Scielo RSS <![CDATA[RETOS. Revista de Ciencias de la Administración y Economía]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/rss.php?pid=1390-861820230001&lang=pt vol. 13 num. 25 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.senescyt.gob.ec <![CDATA[Conducta gregaria irracional en crowdfunding de recompensa: experimento de campo]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86182023000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen el crowdfunding de recompensa es una interesante alternativa de financiación para iniciativas emprendedoras en su etapa inicial. Entre los factores que facilitan el éxito en dichas campañas destaca el comportamiento gregario, es decir, la tendencia a imitar las decisiones de financiación de los anteriores mecenas. El efecto gregario, o de rebaño, se ha demostrado robusto en investigaciones anteriores como un acto racional que apoya campañas con mayor probabilidad de conseguir el objetivo de financiación impuesto, su éxito. En este artículo se va más allá de ese resultado empírico de la literatura previa y se analiza si el comportamiento gregario se produce en el crowdfunding de recompensa incluso sin factor racional, como simple imitación de un comportamiento anterior, independientemente de la motivación racional del éxito del proyecto. Para ello, se diseña y ejecuta un experimento en una campaña real de financiación de un proyecto cultural en la plataforma Verkami, la más potente para proyectos culturales en España. Este experimento de campo permite analizar la causalidad entre las decisiones de los mecenas anteriores sobre el color de una recompensa y las elecciones de los mecenas siguientes. Los resultados muestran claramente un comportamiento gregario no racional en las elecciones de los siguientes mecenas en el crowdfunding de recompensa, que escogen mayoritariamente el mismo color que las aportaciones iniciales. El artículo confirma la importancia del componente no racional en la conducta gregaria en crowdfunding.<hr/>Abstract reward-based crowdfunding is becoming a very attractive funding alternative for early-stage entrepreneurial initiatives. Among the factors that may influence the success of such campaigns is herd behavior, i.e., the tendency to mimic the funding decisions of previous backers. The herd effect has been shown to be robust in previous research as a rational act that supports campaigns more likely to achieve the funding goal, i.e., to succeed. In this paper we go beyond that empirical result from previous literature and analyze whether herding behavior occurs in reward crowdfunding even without the rational factor, as a simple imitation of previous behavior, regardless of the rational motivation for project success. For this purpose, a field experiment is designed and executed in a real crowdfunding campaign for a cultural project on the Verkami platform, the most powerful platform for cultural projects in Spain. This field experiment is designed to analyze the causality between the decisions of previous backers on the color of a reward and the choices of subsequent backers. The results clearly show non-rational herd behavior in the choices of subsequent patrons in reward crowdfunding, who mostly choose the same color as the initial contributions. Practical implications for campaign design and its possible consequences are discussed in the article. <![CDATA[Behaviors chosen or forced to choose: Norms and values assumed by executives]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86182023000100023&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen esta investigación describe algunos de los valores y las normas que los ejecutivos de empresas utilizan para elegir sus conductas en los entornos laborales, sociales y familiares. Usando metodología cualitativa, la recolección de datos se realizó con el apoyo de la técnica proyectiva denominada “historia de vida”. La codificación y análisis de la técnica aplicada permitió el reporte de normas y valores que se encuentran en uso por los ejecutivos. En esta investigación participaron cincuenta y tres ejecutivos de empresas de distintos sectores. Los análisis muestran que los ejecutivos siguen y alinean sus conductas a normas y valores que demuestran sus membresías con los grupos. Estos lineamientos tienen efectos positivos y, en otros, negativos para sí mismos, su familia, sus compañeros de trabajo y de sus amigos. Entre los primeros, los ejecutivos buscan demostrar y exigir el uso rentable del tiempo, lograr el desarrollo y crecimiento organizacional y alcanzar posiciones de liderazgo. También se observan marcos de referencia para sus conductas con efectos no positivos o ambiguos. Entre estos se muestra que los ejecutivos presentan como normas y valores el estar dispuestos a sacrificar su tiempo familiar por los objetivos de la empresa, tolerar condiciones de maltrato y maltratar, y mantenerse al margen o involucrarse lo menos posible con las personas con las que trabajan. Lo descrito en el estudio podría permitir proponer que los ejecutivos siguen las normas y valores (NV) que perciben como propias y determinantes para demostrar su membresía. Este carácter de exigencia hace que racionalicen y transfieran al exterior la responsabilidad de las consecuencias a sus conductas.