Scielo RSS <![CDATA[Universitas-XXI, Revista de Ciencias Sociales y Humanas]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/rss.php?pid=1390-863420220001&lang=pt vol. num. 36 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.senescyt.gob.ec <![CDATA[Political construction of Nayib Bukele on Twitter in the context of COVID-19]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86342022000100019&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este artículo tiene como objetivo analizar el uso de Twitter como canal de comunicación por parte del presidente de El Salvador, Nayib Bukele (@nayibbukele), outsider, a su vez considerado el presidente ‘millennial’ de dicha nación y quien emplea fuertemente esta plataforma digital para la difusión de sus políticas de gobierno. El presente análisis se fundamenta y justifica en el contexto del COVID-19, caracterizado por la toma de medidas restrictivas de confinamiento a nivel regional y local, con una fuerte pugna entre el ejecutivo y el aparato legislativo salvadoreño, así como la afectación del virus a todos los rincones del planeta. Como temporalidad se toma el trimestre abril-junio de 2020, para un corpus total de 766 mensajes. Por medio del análisis de contenido se analiza el rol del actor político en una crisis sanitaria, la presencia de pugnas con la clase política, la construcción de la categoría de pueblo de forma aplicada a la nacionalidad centroamericana, la polarización presente en su agenda y otros elementos de interés dentro en la construcción de la dicotomía ‘nosotros-ellos’ en un entorno digital. El principal hallazgo es que Bukele se enmarca dentro de dos caracterizaciones; la primera aunada a confrontar actores políticos y sociales (principalmente el aparato legislativo), entorno fuertemente marcado por la polarización; y la segunda, donde conecta con la ciudadanía a través del carisma y del uso de un lenguaje cercano y positivo, en cuyos casos la polarización se torna un elemento ausente y se apela a la integración.<hr/>Abstract This article aims to analyze the use of Twitter as a communication channel by the president of El Salvador, Nayib Bukele (@nayibbukele), an outsider, who is also considered the ‘millennial’ president of that nation and who strongly employs this digital platform for the dissemination of its government policies. The present analysis is landed and justified in the context of COVID-19, characterized by the taking of restrictive confinement measures at the regional and local level, with a strong struggle between the executive and the Salvadoran legislative apparatus, as well as the impact of the virus on all corners of the globe. As a temporality, the April-June quarter of 2020 is taken, for a total corpus of 766 messages. Through content analysis, the role of the political actor in a health crisis, the presence of struggles with the political class, the construction of the category of people applied to the Central American nationality, the polarization present in their agenda and others are analyzed. Elements of interest within the construction of the ‘us-them’ dichotomy in a digital environment. As the main finding, it is obtained that Bukele is framed within two characterizations; the first coupled with confronting political and social actors (mainly the legislative apparatus), an environment strongly marked by polarization; and the second, where he connects with citizens through charisma and the use of a close and positive language, in which cases polarization becomes an absent element and integration is called for. <![CDATA[The political participation on Twitter. No one studies the detached]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86342022000100043&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este trabajo esboza un estado de la cuestión sobre la participación política en Twitter realizado con el objetivo de mapear las formas de interacción que se están estudiando, para dilucidar hasta dónde el panorama que proyectan esos estudios es suficiente para explicar y comprender los entresijos de lo que ocurre con este fenómeno entre los usuarios que conforman el sector más amplio en la red: la población común y corriente. El tema es relevante porque si bien Twitter es la red social política de preferencia tanto para los investigadores como para los usuarios, no se encuentran estudios de las conversaciones que realizan ciudadanos de a pie sin vínculos entre ellos ni lazos que los integren con una causa, movimiento, hashtag o partido político. El texto está integrado por cuatro apartados, formados inductivamente con lo que reveló una exploración de la literatura reciente realizada con la teoría fundamentada: 1) Twitter en la esfera pública, 2) efectos sociales de Twitter en la participación política, 3) Twitter en activismo, protestas y movilizaciones, y 4) relación entre Twitter y periodistas o medios de comunicación. Las conclusiones apuntan a que los estudios sociales ofrecen una idea incompleta de las prácticas comunicativas de asuntos políticos en Twitter y que los usuarios que conforman el colectivo más grande en Twitter no aparecen en la literatura. Se propone el concepto ‘deshilvanado’ para designar a esos usuarios de a pie.