Scielo RSS <![CDATA[Revista Chakiñan de Ciencias Sociales y Humanidades]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/rss.php?pid=2550-672220190003&lang=en vol. num. 9 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.senescyt.gob.ec <![CDATA[INTERCULTURALITY FROM THE NATIONAL PLANS OF GOOD LIVING]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2550-67222019000300010&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En el presente texto se realiza una productiva correlación entre los aportes teóricos sobre interculturalidad y las propuestas que se han formulado en planes del desarrollo de Ecuador. La reflexión teórica se trabajó a partir de contribuciones básicas, entendidas como procesos de descolonización para compartir el poder, en el que sociedades y culturas se caracterizarían por nuevos pactos éticos. El objetivo principal del estudio se centró en analizar la inclusión del tema intercultural en los Planes Nacionales para el Buen Vivir (2009-2013) (2013-2017). La metodología usada, en este proceso de reflexión y análisis, fue hermenéutica, entendida como interpretación y comprensión de textos. En calidad de resultados se detecta una amplia inclusión de la interculturalidad en los planes en mención. El problema se proyecta, cuando los pobladores deben aplicar estos planes en la cotidianidad social y cultual, ya que contempla contenidos redactados en lenguajes sumamente técnicos y epistemologías complejas, de difícil acceso para la mayoría de la ciudadanía ecuatoriana e, incluso, para profesionales.<hr/>ABSTRACT This study establishes the productive correlation between the theoretical contributions on interculturality and the proposals that have been formulated in Ecuador's development plans. The theoretical reflection was based on fundamental contributions, understood as decolonization processes to share power, in which new ethical agreements would characterize societies and cultures. The main objective of the study was to analyze the inclusion of the intercultural theme in the National Plans for Good Living (2009-2013) (2013-2017). The methodology used, in this process of reflection and analysis, was hermeneutic, understood as interpretation and understanding of texts. As results, a broad inclusion of interculturality is detected in the plans mentioned. The problem is projected, when the inhabitants must apply these plans in the social and cultural daily life, since it contemplates contents written in highly technical languages ​​and sophisticated epistemologies, of difficult access for the majority of the Ecuadorian citizens and, even, for professionals. <![CDATA[FLICKERING BODIES: MAPPING MULTICULTURALISM AND INSURGENT CITIZENSHIP IN WAYDE COMPTON’S BLACK VANCOUVER]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2550-67222019000300022&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Vivimos en un momento de endurecimiento de discursos nacionalistas sobre inmigración y minorías raciales. En este clima conservador, Canadá prevalece como referente de integración multicultural, sin embargo, existen voces dentro de la nación que cuestionan esta imagen de armonía. El caso de la comunidad negra en Vancouver aún no ha sido estudiado en profundidad en este aspecto. Este artículo de reflexión pretende contribuir al debate sobre las relaciones de la nación-estado y grupos subalternos y cómo se manifiestan en la ciudad multicultural. Se ha escogido Vancouver como espacio paradigmático por su carácter transcultural, construida sobre tierras indígenas. El objeto de estudio fue la literatura de Wayde Compton, autor y activista negro de la ciudad. Partiendo de teorías de la dialéctica socio-espacial de Edward Soja y Leonie Sandercock, este artículo analiza la conexión entre la ciudad, su representación en la literatura y sus efectos en las relaciones sociales. Se analiza la narrativa de Compton y su paralelismo con la geo-historia de Vancouver y comunidades raciales subalternas. Como resultado, se llega a una lectura de Vancouver como ciudad (post)colonial y espacio de multiculturalismo subalterno, frente al oficial canadiense y al colonialismo que ha invisibilizado al Vancouver Negro y a las comunidades indígenas.<hr/>ABSTRACT We live in a moment of hardening of nationalist discourses against immigration and racial minorities. In this conservative climate, Canada prevails as a benchmark for multicultural integration. However, there are voices within the nation that question this image of harmony. The case of the Black Vancouver community has not yet been studied in depth in this regard. This article of reflection aims to contribute to the debate on the relations of the nation-state and subaltern groups, and how they manifest themselves in the multicultural city. Vancouver has been chosen as a paradigmatic space because of its transcultural character built on indigenous lands. The object of study was the literature of Wayde Compton author and black activist of the city. Stemming from theories of the socio-spatial dialectic of Edward Soja and Leonie Sandercock, this article analyses the connection between the city, its representation in literature and its effects on social relationships. The work of Compton and