Scielo RSS <![CDATA[Universitas-XXI, Revista de Ciencias Sociales y Humanas]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/rss.php?pid=1390-863420200001&lang=pt vol. num. 32 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.senescyt.gob.ec <![CDATA[Afrodescendants, racialization and politics of sensibilities in Argentina]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86342020000100019&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este artículo indaga algunas conexiones entre políticas de las sensibilidades y prácticas de racialización. Tomando por caso la problemática de afrodescendientes en Argentina, el propósito general es ofrecer una discusión sobre las sensibilidades, entendidas como estructuras del sentir que traducen las tramas de la dominación social en la vida cotidiana. Desde esta perspectiva, interesa analizar cómo las sensibilidades interceden en las prácticas de racialización que acompañan y hacen posible el desarrollo capitalista en sus aspiraciones neocoloniales. Asumir este posicionamiento teórico supone considerar que las sensibilidades regulan, entre otros aspectos, los modos racializados de observar/sentir/percibir el mundo que tienen los sujetos, y que se ponen en juego en forma radical en contextos interculturales. Para alcanzar dicho objetivo, en primer lugar, se presenta un conjunto de inflexiones analíticas que conectan las prácticas de racialización con las políticas de las sensibilidades. Seguidamente, con base en un análisis documental, se exploran las clasificaciones raciales y sociales operantes en Argentina, indagando en los procesos de subalternidad configurados en torno a la figura del “negro” desde el surgimiento del Estado-Nación hasta la actualidad. Se concluye que el “maniqueísmo categorial” imperante en las clasificaciones raciales, junto con la “negrificación” del mundo subalterno que se afianza desde mediados del siglo XX, tornan relevante la discusión sobre la interculturalidad como problema epistémico y proyecto político.<hr/>Abstract This article examines some connections between politics of sensibilities and racialization practices. Taking the problem of afrodescendants in Argentina as a case study, the overall objective is to discuss sensibilities, understood as structures of feeling that translate the plots of social domination into everyday life. From this perspective, we analyze how the sensibilities intercede in the racialization practices that accompany and make capitalist development possible in its neo-colonial aspirations. This theoretical position implies considering that sensibilities regulate, among other aspects, racialized ways of observing / feeling / perceiving the world that subjects have, and that they are radically put into play in intercultural contexts.To achieve this objective, first, a set of analytical inflections that connect the practices of racialization with the politics of sensibilities is presented. Then, based on document analysis, the racial and social classifications operating in Argentina are explored, investigating the subalternity processes configured around the figure of the “Black” from the emergence of the Nation State until today. We conclude that the “categorical manichaeism” prevailing in racial classifications, and the “negrification” of the subaltern world that has been consolidated since the mid-twentieth century, makes the discussion on interculturality relevant as an epistemic problem and political project. <![CDATA[Discussion of the multi-scale common from the Territory of the Isolated Peoples]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86342020000100037&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen En las dos últimas décadas, la sociedad ecuatoriana ha tomado progresiva conciencia de los Pueblos Indígenas en Aislamiento Tagaeri-Taromenane, los últimos pueblos que hasta el momento habitan en la Amazonía ecuatoriana sin ser asimilados, el mayor reto para la pluriculturalidad y pluriterritorialidad asumida en la Constitución de Ecuador de 2018. Sin embargo, la existencia de yacimientos petroleros en el subsuelo de su territorio ha generado sucesivas ampliaciones de la frontera petrolera, incluyendo la construcción de un entramado de vías que ha propiciado una fuerte colonización agrícola. Este artículo profundiza en la historia del reconocimiento de la territorialidad de los Pueblos en Aislamiento y la defensa de la misma que se ha realizado desde la sociedad ecuatoriana, convirtiendo el Yasuní en un común territorial que ha excedido sus fronteras espaciales.<hr/>Abstract In the last two decades, the Ecuadorian society has become more aware of the reality of the Tagaeri-Taromenane, the last of the Isolated People living in the Ecuadorian Amazon, and the greatest challenge for the so called plurinational Ecuadorian Constitution. However, the existence of oil reserves in their space has promoted the expansion of the extractivist frontier, which created a networks of roads that promoted its successive agricultural colonization. This paper gets deeper in the history of acknowledgement of these Isolated people's rights and territoriality. Big parts of the Ecuadorian society have been involved in their defense, therefore constructing the Yasuní as a territorial common transcending its scale and spatial barriers. <![CDATA[The gobernance of los Quijos, Sumaco and La Canela. The socio-historical production of the territory in the ecuadorian High Amazon, centuries 16TH-19TH]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86342020000100055&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El presente artículo tiene por objetivo explorar la producción sociohistórica del territorio en la Gobernación de los Quijos, Sumaco y La Canela, Alta Amazonía ecuatoriana. Desde una metodología historiográfica se aborda el proceso histórico y las dinámicas que motivaron a diversos actores sociales a ejercer su poder desde el siglo XVI hasta mediados del siglo XIX en la Alta Amazonía ecuatoriana. El texto sugiere tres períodos de ocupación y producción del territorio: el primero aborda la conquista de la región Oriental (Amazónica), y problematiza la dominación del imperio español, con el apoyo de la iglesia y la imposición del régimen de las “reducciones”; el segundo, aborda el ocaso español y el inicio de las misiones religiosas en la Amazonía; y el tercero se aproxima al período Republicano y la producción sociopolítica del Oriente.