<hr/>Abstract this research describes some of the values and norms that business executives use to choose their behaviors in work, social and family environments. Using qualitative methodology, data collection was conducted with the support of the projective technique called “life history”. The coding and analysis of the applied technique allowed the reporting of norms and values that are in use by executives. Fifty-three executives from companies from different sectors participated in this research. The analyzes show that the executives follow and align their behaviors to norms and values that demonstrate their memberships with the groups. These guidelines have positive and, in others, negative effects for themselves, their family, their co-workers and their friends. Among the first, it stands out that executives seek to demonstrate and demand the profitable use of time, achieve their development and growth of the organization, and achieve leadership positions. Frames of reference for their behaviors with non-positive or ambiguous effects are also observed. Among these, it is shown that executives present as norms and values being willing to sacrifice their family time for the company’s objectives, tolerating conditions of mistreatment and mistreatment, and staying on the sidelines or getting involved as little as possible with the people with whom they work. In this study we describe some NV that are follow by the executives as they´ve as their own and determining to demonstrate their membership to the group. This demanding nature makes them rationalize and transfer the responsibility for the consequences of their behaviors abroad. <![CDATA[The relationship between the psychological distress derived from COVID-19 and the loss aversion is modulated by the alexithymia trait]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86182023000100039&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen los estudios sobre estrés y toma de decisiones suelen abordar estresores agudos y artificiales. Sin embargo, el brote de COVID-19 creó el escenario perfecto para abordar cómo la toma de decisiones, y específicamente la aversión a las pérdidas, podría verse afectada por un estresor real y persistente, capaz de promover un distrés psicológico significativo. Paralelamente, la alexitimia ha sido identificada como un potencial moderador de la expresión de la aversión a las pérdidas, ya que podría perjudicar la incorporación de información emocional a la hora de decidir, conduciendo a decisiones “frías”. Mediante un diseño intrasujeto (N = 70), nuestro objetivo fue estudiar la relación entre el malestar psicológico derivado del contexto pandémico y los cambios en la aversión a las pérdidas, considerando la alexitimia como factor moderador. Nuestros resultados muestran un incremento significativo tanto del malestar psicológico como de la aversión a las pérdidas, tan solo un mes después del inicio del confinamiento. Además, ambas variables se asociaron positivamente solamente cuando la alexitimia era baja; es decir, la alexitimia amortiguaba el efecto del distrés psicológico en la toma de decisiones: cuanto mayor era la alexitimia, menor era el aumento de la aversión a las pérdidas.<hr/>Abstract studies on stress and decision-making usually address acute and artificial stressors. However, COVID-19 outbreak set the perfect scenario to address how decision-making, and specifically loss aversion, could be affected by a real and persistent stressor, able to promote a significant psychological distress. In parallel, alexithymia has been identified as a potential moderator of the loss aversion expression, since it could impair the incorporation of emotional information when making a decision, leading to “cold” decisions. Through a within-subjects design (N = 70), our aim was to study the relationship between the psychological distress caused by the pandemic context and the loss aversion changes, considering alexithymia as a moderating factor. Our results show a significant increment in both psychological distress and loss aversion, merely one month after the confinement’s onset. Moreover, both variables were positively associated only when alexithymia was low, i.e., the alexithymia buffered the effect of psychological distress on decision-making: a higher alexithymia implied a lower loss aversion increase. <![CDATA[Risk aversion making economic decisions, certainly effect and probabilities estimation]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86182023000100055&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen se ha observado empíricamente que la