its parallelism with the geo-history of Vancouver and subaltern ethnic communities were analysed. The result reaches a reading of Vancouver as a (post)colonial city and space of subaltern multiculturalism, regarding the official Canadian model, and colonialism that has made invisible to the Black Vancouver and the indigenous communities. <![CDATA[LEARNING FRENCH IN THE COMMUNITY, AN EXPERIENCE WITH PRIMARY SCHOOL STUDENTS]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2550-67222019000300037&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El aprender un idioma extranjero desarrolla las herramientas para enfrentar varios tipos de desafíos de supervivencia, habilidades técnicas e intercambios interpersonales entre culturas. Esto significa que es importante aprender no solo el inglés, sino también algunos otros idiomas como el francés, que ha sido considerado como el tercero para la comunicación y la labor internacional. El presente trabajo tiene como objetivo analizar los resultados más destacables del proyecto comunitario: “Aprender francés en la comunidad, una experiencia con el escolar primario en el contexto cubano”. La investigación se realizó a través de la investigación-acción, se combinaron procedimientos cualitativos y cuantitativos y se establecieron la unidad dialéctica entre los niveles de conocimiento. Se proporcionó a los profesores de francés un folleto de ejercicios, que les ayudó a contribuir a la enseñanza del idioma francés en estudiantes de primaria en su comunidad y una propuesta de procedimiento, que les permitirá implementar proyectos comunitarios con ese objetivo. Las principales transformaciones se producen en la escuela, mediante el proyecto para la enseñanza del francés, que constituye una actividad extracurricular motivadora; y en los sujetos de investigación, que muestran un progreso cada vez mayor, en sus conocimientos sobre la lengua y la cultura francesas.<hr/>ABSTRACT Learning a foreign language develops the tools to face different types of survival challenges, technical skills and interpersonal exchange among cultures. This means that it is important to learn not only English, but also some other languages ​​such as French, which has been considered the third language of communication and international work. The objective of this paper is to analyze the best results of the community project Learning French in the community, an experience with elementary school students in a Cuban context. The research is carried out through action research. Qualitative and quantitative procedures are combined and the dialectical unity between levels of knowledge is established. Teachers were provided with a booklet French Language exercises that helped them teach French to elementary students in their community, as well as a proposal of a procedure to implement community projects with the same objective. The main transformations took place in the school, since it has a project for teaching French, which is a motivating extracurricular activity; and in the research subjects, who show an increasing progress in their knowledge about the French language and culture. <![CDATA[INNOVATION: A CASE STUDY OF AN ENGLISH TEACHERS’ INDUCTION]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2550-67222019000300048&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT The induction of new English teachers is not often made the focus of language programs. In many institutions, the orientation experience receives little attention, resulting in work-related stress at the beginning of an instructor’s teaching contract. Consequently, not only the quality of teaching is affected but also the teachers’ motivation and perception of the program. This research article analyses the results of a case study of an innovation to a new teacher induction in a language program in the city of Cuenca, Ecuador. For this, the case study was based on two-way communication between the administration and the teaching staff through direct feedback, the consideration of language program management principles, as well as the application of a teacher survey after implementation. As a result, the innovation to the induction of new teachers seemed to reduce teachers’ job-related stress during the first week of classes, thus helping to create a learning environment where the program, its teachers, and its students benefit as a whole.<hr/>RESUMEN La inducción de profesores nuevos usualmente no es el foco de un programa de inglés como lengua extranjera. En muchas instituciones, la experiencia de los profesores con respecto a su orientación recibe poca atención, con el resultado de estrés, relacionado con el trabajo, al comienzo de su contrato. En consecuencia, no solo la calidad de la enseñanza se ve afectada, sino también la motivación del profesor y su percepción de su lugar de trabajo. Este artículo de investigación analiza los resultados de un estudio de caso de una innovación a la inducción de profesores nuevos de un programa de lenguas en la ciudad de Cuenca, Ecuador. Para esto, el estudio de caso se basó en la comunicación bidireccional entre la administración y el personal docente por medio de retroalimentación directa, la consideración de