. <![CDATA[CHARACTERIZING ENGLISH ASSESSMENT INSTRUMENTS: AN OVERVIEW OF THEIR DESIGN]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2550-67222021000300080&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT Assessment tends to be associated with students and learners; however, the term assessment encompasses both teachers and students. To understand the purpose of language assessment instruments, it is key to look for the designers and their preferences. This research aims to characterize 209 assessment instruments created by English teachers. This is a non-experimental and descriptive study that analyzes the types of instruments, the educational level, the language systems and skills, and the type and number of items. Two of the most important findings are related to the preferences Chilean English teachers have towards traditional assessment and the tendency to assess vocabulary and grammar; besides, the participants’ preference for tests and fill-in-the gap items.<hr/>RESUMEN La evaluación tiende a estar asociada a estudiantes y aprendices; sin embargo, el término evaluación abarca tanto a profesores como estudiantes. Para entender el propósito de los instrumentos de evaluación del idioma es clave examinar a los diseñadores y sus preferencias. El objetivo de esta investigación es caracterizar 209 instrumentos de evaluación creados por profesores de inglés. Se trata de un estudio no experimental y descriptivo, que analiza los tipos de instrumentos, el nivel educativo, los sistemas y habilidades de la lengua inglesa, y el tipo y número de ítems. Dos de los más importantes hallazgos están relacionados con las preferencias que los profesores de inglés chilenos tienen hacia la evaluación tradicional y la tendencia a evaluar el vocabulario y la gramática; además, de preferir los test e ítems de completación de oraciones como los de uso más común. <![CDATA[THE DISCURSIVE MECHANISMS IN THE PREACHING OF THREE LATIN AMERICAN EVANGELICAL PASTORS]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2550-67222021000300097&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Las asociaciones cristianas evangélicas emplean variados recursos con la intención de captar y mantener seguidores. Ello se logra por la manera convincente en que los líderes religiosos emiten mensajes que utilizan diversas estrategias discursivas dignas de reconocer, en función de comprender su estructura, proceso y dominio. Este artículo tuvo como objetivo identificar los mecanismos discursivos en el proceso comunicativo de tres pastores de iglesias evangélicas latinoamericanas, reconocidos por su popularidad en el mundo cristiano: Rodolfo González, Cash Luna y Guillermo Maldonado. Se empleó un enfoque cualitativo con diseño de investigación etnográfica y un análisis pragmático de los contenidos inmersos en las prédicas de los pastores mencionados. Los resultados muestran la presencia de una serie de recursos discursivos en sus sermones, como los pronombres o formas de tratamiento, la reiteración, los argumentos de autoridad, las citas de autoridad y la ejemplificación, como los más frecuentes.<hr/>ABSTRACT Evangelical Christian associations employ various resources to attract and maintain followers. This is achieved by the convincing way in which religious leaders deliver messages which contain diverse discursive strategies, worthy of recognition, in relation to understanding their structure, process, and domain. This article aimed to identify the discursive mechanisms in the communication process that three pastors of evangelical churches in Latin America, recognized for their popularity in the Christian world, such as Rodolfo González, Cash Luna, and Guillermo Maldonado, utilize in the elaboration of their speeches to persuade congregants. A qualitative approach was used with an ethnographic research design and a pragmatic analysis of the contents immersed in the preaching of the aforementioned pastors. The results show the presence of a series of discursive resources in his sermons, such as pronouns or forms of treatment, reiteration, authority arguments, authority quotes, and exemplification, as the most frequent. <![CDATA[MULTIPLE MEDIATIONS AND HISTORICAL MEMORY ABOUT POLITICS IN VENDORS OF THE PUBLIC MARKET OF LA OFELIA IN QUITO]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2550-67222021000300107&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente artículo explora elementos del complejo proceso de construcción social de la realidad en sujetos subalternos mediante una investigación realizada entre 2018 y 2019. El objetivo es analizar las mediaciones más relevantes que poseen los vendedores de la Feria Libre de La Ofelia, en Quito, Ecuador, para la construcción de sus sentidos sobre la política. Se trata de comerciantes populares de diferentes etnias (indígenas, mestizos, montuvios y afrodescendientes) que provienen de distintas provincias, de clase trabajadora y en su mayoría mujeres. La metodología se basó en la teoría de las mediaciones múltiples, es una investigación descriptiva y correlacional en la que se aplicaron entrevistas, encuestas y un grupo de discusión. En los resultados se evidencia la presencia de mediaciones por afectaciones estructurales e interseccionales, relacionadas con la historia política del país al tener varios episodios de inestabilidad y crisis social, lo cual a la vez ha presentado impugnaciones desde los ciudadanos. También están las mediaciones mediáticas, las interacciones de los vendedores en la feria y en su hogar, así como mediaciones de sus comunidades, su reacción ante la colonialidad y su relación con la agricultura.