Scielo RSS <![CDATA[RETOS. Revista de Ciencias de la Administración y Economía]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/rss.php?pid=1390-861820210002&lang=en vol. 11 num. 22 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.senescyt.gob.ec <![CDATA[The determinants of trust and perceived risk on bitcoin users]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86182021000200199&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Uno de los posibles determinantes de la intención de usar bitcoin puede ser la confianza de los usuarios, ya que en el poco tiempo de vigencia de la criptomoneda ha demostrado ser una opción real frente al dinero fiduciario. En este aspecto, cabe añadir que existen pocos estudios que consideran a la confianza como un determinante del uso de bitcoin, por lo que el objetivo de este estudio es investigar los factores en los que se basa la confianza y conocer hasta qué punto el riesgo percibido tiene una connotación negativa sobre el uso de la criptomoneda. Para ello se integra un modelo que es analizado bajo la metodología de ecuaciones estructurales por mínimos cuadrados parciales (PLS-SEM), aplicado a una muestra de 174 usuarios de bitcoin. Los resultados de la evaluación de siete hipótesis teóricas indican que los elementos clave de la confianza son las garantías estructurales y la familiaridad ya que determinan la intención de uso y este a su vez el uso real; a diferencia de la confianza basada en las garantías estructurales y la normalidad situacional que son poco significativas. El riesgo percibido demostró tener poca relación con la intención de uso. Por lo tanto, los proveedores de servicios relacionados con bitcoin deben enfocarse en generar situaciones de confianza para los usuarios basadas en la seguridad y las regulaciones, además de crear entornos que generen familiaridad.<hr/>Abstract One of the possible determinants of the intention to use bitcoin may be the trust of users because in the short time of validity of the cryptocurrency has proven to be a real option against fiat money. In this regard it should be added that few studies consider trust as a determinant of the use of Bitcoin; therefore, the purpose of this research is to know what are the factors on which trust is based and to know to what extent the perceived risk has a negative connotation on the use of cryptocurrency. To accomplish this, a model is integrated and is analyzed under the methodology of structural equations by partial least squares (PLS-SEM), applied to a sample of 174 bitcoin users. The evaluation of the seven theoretical hypotheses indicates that the key elements of trust are structural guarantees and familiarity since they determine the intention of use and this, in turn, the actual use; unlike calculative-based trust and situational normality, which are not very significant. The perceived risk was shown to have little relation to the intended use. Therefore, Bitcoin-related service providers should focus on generating trust situations for users based on security and regulations and creating environments that generate familiarity. <![CDATA[Modeling and simulation of the operational risk of fiduciary institutions in Colombia]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86182021000200217&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Mediante este trabajo se desarrolló un modelo que se ha convertido en la primera experiencia para medir y estimar el impacto que han tenido las pérdidas netas en el riesgo operativo en las fiduciarias en Colombia y que permitiera a las fiduciarias estudiar y analizar la evolución y el impacto que tiene el riesgo operativo en sus utilidades. El sector de la industria de servicios financieros se ha visto expuesto a una cantidad de riesgos que conllevan a pérdidas en dichas entidades, y al sistema financiero en general; es así como a través de la definición de riesgo operativo, y la gestión de riesgo operacional, se implementa el estudio de indiciadores de riesgo a través de la metodología EaR (Utilidad de riesgo), establecido en tres fases: por un lado, la elección y recopilación de la información financiera de las fiduciarias a estudiar; la determinación de los estados financieros, con la construcción del estado de resultados, y finalizando con la determinación de la distribución probabilística que se adapta a la información histórica, para luego determinar las correlaciones entre las cuentas determinadas, para poder establecer el EaR a través de simulaciones de montecarlo. De esta manera, se ha podido no solo construir un modelo de cuantificación del riesgo operativo, a partir de la información financiera de ingresos y gastos, sino también obtener información estadística relevante sobre el impacto del riesgo operativo.<hr/>Abstract Through this work, a model was developed that has become the first experience to measure and forecast the impact that net losses have had on operating risk in fiduciary companies in Colombia and that would allow fiduciary companies to study and analyze the evolution and impact that operating risk has on their profits. The financial services industry sector has been exposed to a number of risks that lead to losses in these entities, and in the financial system in general; thus, through the definition of operational risk and operational risk management, the study of risk indicators is implemented through the EaR (Risk Usability) methodology, established in three phases: on the one hand, the selection and compilation of the financial information of the fiduciaries to be studied; the determination of the financial statements, with the construction of the income statement, and ending with the determination of the probabilistic