<hr/>Abstract This article is a state of art about political participation on Twitter that trace a map around the interaction forms relevant for the social studies that elucidate the panorama projected by them to explain and comprehend what is happening with these phenomena between the users who form the biggest sector in Twitter: the ordinary users. The subject is important because despite Twitter is the political social network chosen by scientific authors as well as users, there are not studies about the conversation between ordinary citizens with no political agendas. The article is formed with four sections, inductively built from an exploration with grounded theory of the recent literature; 1) Twitter in the public sphere, 2) social effects of Twitter in the political participation, 3) Twitter in activism, protests and mobilizations, and 4) relationship between Twitter and mass media. The conclusions show that the social studies offer an incomplete idea about the communicative practices on political issues on Twitter and that the users who integrate the biggest collective on Twitter aren´t shown in the scientific literature. The concept ‘detached’ is proposed to refer to these ordinary users. <![CDATA[Communication and disinformation in elections: research trends in Spain and Portugal]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86342022000100071&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Las relaciones entre política y comunicación no son nuevas, pero parecen haber suscitado recientemente un renovado interés desde el punto de vista académico. Las transformaciones que han afectado a las sociedades democráticas contemporáneas, como la digitalización o el auge de la desinformación, explican la preocupación por estos asuntos. Una de las cuestiones de mayor interés son las elecciones, como momento en el que se materializa la democracia participativa. En ese contexto dinámico, esta investigación pretende revisar las principales investigaciones sobre comunicación política y elecciones en el ámbito ibérico (España y Portugal), identificando posibles similitudes y divergencias. El objetivo es conocer las tendencias investigadoras (temas y métodos), para plantear después los retos pendientes. Con este fin, se desarrolla una revisión bibliográfica en profundidad de investigaciones publicadas durante el período 2008-2021 en WoS, Scopus y libros de referencia. Como resultados, se observan semejanzas en la preferencia metodológica por el análisis de contenido, si bien los temas abordados difieren en función de circunstancias nacionales, más allá de cierta coincidencia en el análisis de los comicios legislativos de índole nacional. En España se ha tratado especialmente la acción de los nuevos partidos en redes sociales, mientras que en Portugal prevalece el interés por la televisión. Asimismo, la explosión de producción científica en España contrasta con el menor número de estudios en el caso portugués. Los investigadores de ambos países tienen el reto de ofrecer estudios comparativos entre elecciones, así como implementar una mayor pluralidad metodológica que permita ahondar en las motivaciones de las acciones comunicativas.<hr/>Abstract The relationship between politics and communication is not new, but it seems to have sparked renewed academic interest in recent years. The transformations that have affected contemporary democratic societies, such as digital technologies or the rise of disinformation, explain the concern about these issues. One of the topics of greatest interest are the elections, as the moment in which participatory democracy takes place. In this changing context, this study aims to carry out a review of the main research on political communication and elections in the Iberian area (Spain and Portugal), identifying possible similarities and divergences. The objective is to know the research trends (topics and methods) in order to later pose pending challenges. An in-depth bibliographic review was conducted of research published during 2008-2021 in WoS, Scopus and reference books. As results, similarities are observed in the methodological preference for content analysis, although the topics addressed differ depending on national circumstances, beyond a certain coincidence in the analysis of national legislative elections. In Spain, the action of the new parties on social networks has been especially addressed, while in Portugal the interest in television prevails. Likewise, the breakthrough of scientific production in Spain contrasts with the lower number of studies in the Portuguese cases. Researchers from both countries face the challenge of offering comparative studies between elections, as well as implementing a higher methodological plurality that allows to delve into the reasons of communicative actions. <![CDATA[The role of journalism in presidential debates in Argentina and Brazil]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86342022000100095&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Los debates presidenciales televisados son un momento central de las campañas contemporáneas. Resultan de tensas negociaciones entre medios de comunicación y políticos. A partir de un minucioso examen de archivo y fuentes secundarias, este trabajo compara la evolución del género en Brasil y la Argentina desde el retorno de sus respectivas democracias hasta la actualidad: dos países latinoamericanos con sistemas políticos y mediáticos similares, pero con resultados diferentes en este