<hr/>Abstract The following article explores the socio-historical production of the territory in La Gobernación de los Quijos, Sumaco and La Canela, Ecuadorian High Amazon. From a historiographic perspective we approach the historical process and the dynamics that motivated various social actors to exercise their power from the 16th to the mid-19th centuries in the Ecuadorian High Amazon. The text suggests three periods of occupation of the territory: the first one addresses the conquest of the Eastern region (Amazon), and problematizes the domination of the Spanish empire, with the support of the church and the imposition of the “reductions” regime; the second one addresses the Spanish sunset and the beginning of religious missions in the Amazon; and the third one approaches the Republican period and the socio-political production of the East. <![CDATA[Contested territories. The fishermen, the riverside, the urbanism and the Parana River's Aquarium (Rosario, Argentina)]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86342020000100077&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El artículo analiza las disputas territoriales alrededor de la costa entre los pescadores, el urbanismo y el nuevo Acuario del Paraná, en Rosario, Argentina. Asimismo, aborda los procesos de inclusión de los pescadores artesanales en el espacio público, el dispositivo científico, pedagógico y recreativo del Acuario del Paraná. Este proyecto contemplaba la construcción de un Puerto de Pescadores para la integración del territorio pesquero al espacio ribereño del Parque del Acuario. Luego de repasar las intervenciones de la planificación urbana en el proceso de reordenamiento de la franja costera, considerando con particular interés el proceso de desterritorialización de los pescadores, el análisis se enfoca sobre las diferencias, los desacuerdos y las disputas generados alrededor de esas construcciones. El caso bajo estudio es el de uno de los pocos acuarios de agua dulce en la Argentina, cuyo proyecto se propone la integración tanto del trabajo como de los saberes de los pescadores artesanales de la zona. La metodología utilizada ha sido fundamentalmente cualitativa y guiada por una exploración etnográfica, que incluyó observación participante y entrevistas a distintos agentes y grupos involucrados. El estudio muestra las diversas formas de concebir la relación costa-río de los pescadores, urbanistas y los agentes dedicados a las actividades recreativas. Asimismo, propone la integración del conocimiento territorial de los pescadores artesanales para el diseño de nuevos espacios pesqueros.<hr/>Abstract The article analyzes the territorial disputes around the coast between fishermen, urbanism and the new Aquarium of Paraná in Rosario, Argentina. It addresses the inclusion processes of artisanal fishermen in the public space, the scientific, pedagogical and recreational device of the Aquarium of Paraná. This project contemplated the construction of a Fishermen's Port for the integration of the fishing territory into the riverside space of the Aquarium Park. After reviewing the interventions of urban planning in the revitalization process of the Rosario’s waterfront, considering with particular interest the deterritorialization of fishermen, the analysis focuses on the differences, disagreements and disputes generated around these constructions. The case under study is one of the few freshwater aquariums in Argentina, whose project proposes the integration the fishermen’s work and knowledge. The methodology used has been fundamentally qualitative and guided by an ethnographic exploration, which included participant observation and interviews with different agents and groups involved. The study shows the different ways of thinking about the relationship between the coast and the river of fishermen, urban planners and agents dedicated to the recreational practice. It also proposes the integration of the native territorial knowledge of fishermen in the design of new fishing spaces. <![CDATA[Territory and territoriality: Theories in confluence and refutation]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86342020000100099&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen En Ecuador, las temáticas relativas a territorio y territorialidad constituyen, en los actuales momentos, importantes ejes de interés teórico y sociopolítico. No obstante, y a pesar de ser un asunto prioritario en la gestión y administración de proyectos de índole institucional, su relevancia en los ámbitos filosóficos y socio-antropológicos no ha sido suficientemente considerada. Diversas instancias de gobierno y organismos no gubernamentales (ONG) llevan más de dos décadas trabajando en torno al ordenamiento territorial. En cambio, la reflexión teórica, de utilidad científica, es incipiente y está apenas en sus primeras fases de desarrollo. En tal contexto, el objetivo del presente artículo es explorar contribuciones teóricas y enfoques epistémicos, utilizando para ello metodologías hermenéuticas, de pensamiento relacional y de reflexividad. Los contenidos expuestos como resultados dan cuenta de confluencias y discrepancias entre teorías que tienen mayor relevancia epistemológica en materia social: el marxismo, el posestructuralismo y la interculturalidad En calidad de conclusión se puede sostener que mientras el territorio es principalmente estructural, la territorialidad refiere a procesos de transformación societal, de metamorfosis y sintonía socio-natural.