violación de los principios de la teoría de la utilidad se produce con frecuencia en la toma de decisiones en entornos de riesgo. Esto llevó a la formulación de la teoría de las perspectivas en la que, además de tener en cuenta la diferente consideración de las pérdidas y las ganancias, así como la postura ante el riesgo de los decisores, mostrando aversión por el riesgo en las ganancias y amor por el riesgo en las pérdidas, se enmarca el efecto certeza. Según el efecto certeza, los decisores tienen tendencia a infravalorar los pagos que son meramente probables, en comparación con aquellos que se obtienen con certeza. Allais mostró la irracionalidad que se produce en la toma de decisiones en este contexto. Por otro lado, para tomar decisiones arriesgadas, es necesario conocer cómo funcionan las probabilidades. Con el objetivo de determinar las relaciones existentes entre la aversión al riesgo, el efecto certeza y el conocimiento básico de la teoría de las probabilidades, se diseñó un estudio experimental en el que se constató, utilizando una formulación basada en la paradoja de Allais, que quienes tienen mayores conocimientos de los principios de la probabilidad muestran una mayor aversión al riesgo, pero el hecho de incurrir en el efecto certeza, sin embargo, es una circunstancia que no se ve afectada significativamente por dicho conocimiento.<hr/>Abstract it has been empirically observed that the principles of utility theory are frequently violated in decision-making in risky environments. This led to the formulation of the prospect theory. In prospect theory, in addition to taking into account the different consideration of gains and losses (losses loom larger than gains), as well as the risk posture of decision-makers (risk aversion for gains and risk seeking for losses), the certainty effect is framed. According to the certainty effect, decision makers tend to underestimate payments that are merely probable, compared to those that are obtained with certainty. Allais demonstrated the irrationality that occurs in decision making in this context. On the other hand, to make risky decisions, it is necessary to know how the probabilities work. In order to determine the relationships between risk aversion, the certainty effect, and basic knowledge of probability theory, an experimental study was designed. In this study, it was verified, using a formulation based on the Allais paradox, that those who have greater knowledge of the principles of probability show greater aversion to risk. However, the fact of incurring in the certainty effect is a circumstance that is not significantly affected by said knowledge. <![CDATA[Fighting gender violence with behavioral public policy: scope and limitations]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86182023000100069&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen desde que en 2008 se introdujera el concepto de nudge en el libro Nudge, que argumentaba que las pequeñas intervenciones basadas en cambios en la arquitectura de elección pueden alterar el comportamiento de las personas y facilitarles el logro de sus objetivos deseados, el uso de la economía del comportamiento en políticas públicas ha crecido significativamente, lo que ha llevado a la aparición de diferentes intervenciones basadas en conocimientos conductuales. Estas intervenciones se han aplicado en distintas áreas de políticas públicas y administrativas, incluyendo salud, finanzas, o medio ambiente, con el objetivo de promover el bienestar y abordar problemas sociales y económicos. El uso de estas aplicaciones en cuestiones relacionadas con la violencia de género ha sido con frecuencia ignorado. De este modo, el objetivo de este estudio es analizar el uso de herramientas de la economía del comportamiento en políticas públicas, como nudges, boosts o auditoría de sludges y su aplicación a asuntos relacionados con este tipo de violencia. Al mismo tiempo que se señalan los posibles beneficios de su uso, también se reconocen las limitaciones del enfoque conductual, apuntando a la necesidad de una aproximación multifacética para combatir dicha violencia. Así, las políticas públicas que traten con violencia de género deben incluir el uso de herramientas conductuales junto con otras estrategias relacionadas con la educación, la legislación y las normas sociales.