<hr/>ABSTRACT This article investigates elements of the complex process of social construction of reality in subaltern subjects through an investigation carried out between 2018 and 2019. The objective is to analyze the most relevant mediations of the market vendors of the Feria Libre de La Ofelia, in Quito-Ecuador, for the construction of her senses about politics. They are popular vendors of different ethnicities (indigenous, montuvios and Afro-descendants) who come from different provinces, are working classes and mostly women. The methodology is based on the theory of multiple mediations, it is a descriptive and correlational investigation in which interviews, surveys and a discussion group were applied. The results included mediations due to structural and intersectional affectations, these are related to the political history of the country that has had several episodes of instability and social crisis, which in turn has presented challenges from citizens. In addition, there are the mediations of the media, the interactions of the market vendors at the public market and at home, as well as the mediations of their communities, their reaction to coloniality and their relationship with agriculture. <![CDATA[COMMUNITY MANAGEMENT INDICATORS FROM THE AXES OF COMMUNITY-BASED TOURISM. CASE: ENTREPRENEURSHIP OF THE WAORANI NATIONALITY IN YASUNÍ]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2550-67222021000300123&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En un contexto de desarrollo, mediante un principio de comunidad, las poblaciones locales generan nuevas estrategias que contribuyen a alcanzar metas colectivas; una de estas es el turismo comunitario. Bajo este pensamiento, este estudio tiene como objetivo principal evaluar los emprendimientos turísticos comunitarios de la nacionalidad Waorani que se ejercen en el Yasuní, sobre la base de indicadores ubicados dentro de cada eje anclado a este modelo de gestión en un marco de sustentabilidad. Para ello, se ha considerado el análisis de las actividades dentro de este tipo de turismo mediante una metodología mixta, bajo un diseño de estudio de caso y etnográfico, mediante la observación de campo en la Reserva de Biósfera Yasuní y entrevistas a actores clave. Como resultado se obtienen diferentes niveles de cumplimiento de estos ejes, donde el referente a la economía solidaria resulta el de mayor nivel de cumplimiento y el eje de gobernanza el de menor nivel. Como principal conclusión se destaca que el nivel obtenido en el eje de gobernanza está fuertemente influenciado por el fortalecimiento organizacional, que a su vez, resta la potencialidad en el modelo de gestión controlado por la comunidad local en el territorio.<hr/>ABSTRACT In a development context, through a community principle, local populations generate new strategies that contribute to achieve collective goals; one of these is community tourism. Based on this thought, this study's main objective is to evaluate the community tourism enterprises of the Waorani nationality that are carried out in Yasuní, based on indicators located within each axis anchored to this management model within a framework of sustainability. For this, the analysis of the activities within this type of tourism has been considered through a mixed methodology, under a case study and ethnographic design, through field observation in the Yasuní Biosphere Reserve and interviews with key actors. As a result, different levels of compliance where obtained where the highest level is the solidarity economy and the governance axis with the lowest level. As the main conclusion, it is highlighted that the level obtained in the governance axis is strongly influenced by the organizational strengthening, which in turn, subtracts the potential in the management model controlled by the local community in the territory. <![CDATA[DEAF CULTURE AND ICT. VARIABLES FOR THE DEVELOPMENT OF CHILEAN SIGN LANGUAGE]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2550-67222021000300141&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El desarrollo de la lengua de señas para la comunidad sorda resulta importante, constituye su patrimonio cultural, de comunicación y aprendizaje, sobre todo cuando compromete a estudiantes sordos. El presente trabajo analiza la relación entre la competencia conversacional en Lengua de Señas Chilena (LSCh) y las variables conocimiento de la cultura sorda y acceso a Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (TIC), en el hogar. Es una investigación con enfoque cuantitativo, exploratorio y con diseño no experimental, transeccional, desarrollada con 75 estudiantes sordos del sur de Chile, cuya edad promedio es de 13 años. Los resultados principales señalan que la mayoría de los participantes tiene una competencia baja en nivel conversacional y las variables independientes se relacionan de forma positiva y significativa con el desarrollo de la competencia. Se sugiere realizar un trabajo planificado en la escuela que incorpore la enseñanza de la LSCh mediante coeducadores sordos, el fortalecimiento de la cultura sorda y el empleo de TIC más allá de lo curricular.