<hr/>Abstract In Ecuador, themes regarding territory and territoriality are nowadays key theoretical and socio-political issues. Nonetheless, whilst they are already considered a priority in a number of institutional management and administration projects, their philosophical and socio-anthropological significance has not been sufficiently pondered. Government entities and non-governmental organizations (NGOs) have been working on territorial planning for more than two decades; conversely, the theoretical production on the topics, with adequate scientific usefulness and practicality, is barely in its early stages of development. In such a context, the aim of this paper is to explore a number of epistemological approaches on the issues of territory and territoriality, employing hermeneutical, relational thinking and reflexivity methodologies. The overall picture and the outcomes of the study reveal both confluences and discrepancies between theories which have major epistemological relevance in social matters: marxism, poststructuralism, interculturality. As a general conclusion, it could be contended that while territory is mainly structural, territoriality refers to processes of societal transformation, metamorphosis and socio-natural tuning. <![CDATA[Violence, ¿is a persistent reality of XXIth century adolescence?]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86342020000100121&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El fenómeno de la persistencia de la violencia interpersonal entre los y las adolescentes merece más atención, desde un enfoque que rehúya los sesgos de la patologización de esta población y recoja fielmente diversas manifestaciones de esta violencia. En este texto intentamos dar cuenta de este fenómeno a partir del estudio detallado del caso de la población entre 12 y 14 años de la ciudad de Huelva (España), revelando la compleja interrelación entre estas manifestaciones, pero también la manera en que cambian y evolucionan los escenarios de la violencia cuando contemplamos variables clave como la edad y el género de los protagonistas.<hr/>Abstract The persistence of interpersonal violence among adolescents deserves more attention from an approach that avoids the biases of pathologization of this population and take into account various manifestations of this violence. In this text we try to describe this phenomenon from the detailed study of the case of the population between 12 and 14 years old in the city of Huelva (Spain). The analysis reveals a complex interrelation between these manifestations, but also the way in which the contexts of violence change and evolve when we contemplate key variables such as the age and gender of the protagonists. <![CDATA[Corporatism and political representation in Ecuador: the National Council on Work and Salaries]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86342020000100139&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El texto presenta los resultados de una investigación que exploró la dinámica de una institución corporativa en Ecuador: el Consejo Nacional de Salarios durante el período 2007-2017. Esto se abordó a partir de dos dimensiones: su diseño institucional y la disputa alrededor de la representación política. Se estudiaron las implicancias de ambas en la gestión del conflicto entre el capital y el trabajo, el alcance democrático de la institución y la autonomía estatal para controlar la rectoría de la política salarial. La investigación se apoyó en una estrategia metodológica que articuló análisis normativo, hemerográfico y de documentos oficiales, y entrevistas a informantes clave. Algunas conclusiones refieren a la disputa por las reglas de la representación política de sindicatos y cámaras empresariales, el reforzamiento del poder del capital, y la orientación incluyente del Consejo al haber abierto la participación a trabajadores históricamente excluidos.<hr/>Abstract The aim of this paper is to present the results of the research carried out to explore the dynamics of a corporate institution in Ecuador: The National Council on Salaries during the period 2007-2017. It was approached from two dimensions: its institutional design and the dispute around political representation. The implications of both dimensions in the management of the conflict between capital and labor, the democratic scope of the institution and the state autonomy to control the wage policy. The research was based on a methodology that combined regulatory, journal and official document analysis, and key informant interviews. Some conclusions refer to the rules of political representation of trade unions and business chambers, the reinforcement of the capital power, and the inclusive orientation of the Council in opening participation to historically excluded workers. <![CDATA[Dissatisfaction with democracy. Analysis of economic and political factors in 2017]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86342020000100157&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Los bajos índices de satisfacción con el funcionamiento de la democracia en Latinoamérica desde inicios de siglo, ha motivado a investigar las causas que originan estos resultados. Por esa razón, el objetivo del artículo fue, explicar qué factores inciden en la percepción de satisfacción con el funcionamiento de la democracia en dicha región. Para comprobarlo, se aplicó un modelo de regresión logístico binaria, a ocho variables agrupadas en tres dimensiones: rendimiento económico, político y percepción de corrupción; la base de datos utilizada fue el Latinobarómetro 2017. Los resultados muestran que tanto los factores económicos como los políticos, generan mayor probabilidad de estar insatisfechos con el funcionamiento de la democracia, a pesar de esto, las personas siguen considerando a la democracia como la mejor forma de gobierno.