<hr/>Abstract since the concept of “nudge” was introduced in 2008 by Thaler and Sunstein, proposing that small interventions based on changes in choice architectures can alter people’s behavior and make it easier for them to achieve their desired goals, the application in public policy of behavioral economics has gained significant attention. This has led to the emergence of different types of policies based on behavioral insights, which have been used in a variety of areas, including health or finance, with the goal of promoting well-being and addressing social and economic issues. After providing a basic theoretical background as a frame of reference to understand gender violence, this study explores the use of tools from the field of behavioral economics as it is applied in public policy. Regulatory (paternalistic) and non-regulatory (libertarian) interventions based on behavioral insights will be considered: nudges, boosts, shoves, budges, or sludge audits, are examined as potential interventions to use in matters related to this type of violence. After evaluating these behavioral policy instruments and their potential effectiveness, the limitations of the behavioral perspective are recognized, and the need for a multifaceted approach to combating gender violence is acknowledged. The article concludes by arguing that public policies addressing gender violence should not only utilize behavioral tools but should also incorporate strategies related to education, legislation, and social norms. <![CDATA[Why visit lifestyle centers? Alternative variables of attraction through structural equation modeling]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86182023000100087&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen esta investigación analiza los factores de atracción aplicados a los nuevos formatos de centros comerciales llamados lifestylecenters, que nacen para satisfacer las nuevas demandas de estilos de vida, con una mayor variedad de servicios y experiencias que mejoren la lealtad de visita, donde todavía existe un escaso número de investigaciones. Para tal efecto, se desarrolló un estudio de carácter explicativo a través de una encuesta aplicada a 398 visitantes. El análisis estadístico se realizó mediante una solución factorial y un modelo de ecuaciones estructurales para estimar los efectos de nueve variables latentes hacia la variable dependiente intención de visita. Los resultados revelan la existencia de los factores propuestos (accesibilidad y conveniencia, variedad de la oferta, ambiente físico, entretenimiento permanente, percepción de lujo, ambiente eco-natural, usos de tecnología, eventos especiales y calidad del servicio, complementando la literatura. Se discuten los efectos significativos de cada factor de atracción y su capacidad para influir en la intención de visita. Las conclusiones señalan una mayor relevancia frente a otras variables latentes tradicionales del ambiente físico, la calidad del servicio, la accesibilidad, realización de eventos, la presencia de servicios de tecnología, cuestiones que no habían sido documentadas en estudios previos, por lo que esta investigación contribuye al conocimiento para mejorar la capacidad de atracción de los lifestylecenters.<hr/>Abstract This research analyzes the attraction factors applied to the new shopping center formats called lifestyle centers, which are born to satisfy the new lifestyle demands, with a greater variety of services and experiences that improve visitor loyalty, where there is still a scarce amount of research. For this purpose, an explanatory study was developed through a survey applied to 398 visitors. The statistical analysis was carried out by means of a factorial solution and a structural equation model to estimate the effects of nine latent variables on the dependent variable intention to visit. The results reveal the existence of the proposed factors (accessibility and convenience, variety of offerings, physical environment, permanent entertainment, perception of luxury, eco-natural environment, uses of technology, special events, and quality of service, complementing the literature. The significant effects of each attraction factor and its ability to influence visitation intention are discussed. The conclusions point to greater relevance compared to other traditional latent variables of the physical environment, service quality, accessibility, events, and the presence of technology services, issues that had not been documented in previous studies, thus, this research contributes to the knowledge to improve the attractiveness of lifestyle centers. <![CDATA[Corporate Volunteering: definition and relationship with Corporate Social Responsibility]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86182023000100107&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen el objetivo de este trabajo es la construcción de una definición de voluntariado corporativo útil para analizar cómo este concepto puede vincularse con el de Responsabilidad Social Empresarial. Se recurrió a la investigación bibliográfica mediante la consulta de diversas bases de datos. Se analizó un amplio espectro de interpretaciones teóricas e investigaciones empíricas, lo que sirvió para identificar cada uno de los componentes de la definición propuesta y para fundamentar que esa definición es funcional a las principales formas de definir la Responsabilidad Social Empresarial. La definición combina características específicas del voluntariado corporativo, elementos relacionados a su gestión y una síntesis de los beneficios que esta actividad genera para los actores involucrados. Este trabajo contribuye al desarrollo teórico del voluntariado corporativo, a la construcción de herramientas útiles para realizar investigaciones empíricas y a la elaboración de estrategias y metodologías de gestión para la implementación de programas de voluntariado corporativo que funcionen efectivamente como herramientas de Responsabilidad Social Empresarial.