distribution that adapts to the historical information, to then determine the correlations between the determined accounts, in order to be able to establish the EaR through Monte Carlo simulations. In this way, it was possible not only to build a model to quantify operating risk, based on financial information on income and expenses, but also to obtain relevant statistical information on the impact of operating risk. <![CDATA[Profitability, indebtedness and liquidity analysis of microenterprises in Ecuador]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86182021000200235&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Las microempresas representan un componente significativo para el progreso económico de Ecuador. Esta investigación analiza y compara indicadores financieros como la rentabilidad financiera, el endeudamiento y la liquidez corriente de las microempresas de la provincia del Guayas con las del resto de provincias de Ecuador. El análisis utilizó una metodología cuantitativa de tipo descriptiva de diseño transversal para 13 768 microempresas de la provincia del Guayas y 16 093 microempresas del resto de las provincias de Ecuador que reportaron su información financiera a la Superintendencia de Compañías, Valores y Seguros al año 2019. Para comparar estos grupos se realizó una prueba t para muestras independientes con varianzas desiguales. Los resultados de esta investigación indican que, con un nivel de confianza del 95 %, el promedio de endeudamiento y la liquidez corriente media son mayores en la provincia del Guayas mientras que las microempresas del resto de Ecuador reportan una mejor rentabilidad financiera promedio. A pesar de que la provincia del Guayas tiene el mayor porcentaje de microempresas en el país, no es condición suficiente para concluir que sus indicadores financieros, en promedio, son mejores que los del resto de Ecuador. Esta investigación pretende ser un aporte al desarrollo de líneas de trabajo que contribuyan a la elaboración y diseño de políticas que ayuden a la supervivencia y desempeño empresarial de las microempresas.<hr/>Abstract Microenterprises are an important factor in Ecuador’s economic development. This research analyzes and compares financial indicators such as financial profitability, indebtedness and current liquidity of microenterprises in the province of Guayas with those in other provinces of Ecuador. The analysis used a quantitative methodology of descriptive type of cross-sectional design for 13,768 microenterprises in the province of Guayas and 16,093 microenterprises in the rest of the provinces of Ecuador that reported their financial statements to the Superintendence of Companies, Securities and Insurance as of 2019. To compare these groups, a t-test was performed for independent samples with unequal variances. The results of this research indicate that, with a 95% confidence level, average indebtedness and average current liquidity are higher in the province of Guayas while microenterprises in the rest of Ecuador report better average financial profitability. Although Guayas province has the highest percentage of microenterprises in the country, this is not a sufficient condition to conclude that its financial indicators, on average, are better than those of the rest of Ecuador. This research aims to make a contribution to the development of lines of work that contribute to the elaboration and design of policies that help the survival and business performance of microenterprises. <![CDATA[Tax load and pressure. A study of the effect on the liquidity, profitability and investment of taxpayers in Ecuador]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86182021000200251&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Las altas tasas y diferentes impuestos determinan la recaudación tributaria en los diferentes ciclos económicos de las economías; en ese contexto, la investigación analiza el efecto de la carga y presión tributaria en la liquidez, rentabilidad e inversión de los contribuyentes en la provincia de Chimborazo, Ecuador durante la pandemia de Covid-19 y su relación con el ciclo económico. Contempla el método inductivo y un nivel causal-explicativo, la recolección de datos fue a través de un cuestionario a una muestra de 307 contribuyentes de una población total efectiva de 39 503, donde el índice de Alfa de Cronbach es de 89.9 %. La selección de elementos muestrales fue en el marco del muestreo probabilístico aleatorio simple considerando como base de datos los contribuyentes del Servicio de Rentas Internas; el análisis de datos se realizó con el modelo de regresión logística multinomial y lineal. Los resultados muestran que una alta carga impositiva afecta significativamente en la liquidez, rentabilidad e inversión de los contribuyentes, y que las modificaciones de las tasas y el tipo de impuestos producen incrementos y reducciones en los ingresos, utilidades e inversiones. Se concluye que la presencia de un factor externo como el Covid-19 profundiza significativamente el efecto negativo en los ingresos y resultados financieros de la empresa y en futuras inversiones. Existe una relación directa entre el ciclo económico y las recaudaciones tributarias.