<hr/>Abstract The low satisfaction rates with the functioning of democracy in Latin America since the beginning of the century, has motivated to investigate the causes that originate these results. For that reason, the objective of the article is to explain what factors affect the perception of satisfaction with the functioning of democracy in that region. To verify this, a binary logistic regression model was applied to eight variables grouped into three dimensions: economic, political performance and perception of corruption; The database used was the Latinobarometer 2017. The results show that both economic and political factors generate a greater probability of being dissatisfied with the functioning of democracy, despite this, people continue to consider democracy as the best form of government. <![CDATA[Youth political subjectivities and critical interculturality]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86342020000100175&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este artículo recoge los hallazgos más importantes que evidencian la configuración de subjetividades políticas, de jóvenes de Medellín y el Área Metropolitana, y su articulación con la interculturalidad crítica. Toma como base una investigación cuyo objetivo fue indagar sobre las miradas que los jóvenes pertenecientes a dos entidades de Medellín en Colombia con apuestas sociales desde las artes escénicas y la apropiación del conocimiento, han construido sobre sí mismos y sus relaciones con otros. El estudio se planteó metodológicamente desde las narrativas autobiográficas como forma de acercarse a los jóvenes y sus historias. Entre los resultados principales se plantean aspectos relacionados con las formas cómo se asumen y proyectan en la acción colectiva y cómo emergen allí oportunidades para reconocer y superar las problemáticas de desigualdad que atraviesan sus vidas. Las más importantes conclusiones están en torno a cómo se articulan la subjetividad política y sus tramas con la interculturalidad crítica desde los escenarios juveniles en contextos urbanos como los de ciudades como Medellín.<hr/>Abstract This article gathers the most important findings that show the configuration of political subjectivities, of young people from Medellín and the Metropolitan Area, and their articulation with critical interculturality. It is based on an investigation whose objective was to investigate the looks that young people belonging to two entities of Medellín in Colombia with social bets from the performing arts and the appropriation of knowledge, have built on themselves and their relationships with others. The study was raised methodologically from autobiographical narratives as a way of approaching young people and their stories. Among the main results are aspects related to the ways in which they are assumed and projected in collective action and how opportunities arise there to recognize and overcome the problems of inequality that are going through their lives. The most important conclusions are about how political subjectivity and its plots are articulated with critical interculturality from youth settings in urban contexts such as those in cities like Medellín. <![CDATA[Cosmology and transformation in the perception of the kichwa-lorocachi of the ancestral people Kausak Sacha. Curaray river. Ecuadorian amazon]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86342020000100193&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este artículo es resultado de un estudio más amplio que indaga elementos del sistema cosmológico kichwa.La temática ha sido explorada desde la década de los 80 a partir del llamado giro ontológico perspectivista que conjuga modelos teóricos resultado de diferentes trabajos etnográficos con un interés común por plantear alternativas al tradicional dualismo entre naturaleza/cultura. A partir de una metodología etnográfica basada principalmente en las percepciones de la gente local, el artículo tiene como objetivo evidenciar descriptivamente cómo ciertos marcadores culturales: chamanismo y construcción del cuerpo, mítica local y percepción territorial son retractados. De los datos recolectados se concluye que dicha retracción obedece a lo atractiva que se muestra la modernidad y sus tecnologías principalmente hacia las nuevas generaciones. Por otro lado, tenemos la pausa en el traspaso generacional de conocimientos tradicionales. Esto inserto en una particular dinámica socio económica en un territorio situado al margen de los polos urbanos de desarrollo moderno.<hr/>Abstract This article is the result of a larger study that investigates elements of the Kichwa cosmological system. The theme has been explored since the 80s from the so called perspectivist ontological turn that combines theoretical models resulting from different ethnographic works with a common interest to propose alternatives to the traditional dualism between nature / culture. Based on an ethnographic methodology based mainly on the perceptions of local people, the article aims to show descriptively how certain cultural markers: shamanism and body building, local mythic and territorial perception are retracted. From the data collected, it is concluded that said retraction is due to the attractiveness of modernity and its technologies, mainly towards the new generations. On the other hand we have the pause in the generational transfer of traditional knowledge. This is inserted in a particular socio-economic dynamic in a territory located outside the urban centers of modern development.