<hr/>ABSTRACT Sign language development for the deaf community is essential, as it constitutes its cultural, communication and learning heritage, especially when it involves deaf students. This paper analyzes the relationship between conversational competence in LSCh and the variables knowledge of deaf culture and access to ICT at home. It is a research with a quantitative approach and a correlational design carried out with 75 deaf students from southern Chile, with an average age of 13 years old. The main results point out that most of the participants show a low conversational level of competence and the independent variables are positively and significantly related to the development of this competence. It is suggested to carry out a planned work in the school that includes the teaching of LSCh through deaf co-educators, the strengthening of the deaf culture and the use of ICT beyond the curriculum. <![CDATA[VIRTUAL EDUCATION IN TIMES OF PANDEMIC: INCREASING SOCIAL INEQUALITY IN PERU]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2550-67222021000300152&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Los sujetos educativos, en época de pandemia, no se encuentran en igualdad de condiciones para acceder a la educación virtual: ubicación geográfica, recursos económicos y tecnológicos, capacitación y experiencia en el uso de tecnología de información y comunicación, entre otras. El objetivo de la investigación fue analizar la realidad de la educación virtual en el Perú, haciendo énfasis en las brechas de desigualdad social que se han generado durante la pandemia, en el año 2020. La metodología utilizada se fundamentó en el análisis hemerográfico de notas periodísticas y la información de redes sociales que muestran la situación de la educación en el país, interpretadas a la luz de la literatura científica producida sobre el tema. Los resultados evidencian que la enseñanza virtual viene acrecentando las desigualdades educativas y digitales, poniendo en peligro la igualdad de oportunidades educativas. Se concluye que la educación en el Perú, en tiempos de pandemia, es un derecho invisible, convirtiéndose en un privilegio de aquellos que tienen condiciones sociales, tecnológicas y económicas favorables, en desmedro de aquellos grupos vulnerables; incrementando las brechas de desigualdad social; por lo que se requiere una transformación integral que promueva equidad educativa.<hr/>ABSTRACT Educational subjects, in times of pandemic are not in equal conditions to access virtual education: geographical location, economic and technological resources, training and experience in the use of information and communication technology, and others. The objective of this research was to analyze the reality of virtual education in Peru, emphasizing the social inequality gaps that have been generated during the pandemic in the year 2020. The methodology used was based on the newspaper analysis of journalistic notes and information from social networks that show the situation of education in Peru, interpreted in the light of the scientific literature produced on the subject. The results show that virtual education has been increasing educational and digital inequalities, endangering equal educational opportunities for all. It is concluded that education in Peru, in times of pandemic, is an invisible right, becoming a privilege of those who have favorable social, technological and economic conditions, to the detriment of those vulnerable groups; increasing the gaps of social inequality; thus requiring a comprehensive transformation that promotes educational equity. <![CDATA[PERCEPTION OF WORKLOAD AND EFFECTS ON LIFE QUALITY OF HIGH SCHOOL AND UNIVERSITY TEACHERS]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2550-67222021000300166&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Diversas condiciones de trabajo influyen directamente en la carga laboral, tanto en docentes de educación media como en los universitarios, lo que tiene un impacto negativo en su calidad de vida, es por ello relevante una mayor concientización respecto al contexto y condiciones de trabajo y la necesidad de implementar cambios en los ambientes laborales. Este artículo presenta los resultados obtenidos a partir de una revisión bibliográfica llevada a cabo entre junio de 2020 y septiembre de 2020. El objetivo fue analizar los efectos de la carga laboral sobre la calidad de vida de docentes universitarios y de enseñanza media, según estudios publicados en diferentes bases de datos, para lo cual se realizaron búsquedas a través de la utilización de las palabras clave: work overload and teacher y sobrecarga laboral en profesores. Los principales resultados arrojaron una alta carga laboral asociada a múltiples responsabilidades emanadas desde la dirección de las instituciones educativas, lo que genera falta de tiempo para la vida personal, riesgos psicosociales relacionados con estrés y afectaciones físicas; y no se encontraron diferencias significativas según el país de origen de los estudios analizados, los que incluyen artículos realizados en los continentes de Europa, Asia y América.