sentido. Se centra en los formatos que predominan en ambos países, con especial atención al papel de los periodistas. Se constata que, si bien periodistas brasileños han debido ceder parcialmente al rol “crítico” que tenían en los primeros debates del actual período democrático (retirada que refleja una pérdida de credibilidad), todavía participan en la mayoría de los encuentros entre candidatos. En la Argentina, en cambio, se ha prohibido expresamente que periodistas y representantes de los medios de comunicación tomen parte activa de los debates presidenciales televisados: se teme que tengan una actitud sesgada o poco objetiva. Las diferencias, argumentamos, tienen que ver con el diferente momento en el que los debates se originaron en cada país: más temprano en Brasil (en un momento de auge de los medios masivos de comunicación); más reciente en la Argentina, al calor de una creciente fragmentación del sistema mediático y de abiertos cuestionamientos al sector.<hr/>Abstract Presidential debates are crucial in current election campaigns. How they are staged is the outcome of tense negotiations between media and politicians. This study aims to compare presidential debates’ format between Brazil and Argentina, with a special focus on the role journalists are allowed to take. To this end, it has reviewed archive and secondary sources and reconstructed the trajectories of presidential debates in both countries. While Brazil and Argentina are similar with respect to their political and media systems, they presidential debate’s histories differ markedly. This investigation’s result show that journalists in Brazil, while having been marginalized from the overtly critical role they played on the first debates in the country, still play a role on them in current campaigns. In contrast, argentinian journalists are not allowed to participate on the debates, aside from a quiet moderating stance. This difference, we argue, is likely due to the different timing on which presidential debates in one and the other country have taken place. While in Brazil debates started being organized early on (with the first direct and democratic elections), at a time where the mass media were undoubtedly dominant, in Argentina these have only recently taken place, just when the media systems (there and elsewhere) are increasingly fragmented and the objectivity and neutrality of journalist is being questioned. <![CDATA[Thematic, strategic and positional frames about the 2016 Peruvian presidential debate]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86342022000100123&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Se realiza una reconceptualización de los enmarcamientos de juego y estrategia por separado según la literatura internacional y se construyen subindicadores para obtener una medición más precisa de cada uno de ellos. Se analiza la cobertura de las elecciones presidenciales peruanas de 2016 en 20 programas de radio, prensa y televisión, tres días antes del debate presidencial, tres días posteriores y tres días previos a la votación a modo de comparación. El objetivo es identificar la incidencia que tiene el debate presidencial en la prevalencia del uso de los tres enmarcamientos periodísticos en cada una de las vueltas electorales presidenciales. El debate electoral influye en el incremento del enmarcamiento temático en la primera vuelta, pero no en la segunda vuelta electoral. El enmarcamiento posicional se reduce después del debate electoral en ambas vueltas, mientras que el enmarcamiento estratégico no se ve afectado. Los resultados demuestran que las dinámicas del sistema electoral, como el debate presidencial, influyen en la prevalencia del uso de los enmarcamientos. Se resalta la necesidad de estudiar la influencia de las dinámicas políticas en los enmarcamientos, descentrando el análisis en torno a la producción periodística. Esto amplía la forma de ver los enmarcamientos como estrategias discursivas para influir en la audiencia y los sitúa como parte de un complejo proceso de comunicación política que involucra también a las instituciones políticas.<hr/>Abstract A reconceptualization of the game and strategy frames is carried out separately according to the international literature and sub-indicators are built to obtain a more accurate measurement of each of them. The coverage of the 2016 Peruvian presidential elections is analyzed in 20 radio, press and television programs, three days before the presidential debate, three days later and three days before the vote by way of comparison. The objective is to identify the impact that the presidential debate has on the prevalence of the use of the three journalistic frames in each of the presidential electoral rounds. The electoral debate influences the increase in the thematic framing of the first round, but not in the second round of elections. Positional framing is reduced after the electoral debate in both rounds, while strategic framing is not affected. The results show that the dynamics of the electoral system, such as the presidential debate, influence the prevalence of the use of framing. It highlights the need to study the influence of political dynamics on framing, decreasing the analysis around journalistic production. This broadens the way of seeing framing as discursive strategies to influence the audience and places