<hr/>Abstract the objective of this work is to build a definition of corporate volunteering, which is useful to analyze how this concept can be linked to that of Corporate Social Responsibility. Bibliographical research was used, by consulting various databases. A broad spectrum of theoretical interpretations and empirical research was analyzed, which served to identify each of the components of the proposed definition and to support that this definition is functional to the main ways to define Corporate Social Responsibility. The definition combines specific characteristics of corporate volunteering, elements related to its management and a summary of the benefits that this activity generates for the stakeholders involved. This article contributes to the theoretical development of corporate volunteering, to the construction of useful tools for conducting empirical research, and for the development of management strategies and methodologies for the implementation of corporate volunteering programs, that operate effectively as tools of Corporate Social Responsibility. <![CDATA[Capital Asset Pricing Model (CAPM) applied to the corporate sector of Ecuador]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86182023000100123&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen las metodologías para el cálculo del riesgo de mercado han sido aplicadas principalmente a economías de países desarrollados. En este trabajo de investigación se propone utilizar el CAPM para determinar el riesgo de mercado y rendimiento mínimo esperado de las empresas del sector corporativo de Ecuador para el periodo 2009-2019. En promedio se analizaron 48 667 empresas, con base en la información obtenida de la Superintendencia de Compañías, Valores y Seguros (SCVS). Los sectores que fueron analizados de acuerdo con la Clasificación Industrial Internacional Uniforme (CIIU). En los cálculos se utilizó un Beta contable, considerando el incipiente desarrollo de la bolsa de valores del país; se realizó una estimación por mínimos cuadrados ordinarios y se propuso un ROE ajustado. Además, se calculó el rendimiento mínimo esperado del sector por medio del CAPM. Entre los principales hallazgos se destaca que los sectores B, C, G, H, J, M, y N tienen un Beta mayor a 1, es decir, estos sectores son más sensibles ante una variación en el mercado. También es importante mencionar que los sectores P, G, C, E, J y Q tienen un desempeño mejor al esperado. La información proporcionada sirve como apoyo para las organizaciones u otros grupos de interés, considerando el alto nivel de incertidumbre en el mercado.<hr/>Abstract the methodologies for calculating market risk have been mainly applied to economies in developed countries. In this research work, it is proposed to use the CAPM to determine the market risk and minimum expected return of companies in the corporate sector of Ecuador in the period 2009-2019. An average of 48,667 companies were analyzed, based on information obtained from the Superintendence of Companies, Securities and Insurance (SCSI). The sectors were analyzed according to the International Standard Industrial Classification (ISIC). An accounting Beta was used in the calculations considering the incipient development of the country’s stock market; an estimation was made through ordinary least squares and an adjusted ROE was proposed. In addition, the minimum expected return of the sector was calculated through the CAPM. Among the main findings of this work, it is highlighted that sectors B, C, G, H, J, M and N had a Beta greater than 1, i.e., these sectors are more sensitive to a change in the market. It is also important to mention that sectors P, G, C, E, J and Q perform better than expected. The information provided constitutes a support for organizations or other interest groups, considering the high level of uncertainty existing in the market. <![CDATA[Relationship between the financial indicators of the Altman Z-model and the Z-Score]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86182023000100139&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen desde un punto de vista teórico, no existe un consenso general sobre la identificación de las dificultades financieras de una empresa. El modelo Altman Z-Score es reconocido en la literatura como un indicador para medir la probabilidad de insolvencia financiera. Aunque este modelo es muy difundido y utilizado como métrica para predecir las dificultades financieras, no existe acuerdo sobre los factores que determinan el