<hr/>Abstract High rates and different taxes determine tax collection in different economic cycles in economies; in this context the research analyses the effect of tax burden and pressure on liquidity, Profitability and investment of taxpayers in the Province of Chimborazo, Ecuador in times of the Covid-19 pandemic and its relationship to the economic cycle. It contemplates the inductive method and a causal level - explanatory, data collection was through the questionnaire to a sample of 307 contributors of a total effective population of 39 503, where the Cronbach Alpha index is 89.9%. The selection of sample elements was in the framework of simple random probabilistic sampling considering as a database the contributors of the Internal Revenue Service; the data analysis was performed with the multinomial and linear logistic regression model. The results show that a high tax burden significantly affects taxpayers’ liquidity, profitability and investment, and that changes in rates and rates lead to increases and reductions in income, profits and investments. It is concluded that the presence of an external factor such as COVID-19 significantly deepens the negative effect on the financial income and results of the company and on future investments. There is a direct relationship between the business cycle and tax revenue. <![CDATA[Challenges of Ecuadorian entrepreneurship, transcending to post-pandemic times]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86182021000200271&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Los cambios sistémicos e inesperados derivados del Covid-19 impulsaron de manera abrupta a los emprendimientos ecuatorianos a deslastrarse del modelo tradicional del negocio in situ. En ese sentido, se vieron forzados a incorporar las tecnologías de innovación y comunicación, con poca preparación y conocimiento, pasando hacia un modelo de negocio a distancia, para responder a la nueva realidad poscovid-19. Esto motivó a analizar el emprendimiento ecuatoriano en pandemia, así como los retos y desafíos a enfrentar en la pospandemia, mediante una revisión documental sobre la incidencia del contexto de crisis en su devenir, los hallazgos y obstáculos a enfrentar en el ámbito latinoamericano; así como las acciones empleadas por los emprendedores y el gobierno para afrontar la pandemia, siendo neurálgico abordar también el auge de la digitalización y los desafíos a enfrentar. Los resultados muestran que el emprendimiento ecuatoriano se encuentra en un proceso de ajustes internos por necesidades propias e influidos desde el entorno por la crisis sanitaria, las políticas públicas y el nuevo marco regulatorio. Se concluye que el país requiere un viraje profundo de los emprendimientos, donde la digitalización de los procesos y la alfabetización digital son las bases para el resurgimiento económico; sin embargo, esto implica desafíos y esfuerzos mancomunados de todos los agentes económicos y gubernamentales, para evidenciar una evolución próspera que coadyuve a la estabilidad de los emprendimientos y de la economía nacional.<hr/>Abstract The systemic and unexpected changes, derived from COVID-19, abruptly pushed Ecuadorian enterprises to disassociate themselves from the traditional on-site business model. In this sense, they were forced to incorporate innovation and communication technologies, with little preparation and knowledge, moving towards a remote business model and inserting themselves into the digital economy, to respond to the new post-COVID-19 reality. This led to analyze the Ecuadorian entrepreneurship in the pandemic as well as the challenges to be faced in the post-pandemic period, through a documentary review on the incidence of the crisis context in its evolution, the findings, and obstacles to be faced in Latin America; as well as the actions used by entrepreneurs and the government to face the pandemic, being essential to also address the rise of digitalization and the challenges to be faced. The results show that Ecuadorian entrepreneurship is in a process of internal adjustments due to its own needs and influenced by the environment by the health crisis, public policies, and the new regulatory framework. It is concluded that the country requires a profound change in entrepreneurship, where the digitalization of processes and digital literacy are the basis for economic resurgence; however, this implies challenges and joint efforts of all economic and governmental agents over time, to demonstrate a prosperous evolution that contributes to the stability of enterprises, and therefore, of the national economy. <![CDATA[Customer experience, trust and loyalty of millennials in banking at Cuenca-Ecuador]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86182021000200287&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El objetivo de esta investigación fue explicar el efecto de la experiencia del cliente bancario sobre la confianza y el efecto de esta última sobre la lealtad del cliente, logrando así complementar investigaciones anteriores donde se sugiere explorar con claridad la red nomológica de los constructos que actúan como mediadores en la relación entre la experiencia del cliente y la fidelidad del mismo. La muestra estuvo conformada por 1231 usuarios de la banca de la ciudad de Cuenca-Ecuador que forman parte de la generación conocida como millennials, segmento de interés por sus características y comportamiento de compra. Para el análisis de los datos se utilizó el modelo de ecuaciones estructurales y el software PLS (Partial Least Square). Los resultados evidencian que existe un efecto significativo de la experiencia del cliente sobre la confianza en la banca y a su vez un efecto similar entre la confianza y lealtad del cliente; además, se confirma que la confianza representa una variable que antecede a la lealtad. Los rasgos y comportamientos de los millennials, conocedores de la tecnología e Internet, evidencian una relación entre las variables que son parte del modelo propuesto y aplicado en el sector bancario.