them as part of a complex political communication process that also involves political institutions. <![CDATA[Emotions, public space, and urban images in the context of COVID-19]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86342022000100149&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El confinamiento y las restricciones de movilidad durante la pandemia de COVID-19 han dado lugar a una serie de dilemas sobre el uso y percepción del espacio público, donde sus propiedades relacionales y contextuales pueden dar lugar a una diversidad de emociones. Con la aplicación de herramientas machine learning y social network analysis, exploramos emociones sobre el espacio público basadas en atributos de imágenes fotográficas en la ciudad de Quito, Ecuador, tomadas entre abril y junio de 2020. Los resultados muestran emociones positivas y negativas asociadas a un mismo atributo del paisaje urbano, mientras que atributos que pueden considerarse opuestos (como “brillante” y “sucio”) podrían tener mayor influencia en los sentimientos positivos sobre dicho espacio. Esta investigación abre un nuevo campo de estudio en la región sobre las emociones urbanas, y ofrece un mejor entendimiento de las percepciones de los ciudadanos sobre el espacio público durante la crisis de la pandemia.<hr/>Abstract During the COVID-19 pandemic, confinement and mobility restrictions gave rise to different questions regarding the use and perceptions on public space, where the relational and contextual properties of this space may cause a diversity of emotions. We use machine learning and social network analysis to explore emotions in relation to the public space, based on attributes extracted from photos of the city of Quito, Ecuador, taken between April and June 2020. Our results show that an attribute of the urban landscape can be associated with positive and negative emotions, and that opposite attributes of the images (i.e., glossy and dirty) can both influence positive emotions regarding public space. This research inaugurates a new field of study in Latin America regarding urban emotions, and also supports a better understanding of citizen perceptions of the public space during the pandemic crisis. <![CDATA[Engagement of the Spanish, English and German health ministries on TikTok]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86342022000100173&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Durante la pandemia provocada por la Covid-19, las instituciones dependientes de los gobiernos tuvieron que asumir numerosos retos, entre ellos los esfuerzos de comunicación para informar a la ciudadanía sobre la situación. Uno de los principales canales de comunicación fueron las redes sociales, incluida la emergente red social TikTok. Este estudio analiza el engagement de tres ministerios de sanidad europeos, el de España, Reino Unido y Alemania, en la red social TikTok. El objetivo del estudio es concluir cuáles son las estrategias de comunicación de cada perfil y qué contenidos lograron un mayor engagement con los usuarios. Estos países son los únicos que tienen perfil en la red social y fueron creados durante la pandemia provocada por la Covid-19, por lo que la labor de los ministerios y el contenido creado en TikTok se vio influenciado por la situación sanitaria. En este estudio se utilizó la metodología de análisis de contenidos, estudiando cada uno de los perfiles de los ministerios de sanidad y también cada uno de los vídeos publicados. Cada país asumió el reto de manera diferente, Alemania fue el perfil que creó más contenido y logró los niveles, más altos de engagement; Reino Unido solo publicó ocho vídeos, pero consiguió unas cifras de engagement muy elevados y España, a diferencia de sus compañeros europeos logró unos niveles de engagement más humildes.<hr/>Abstract During the pandemic caused by Covid-19, government-dependent institutions had to take on numerous challenges, including communication efforts to inform citizens about the situation. One of the main communication channels was social networks and, among them, the emerging social network TikTok. This study addresses the analysis of the engagement of three European ministries of health, that of Spain, the United Kingdom and Germany, on the social network TikTok. The objective of the study is to conclude which are the communication strategies of each profile and which content achieved greater engagement with users. These countries are the only ones that have a profile on the social network, and they were created during the pandemic caused by Covid-19, so the work of the ministries and the content created on TikTok was influenced by the health situation. In this study, the methodology used was content analysis, studying each of the profiles of the health ministries and each of the published videos. Each country took on the challenge differently, Germany was the profile that created the most content and the one that achieved the highest levels of engagement; The United Kingdom only published eight videos, but it achieved very high engagement figures and Spain, unlike its European peers, achieved more humble engagement levels. <![CDATA[Worry about COVID-19 and its effects on the online political participation of citizens in the Ecuadorian context]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86342022000100195&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La