principios administrativos de programas de lenguas, así como la aplicación de una encuesta a los profesores después de la implementación. Como resultado, la innovación de la inducción de profesores nuevos parece haber reducido el estrés laboral de los profesores durante la primera semana de clases; así, ayudó a crear un ambiente de aprendizaje donde el programa, sus profesores y sus alumnos se benefician en general. <![CDATA[SPANISH INFLUENCE IN THE BUSINESS FABRIC OF GUAYAQUIL AND CULTURAL SECTOR OF CUENCA (1900-1960)]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2550-67222019000300057&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente trabajo exploratorio-descriptivo tiene como finalidad conocer el aporte de los emigrantes españoles en el sector productivo de Santiago de Guayaquil y el sector artístico de Santa Ana de los Cuatro Ríos de Cuenca entre los años 1900-1960. El objetivo principal es la interpretación del fenómeno social ocurrido a través de la narración de sus protagonistas o familiares en un momento histórico concreto de la globalización. La metodología empleada es la historia de vida utilizando un muestreo de bola de nieve. Esta investigación evidencia que, pese a la escasa afluencia de migración española en Ecuador en este periodo, esta tuvo un impacto socioeconómico importante sobre las ciudades analizadas.<hr/>ABSTRACT The present exploratory-descriptive study purpose to know the contribution of the Spanish emigrants in the productive sector of Santiago de Guayaquil and artistic of Santa Ana de los Cuatro Ríos de Cuenca between the years 1900-1960. The main objective is the interpretation of the social phenomenon occurred through the narration of the protagonists or family of a specific historical moment of globalization. The methodology used is the life history using a snowball sampling. It is evident that although the influx of Spanish migration in this period of time to Ecuador was scarce, it had an important economic and social impact on the cities analyzed. <![CDATA[DELIMITATION OF COMMUNITY LANDS AND THE EMPOWERMENT OF COMMUNITIES. CASE: REGULADO DE GALINHA, MOZAMBIQUE]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2550-67222019000300072&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Este artículo evidencia el impacto resultante del proceso de delimitación de tierras comunitarias en seis comunidades del Regulado de Galinha, en Muanza, de la provincia de Sofala, en Mozambique, presentando los resultados prácticos de un trabajo de delimitación de tierras y capacitación de los comités de gestión de recursos naturales y el empoderamiento de las respectivas comunidades. Así, se evalúa esta experiencia en Mozambique, que constituye uno de los mecanismos de promoción del desarrollo rural en el país. Esta investigación siguió la consulta bibliográfica y la observación del trabajo de campo, obteniendo como principal resultado la producción de evidencias de empoderamiento de las instituciones comunitarias en los diferentes niveles y en particular, de los comités de gestión de recursos naturales. Se demuestra que la delimitación de tierras en el Regulado de Galinha, surge de la necesidad de creación de capacidades en las comunidades locales, como forma de realizar la gestión sustentable de la tierra y otros recursos naturales, como factor para la promoción del desarrollo y fuentes de ingresos para las familias rurales, argumentando que la delimitación de tierra empodera las comunidades en la organización espacial y en los modelos sustentables de gestión de los recursos naturales.<hr/>ABSTRACT This paper aims to evidence the impact of the process of delimitation of community lands in six communities of the Regulado de Galinha, in the district of Muanza, in Sofala province, Mozambique. It presents the practical results of the study about the land delimitation and training of the committees of natural resource management and the empowerment of the corresponding communities. In that way, this experience is evaluated in Mozambique, which is one of the mechanisms for promoting rural development in the country. This research followed the bibliographical consultation and the observation of field activity. The main result was the production of pieces of evidence of empowerment of the community institutions in the different levels and in particular, the natural resources management committees. Here is shown that the delimitation of lands in the Regulated of Galinha arises from the need to create capacities in local communities in order to carry out the sustainable management of land and other natural resources as a factor for the promotion of development and sources of income for rural families. Arguing that the delimitation of land empowers communities in spatial organization and sustainable models of natural resource management. <![CDATA[CINEMATOGRAPHIC NEOVANGUARD OR AN INTERTEXTUAL SCOPE OF POSMODERNITY]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2550-67222019000300082&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Las vanguardias artísticas de inicios del siglo XX han influenciado de manera directa a todo el acontecer artístico de la actualidad, incluyendo el cinematográfico, que