<hr/>ABSTRACT There are different working conditions that directly influence the workload of teachers who work in secondary education and university teachers, which has a negative impact on quality of life, it is therefore relevant a greater awareness of the context and conditions of work and the need to implement changes in work environments. This article presents the results obtained from a bibliographic review carried out between June 2020 and September 2020. The objective was to analyze the effects of workload on the quality of life of university and high school teachers in different databases, using the keywords work overload and teacher and work overload in teachers. The main results showed a high workload associated with multiple responsibilities emanating from the management of educational institutions, which generates a lack of time for personal life, psychosocial risks related to stress and physical affectations; no significant differences were found, according to the country of origin of the studies analyzed, which include articles made in continents of Europe, Asia and America. <![CDATA[EXPERIENCES IN THE PROCESS OF EDUCATIONAL INCLUSION IN IBEROAMERICAN HIGHER EDUCATION]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2550-67222021000300180&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente artículo analiza experiencias del proceso de inclusión educativa en espacios universitarios iberoamericanos, considerando las acciones implementadas para la atención a estudiantes con discapacidad, con el fin de identificar los avances obtenidos en dichas instituciones. Para ello se han analizado 57 fuentes de consulta. Las categorías emergentes abarcan la fundamentación legal para favorecer la inclusión en España y Latinoamérica, implicaciones de las adaptaciones curriculares, la accesibilidad al medio físico y a las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC), factores fundamentales que contribuyen al ingreso, prosecución académica y egreso de los estudiantes universitarios con discapacidad. Se concluye que, si bien existen logros, aún no se garantiza la respuesta adecuada a las necesidades de los estudiantes con discapacidad porque persisten trabas para su acceso y permanencia. Esta situación demanda un mayor compromiso de las universidades para favorecer la inclusión, en concordancia con las políticas públicas y los convenios internacionales en esa materia.<hr/>ABSTRACT This article analyzes experiences of the educational inclusion process in Ibero-American university spaces considering the actions implemented to take care of students with disabilities in order to identify the advances made in these institutions. For this, 57 consultation sources have been analyzed. The emerging categories include the legal foundations to favor inclusion in Spain and Latin America, implications of curricular adaptations, accessibility to the physical environment and Information Technology to Communication (ICT), fundamental factors that contribute to admission, academic pursuit and graduation of university students with disabilities. It is concluded that, although there are achievements, the adequate response to the needs of students with disabilities is still not guaranteed because obstacles to their access and permanence persist. This situation demands a greater commitment from the universities to favor inclusion, in accordance with public policies and international agreements on this matter. <![CDATA[INTERPRETING THE COAT OF ARMS OF RIOBAMBA CITY THROUGH HERALDIC AND EMBLEMATICS]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2550-67222021000300196&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El ejercicio hermenéutico sobre el escudo de Riobamba ha nucleado a historiadores, cronistas y autoridades municipales, entre ellos, Pedro Traversari, diseñador del actual escudo ecuatoriano. Ante la escasez de documentos auténticos, Traversari acometió la interpretación del escudo a partir de la tradición y la narración de los historiadores Juan de Velasco y González Suárez. Dichas descripciones, hasta la fecha generan confrontaciones entre la población, en cuanto a reconocer al emblema como elemento de identidad. En este contexto, el objetivo del estudio es presentar una lectura alterna a la narración histórica del escudo de Riobamba fundamentados en la Heráldica y la Emblemática como herramientas para su análisis histórico diacrónico, aplicando el método inductivo. Como principales resultados se detallan: la configuración discursiva visual de este escudo heráldico, la conformación, identificación y modos de significación propios del emblema y la lectura complementaria a la narración vigente, mostrando la relación de los atributos hagiográficos de San Pedro y San Pablo, presentes como muebles del escudo analizado.<hr/>ABSTRACT The hermeneutical exercise on the Coat of Arms of Riobamba city has brought together historians, chroniclers, and municipal authorities, including Pedro Traversari, designer of the current Ecuadorian coat of arms. Given the scarcity of authentic documents, Traversari undertook the interpretation of the shield based on the tradition and narration of historians like Juan de Velasco and González Suárez. These descriptions still generate confrontations among the population, regarding the recognition of the emblem as an element of identity. In this context, the objective of the study is to present an alternative reading to the historical narrative of the Riobamba coat of arms based on Heraldry and Emblematics as tools for its diachronic historical analysis through the application of the inductive method. The main findings are detailed: the visual discursive configuration of this heraldic shield, the conformation, identification, meaning of the emblem and the complementary reading to the current narrative, showing the relationship of the hagiographic attributes of Saint Peter and Saint Paul, present as furniture of the analyzed shield.