pandemia provocada por el COVID-19 ha generado preocupación en la ciudadanía debido a la administración que están realizando los Estados latinoamericanos, especialmente en relación con las medidas políticas adoptadas para contrarrestar sus repercusiones sanitarias, económicas y sociales. Estas gestiones oficiales suscitan diversas respuestas en las personas para lidiar con el impacto de la pandemia, que pueden variar en una alta preocupación y sensación de vulnerabilidad, diversas formas de expresión emocional, acciones de solidaridad o participación política. El objetivo del estudio es explorar el papel de la preocupación individual experimentada frente al COVID-19 y su incidencia en la participación política a través de medios sociales como Facebook, Twitter y WhatsApp. El estudio empírico se basó en una encuesta no probabilística a 920 personas que residen en Quito-Ecuador, aplicada previo a las elecciones generales celebradas en febrero de 2021. Los resultados obtenidos evidencian, a nivel general, un efecto indirecto significativo de la preocupación por el impacto de la pandemia sobre la participación política digital, mediado por la preocupación política. Así, la politización de la preocupación por el COVID-19 opera como un mecanismo que posibilita la movilización de acciones políticas a través de medios virtuales, que son más intensas por parte de Twitter y Facebook, mientras que dicho efecto movilizador se debilita en el caso de WhatsApp. Las implicaciones de estos hallazgos se discuten en cuanto a las formas de acción política ciudadana que tienen lugar en un contexto social marcado por el impacto de la crisis sanitaria y un proceso electoral en marcha.<hr/>Abstract The pandemic caused by COVID-19 has generated worry in citizens due to the administration that Latin American States have been carrying out, especially in relation to political measures adopted to counteract its health, economic and social repercussions. These official actions have elicited diverse responses in people to deal with the impact of the pandemic, which may vary in high concern and sense of vulnerability, diverse forms of emotional expression, solidarity actions or political participation. The aim of the study is to explore the role of individual concern experienced in the face of COVID-19 and its impact on political participation through social media platforms such as Facebook, Twitter and WhatsApp. The empirical study was based on a non-probabilistic survey of 920 people residing in Quito-Ecuador, applied prior to the general elections held in February 2021. The results show, at a general level, a significant indirect effect of concern about the impact of the pandemic on digital political participation, mediated by political concern. Thus, the politicization of concern about COVID-19 operates as a mechanism that enables the mobilization of political actions through virtual media, which are more intense on Twitter and Facebook, while this mobilizing effect is weakened in the case of WhatsApp. The implications of these findings, regarding the forms of citizen political action that take place in a social context marked by the impact of the health crisis and an ongoing electoral process, are discussed. <![CDATA[New media in political campaign. The case of Madrid regional elections in 2021 on TikTok]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86342022000100221&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Con la revolución televisiva y la llegada de las redes sociales, la comunicación política ha experimentado una gran transformación, tanto en España como en el resto del mundo. El uso que los partidos hacen de sus perfiles corporativos en redes cada vez tiende más a la espectacularización y a la trivialización de los contenidos. TikTok ha sido la última plataforma en irrumpir en el tablero político, mediático y electoral. Este trabajo explora el papel que TikTok juega en la comunicación política actual, así como las posibilidades que brinda a la llamada espectacularización y el grado de profesionalización con el que trabajan las distintas formaciones. Se toman como muestra las publicaciones realizadas por los partidos candidatos durante los períodos de campaña y precampaña de las elecciones autonómicas de Madrid 2021, que son las primeras en las que TikTok pasa a formar parte de las estrategias comunicativas. El análisis de contenido se combina por medio de la triangulación con entrevistas en profundidad a los distintos grupos políticos. Los resultados evidencian un uso experimental de TikTok como herramienta electoral, una fuerte apuesta por la confrontación y la trivialización de los mensajes y una mejor respuesta del público ante lo tendencioso y espectacular. Sin embargo, su uso sigue siendo poco profesional y tampoco es determinante, es decir, lo que ocurre en TikTok se queda, al menos de momento, en TikTok.