las ha adoptado como parte de la característica intertextual de la posmodernidad. El objetivo del presente estudio es realizar una aproximación al fenómeno de las neovanguardias cinematográficas, utilizando para ello el método teórico descriptivo, con el cual se perfilan las características determinantes de las neovanguardias en el cine y se realiza un análisis pormenorizado del neodadaísmo, neocubismo, neosurrealismo, neoexpresionismo y neofuturismo. Producto de la revisión efectuada, se pudo constatar que una vez acaecidas las dos guerras mundiales, el mundo se vio enfrentado a una realidad que provocó pesimismo, pérdida de fe en los grandes relatos y las voces de las vanguardias volvieron a surgir, sin su trasfondo irreverente y rebelde, sino que se adoptaron las formas, en un influjo intertextual apegado a las normas de la posmodernidad.<hr/>ABSTRACT The artistic vanguard during the early twentieth century has directly influenced all the artistic situation at the present time, including cinematographic genre, which has adopted it as part of the post-modernity inter-textual feature. The objective of the present study is to lead an approximation to the phenomenon of cinematographic neo-vanguard, using the descriptive and theoretical method, which outlines the characteristics of neo-vanguards in cinematography and also a detailed analysis is carried out about neodadaísmo, neocubismo, neo-surrealism, neo-expressionism and neo-futurism. As a result of this review, it can be said that after two world wars, the planet faced a reality that caused pessimism, loss of faith on great stories and the voices of the avant-garde arose again, without their irreverent and rebellious background, where forms were adopted, in an inter-textual influence attached to the norms of postmodernity. <![CDATA[PURPLE CORN EXTRACT AS A CHEMICAL INDICATOR]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2550-67222019000300092&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El acceso al uso de indicadores químicos dentro de la enseñanza de la teoría ácido base provoca limitaciones en el aprendizaje de Química. Debido a esto se desarrolló la investigación con el objetivo de extraer las antocianinas del maíz morado y utilizarlas como indicador químico para identificar cualitativamente el carácter ácido, neutro y/o básico de variadas sustancias. La investigación es de tipo básica, con un nivel explicativo y enfoque cuantitativo, sustentada en el paradigma positivista; el diseño de investigación fue experimental con post-prueba, el método aplicado para obtener el indicador fue el heurístico. El indicador químico obtenido se utilizó en actividades experimentales con estudiantes de Bachillerato de dos Unidades Educativas y con los estudiantes de segundo semestre de la Carrera de Ciencias Experimentales: Química y Biología de la Universidad Nacional de Chimborazo; instituciones educativas ubicadas en la ciudad de Riobamba-Ecuador. La técnica para recolectar datos fue la observación a través de una ficha de registro. Los resultados demostraron que el extracto del maíz morado constituye un óptimo indicador, que permitió, durante el proceso de enseñanza aprendizaje, la identificación del carácter ácido, neutro y básico de las sustancias de manera macroscópica en base al cambio de color según los valores del pH.<hr/>ABSTRACT The access to the use of chemical indicators in the teaching of acid-base theory causes limitations in the learning of chemistry. Because of this, the present study was carried out with the objective of extracting anthocyanins from purple corn and its use as a chemical indicator for the qualitative identification of the acidic, neutral and / or basic characteristic of various substances in everyday life. It is a basic research, with an explanatory level and quantitative approach, based on the positivist paradigm; The research design is experimental with post- test, the method applied to obtain the indicator was the heuristic. The chemical indicator obtained was used in experimental activities with students of Bachillerato in two educational institutions: “11 de Noviembre” and “Combatientes de Tapi” along with the second semester students from the Experimental Sciences: Chemistry and Biology at “Universidad Nacional de Chimborazo”; educational institutions located in Riobamba-Ecuador. The technique for data collection was the observation through qaregistration form. The results obtained showed that the purple corn extract constitutes an optimal indicator, which during the learning process allowed the identification of the acidic, neutral and basic character of the substances in a macroscopic way based on the color change according to pH values ​. <![CDATA[THE DIABLADA PILLAREÑA, A SYMBOLIC PERFORMANCE]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2550-67222019000300105&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La Diablada Pillareña en la actualidad resulta una de las festividades de más significación en el cantón Píllaro de la provincia de Tungurahua, Ecuador. Es parte del imaginario de las personas que habitan el sector, por lo que se hace importante referirse a esta dinámica cultural desde una perspectiva antropológica. El objetivo de la presente investigación es aportar a la valorización de la Diablada Pillareña, desde el análisis del performance. Para el proceso metodológico se utilizó un enfoque cualitativo, con un diseño de la investigación de tipo transversal, etnográfico y descriptivo. En el estudio se concluyó que la Diablada Pillareña, como simbolismo y performance, aborda diversas interpretaciones disciplinares y dinámicas socioculturales, se constituye como un evento performático con características mestizas y que combina diferentes tipos de símbolos y elementos, que hacen de este un evento de orden mestizo.