comportamiento o resultado del puntaje Z. En este sentido, el propósito de este estudio es analizar los factores que determinan el comportamiento del puntaje Z-Score en las empresas colombianas. Esta investigación se desarrolla bajo un enfoque metodológico cuantitativo, con un diseño de tipo correlacional. Este alcance de investigación busca medir la asociación entre el puntaje Z de Altman y los indicadores financieros que determinan su resultado; para tal fin se analizan un total de 2684 empresas del sector comercial colombiano que reportaron información financiera de forma sistemática durante el periodo 2016-2020. Los resultados de las pruebas estadísticas efectuadas revelan que existe relación directa entre el indicador que mide la estructura financiera (patrimonio/pasivo) y el puntaje Z de Altman. Adicionalmente, permiten concluir que, desde el punto de vista del modelo de Altman, las empresas que capitalizan sus beneficios y mantienen bajo control su nivel de endeudamiento son empresas financieramente estables y con baja probabilidad de insolvencia.<hr/>Abstract from a theoretical point of view, there is no general consensus on the identification of a company’s financial difficulties. The Altman Z-Score model is recognized in the literature as an indicator for measuring the probability of financial insolvency. While this model is widely used as a metric for predicting financial distress, there is no agreement on the factors that determine the behavior or outcome of the Z-Score. In this sense, the purpose of this study is to analyze the factors that determine the behavior of the Z-Score in Colombian companies. The research is developed under a quantitative methodological approach, with a correlational design. This scope of research seeks to measure the association between the Altman Z-Score and the financial indicators that determine its outcome; to this end, a total of 2,684 companies in the Colombian commercial sector that reported financial information on a systematic basis during the period 2016-2020 are analyzed. The results of the statistical tests carried out reveal that there is a direct relationship between the indicator measuring financial structure (equity/liabilities) and the Altman Z-Score. This leads to the conclusion that a company that seeks to capitalize profits and keep debt levels under control, from the point of view of Altman’s model, will be a company with financial stability and a low probability of financial insolvency. <![CDATA[Gender diversity and financial performance in Mexican stock companies]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86182023000100161&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen debido a que la maximización de utilidades es el principal objetivo de las empresas privadas, es importante conocer cómo puede afectar el comportamiento de los agentes que toman las decisiones. El objetivo del artículo es estimar el efecto que la diversidad de género en la junta directiva tiene en el desempeño financiero de las empresas y evaluar si la sugerencia de la Bolsa Mexicana de Valores de incorporar a mujeres en los consejos de administración tuvo un efecto en la diversidad de la junta directiva. Para ello, se utilizó una muestra de las empresas bursátiles no financieras del Índice IPC de la BMV en el periodo 2011-2021. Se aplicaron cuatro modelos de regresión: de datos panel, MC2E-VI, sistema GMM y DiD. Los resultados muestran que la presencia de solo una mujer en el consejo de administración tuvo un efecto negativo sobre el ROA de las empresas y que la sugerencia de inclusión femenina en los consejos tuvo un efecto sobre la presencia de mujeres en las juntas directivas. Esto respalda la teoría de la masa crítica de que en grupos sesgados las mujeres son símbolos y su presencia no tiene efecto o tiene efectos negativos. Para que haya un efecto debe incrementar el número de mujeres en el consejo de administración.<hr/>Abstract since profit maximization is the main objective of private companies, it is important to know how the behavior of some agents can influence decision making within the company. The objective of this document is to estimate if gender diversity on the board of directors has any effect on the financial performance of Mexican stock companies. We use a sample of Mexican non-financial companies listed on the Mexican Stock Exchange and part of the IPC Index during 2011-2021. Four regression models were used: panel data regression, OLS2S regression, GMM system, and DiD. Results show that the presence of only one woman on the board of directors had a negative effect on ROA and that recommendation for female inclusion on boards had an effect on the presence of women on the boards of directors. These results support Critical Mass Theory about how in biased groups women are symbols, and their presence has negative or no effect. In order to have an effect, the number of women on the board of directors must increase.