<hr/>Abstract Due to the television revolution and the arrival of social networks, political communication has undergone a great transformation, both in Spain and in the rest of the world. The use that parties make of their corporative profiles on social networks is increasingly tending towards spectacularization and trivialization of content. TikTok has been the latest platform to burst on the political, media and electoral chessboard. This research explores the role that this social network plays in current political communication, as well as the possibilities it offers for so-called spectacularization and the degree of professionalization with which the different formations work. The publications made by the candidate parties during the campaign and pre-campaign periods of the Madrid 2021 regional elections were taken as sample. This electoral appointment was the first in which TikTok becomes part of the communication strategies. The content analysis is combined through triangulation with in-depth interviews with the different political groups. The results show an experimental use of TikTok as an electoral tool, a strong commitment to confrontation and trivialization of messages and a better audience response to tendentious and spectacular elements. However, the use of this app remains still unprofessionalized and is not really decisive: what happens on TikTok stays on TikTok. <![CDATA[The political use of terrorism in the 2021 Peruvian presidential campaign]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86342022000100243&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Las elecciones presidenciales de 2021 constituyeron un punto de inflexión en la historia reciente de Perú. En un contexto de crisis sociosanitaria e impugnaciones al sistema político, las Elecciones del Bicentenario evidenciaron la profunda fragmentación social y la polarización entre los representantes del proyecto neoliberal y aquellos que promueven una alternativa reformista. En particular, la campaña presidencial para la segunda vuelta entre la candidata de derecha Keiko Fujimori y el candidato de izquierda Pedro Castillo configuró un escenario propicio para la instrumentalización del “teruqueo”. Esta estrategia, empleada por las élites dominantes en el período posconflicto para desprestigiar a cualquier persona, acto o colectivo que constituya una amenaza al orden establecido, se reconfiguró en esta coyuntura para evitar un potencial triunfo del candidato serrano, construyéndolo como una amenaza terrorista que pondría en riesgo la democracia. A través del Análisis Crítico del Discurso, se analiza cuáles fueron los recursos discursivos utilizados por las élites dominantes para deslegitimar al adversario de izquierda, utilizando para ello los mensajes emitidos en los debates presidenciales, el plan de gobierno de Keiko Fujimori y la “campaña anticomunista” que sostuvieron los principales sectores de derecha en los principales medios de comunicación nacionales e internacionales. Como principales conclusiones, se observa que las tres estrategias más utilizadas fueron: 1. la negativización del candidato de izquierda mediante su construcción como un enemigo terrorista; 2. la presentación de la candidata de derecha como la protectora de la democracia y la libertad frente a la amenaza comunista; 3. y la apelación a la memoria social sobre el conflicto armado interno que avivó el miedo al retorno del terrorismo. Sostenemos que estas estrategias lograron encuadrar el tratamiento mediático de la campaña presidencial como un enfrentamiento entre “nosotros” los defensores de la democracia y “ellos” los impulsores de la dictadura comunista debido a la persistencia de elementos sociohistóricos que emergen sistemáticamente en Perú en contextos de crisis sociopolítica.<hr/>Abstract The 2021 presidential elections constituted a turning point in the Peruvian’s recent history. In a context of sociosanitary crisis and impugnments to the political system, the Bicentenary Elections evidenced the profound social fragmentation and polarization between the representatives of the neoliberal project and those who promote a reformist alternative. In particular, the presidential campaign for the second round between the right-wing candidate Keiko Fujimori and the left-wing candidate Pedro Castillo configured a propitious scenario for the instrumentalization of the “teruqueo”. This strategy, used by the dominant elites in the post-conflict period to discredit any person, act or group that constitutes a threat to the established order, was reconfigured at this juncture to avoid a potential victory for the Serrano candidate, constructing him as a terrorist threat that would put democracy at risk. Through critical discourse analysis, we analyse which were the discursive resources used by the dominant elites to delegitimize the left-wing adversary, using for this the messages issued in the presidential debates, the graphic campaign pro Fujimori and her government plan and the public speeches from right-wing representatives. As main conclusions, it is observed that the three most used strategies were: 1. the negativization of the leftist candidate through his construction as a terrorist enemy; 2. the presentation of the right-wing candidate as the protector of democracy and freedom against the communist threat; 3. and the appeal to the social memory of the internal armed conflict that fueled the fear of the return of terrorism. We maintain that these strategies managed to frame the media treatment of the presidential campaign as a confrontation between “us” the defenders of democracy and “them” the promoters of the communist dictatorship due to the persistence of socio-historical elements that systematically emerge in Peru in contexts of sociopolitical crisis.