<hr/>ABSTRACT The Diablada Pillareña is currently one of the celebrations with greater significance in the canton Pillaro, province of Tungurahua. It is part of the imagination of the people who inhabit the sector, so that it is important to refer to this cultural dynamic from an anthropological perspective. The objective of the present investigation is to contribute to the appraisal of the Diablada Pillareña, from the analysis of the performance. For the methodological process, a qualitative approach was used, with a transversal, ethnographic and a descriptive research design. The study concluded that the Diablada Pillareña as symbolism and performance addresses diverse disciplinary interpretations and socio-cultural dynamics, it constitutes as a performance event with mestizo characteristics that combines different types of symbols and elements that make it an event of a mestizo nature. <![CDATA[INTERCULTURAL PRACTICE IN THE PROCESS OF LEARNING ACHIEVEMENTS IN SOCIAL SCIENCES]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2550-67222019000300120&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La presente investigación tiene el propósito de difundir resultados obtenidos en un estudio sobre logros de aprendizaje de la práctica intercultural en la carrera de Pedagogía de la Historia y Ciencias Sociales, Facultad de Ciencias de la Educación Humanas y Tecnologías de la Universidad Nacional de Chimborazo (UNACH). Mediante una investigación bibliográfica descriptiva y una metodología sintética acompañada de la observación y entrevistas, dirigidas a autoridades, docentes y estudiantes, sobre la práctica intercultural, en ejes como segregación, igualdad y accesibilidad a la educación superior. En los resultados se explica de qué manera se podría promover una verdadera inclusión educativa, cultural, social, y sobre todo procurar una convivencia pacífica y solidaria que nos acerque más como personas a la diversidad cultural respetando el espacio geográfico, sin importar sus creencias, estilos de vidas, formas de pensar, vestido e idioma, para que los involucrados busquen estrategias de promover, en las aulas de clases, metodologías activas y cooperativas como el estudio de casos, donde los estudiantes puedan expresarse y comunicarse desde su propia identidad cultural.<hr/>UCHILLA YUYAYKUNA Kay taripashka llankayka karashaminmi, imallata yachaykunapi paktashkata, taripashkakunatapish Yachayruray Kawsaypurapi kimirishpa, kay Wiñaykawsay - Runakawsay Yachayta yachakukkunaman, shinallatak Runakunapak Yachayta yachana Universidad Nacional de Chimborazo (UNACH) hatun yachana wasi ukupipish. Chaymantami taripaykunaka kamukunapi kimirin shinallatak yachaytapish rikushkakunapi, chashnallatak tapushkakunawan pushakkunata, yachachikkunata, yachakukkunata kay yachayruray kawsaypura hawa. Kaykunaka paktachun mana pitapish shukman churashpa, llakichishpapish, hawalla yaykuchunkuna hatun yachana wasipipish. Imalla paktashkakunawanka yachakchayanchikmi imashina chayanapak alli tantachishka yachayman, kawsayman, runakawsayman, ashtawankarin sumak tantalla kushilla kawsayman, makitakushpa huchuyarishpa tawka runakunapak kawsayta hayñishpa, maypi kawsaytapish, imapi iñishkatapish, imashina kawsaytapish, ima yuyayta chariktapish, imashina churarishkatapish, ima shimita rimaktapish shukllapi tantachishpa. Kaypi chakrurishkakunaka mashkachun pakta sinchi yachayñanta, wiñaritapish kay yachaykunamanta, maypimi yachakukkunaka mana manchashpa rimachunkuna paypak runa kawsaymanta.<hr/>SUMMARY The purpose of this research is to disseminate results obtained in a study on learning achievements of intercultural practice in the major called Pedagogy of History and Social Sciences, Faculty of Humanities and Technologies Education at the National University of Chimborazo (UNACH) through a descriptive bibliographic research and a synthetic methodology accompanied by observation and interviews directed by authorities, teachers and students about intercultural practice, in topics like segregation, equality and accessibility to higher education. The results explain how a true educational, cultural, social inclusion could be promoted and, above all, ensure a peaceful and supportive coexistence that brings us closer as people to cultural diversity respecting the geographical space, in spite of their beliefs, life style, ways of thinking, clothing and language so that those involved seek strategies to promote active and cooperative methodologies inside the classroom such as case studies, where students can express themselves and communicate from their own cultural identity.