<hr/>Abstract This paper aims to explain the effect of the banking customer experience on trust and the effect of the latter on customer loyalty, thus complementing previous research where it is suggested to clearly explore the nomological network of the constructs that act as mediators in the relationship between customer experience and customer loyalty. The sample consisted of 1231 users of the bank in Cuenca-Ecuador who are part of the generation known as millennials, a segment of interest due to their great attachment to technology and purchasing behavior. The structural equations model and PLS (Partial Least Square) software were used for data analysis. The results show that there is a significant effect of customer experience on trust in banking and in turn a similar effect between customer trust and loyalty. Furthermore, it is confirmed that trust represents a variable that precedes loyalty. The behaviors of millennials as they are knowledgeable about technology and experts in using the Internet to search and purchase products, show a relationship between the variables that are part of the proposed model that is applied in the banking sector. <![CDATA[Assessment of generic competences of entrepreneurial behavior]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86182021000200301&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El emprendimiento como fenómeno social ha interesado a la psicología para su estudio, uno de sus enfoques es el comportamiento emprendedor abordado desde las competencias, entre estas las genéricas/transversales. Sin embargo, un área de oportunidad en la literatura es la evaluación de competencias por sus características fundamentales de comportamientos observables y demostrables a través de la experiencia. El objetivo de este estudio fue diseñar y probar las propiedades psicométricas de un instrumento de medición de competencias genéricas del comportamiento emprendedor. El estudio fue transversal e instrumental con una muestra no aleatoria de 142 participantes. El instrumento se basó en un modelo de tres categorías de competencias genéricas (personal, interpersonal, funcional), así como en la lógica de una entrevista conductual y escala conductual; se compuso de 14 reactivos con cuatro gradientes de desempeño en donde el participante debía responder con base en su experiencia. El Análisis Factorial Exploratorio arrojó una estructura de tres dimensiones congruentes teóricamente que explican el 53.8 % de la varianza acumulada. Los coeficientes Alpha de Cronbach (α) y Omega de McDonald (ω) mostraron consistencia interna adecuada superior a .80. No se detectó invarianza configural, métrica o estructural entre personas que han abierto o no negocios. Se concluye que el instrumento cuenta con las propiedades psicométricas adecuadas para seguirse probando en emprendedores de negocios entre otros contextos de emprendimiento desde la perspectiva comportamental orientada hacia las competencias.<hr/>Abstract Entrepreneurship as a social phenomenon has interested psychology for its study, one of its approaches is the entrepreneurial behavior from the competences, among them the generic / transversal ones. However, an area of opportunity in the literature is the assessment of competences for their fundamental characteristics of observable and demonstrable behaviors through experience. The objective of this study was to design and test the psychometric properties of an instrument for measuring generic entrepreneurial competences. The study was cross-sectional and instrumental with a non-random sample of 142 participants. The instrument was based on a model of three categories of generic competences (personal, interpersonal, functional), as well as on the logic of a behavioral interview and behavioral scale; It was made up of 14 items with four performance gradients where the participant had to respond based on his experience. The Exploratory Factor Analysis yielded a theoretically congruent three-dimensional structure that explains 53.8% of the accumulated variance. The coefficients Alpha de Cronbach (α) y Omega de McDonald (ω) showed adequate internal consistency higher than .80. No configuration, metric or structural invariance was detected between people who have or have not opened businesses. It is concluded that the instrument has the appropriate psychometric properties to continue testing in business entrepreneurs among other entrepreneurship contexts from the behavioral perspective oriented towards competencies. <![CDATA[The impact of collaboration networks on technological innovation in firms]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86182021000200315&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Las empresas manufactureras latinoamericanas deben desarrollar innovaciones para ser competitivas. Por ello, esta investigación tiene dos objetivos: primero, analizar cómo se relacionan las conexiones con clientes, proveedores, competidores e institutos de investigación con la capacidad de absorción, y, segundo, demostrar la relación existente entre la capacidad de absorción y la innovación tecnológica. Se desarrolló un modelo teórico para mostrar la relación entre las variables, a las cuales se les aplicó el método de ecuaciones estructurales, utilizando el software AMOS, a una muestra de 1098 empresas manufactureras peruanas que participaron en la segunda encuesta nacional de innovación realizada en 2015. Este estudio contribuye a la literatura sobre cómo las empresas se relacionan con las redes de colaboración para mejorar la capacidad de innovación, de esta manera obtienen conocimiento aplicando el enfoque de innovación abierta entrante, este conocimiento procesado a través de la capacidad de absorción de la empresa mejorará su capacidad de innovación. Las empresas manufactureras de intensidad tecnológica baja o media-baja realizan inversiones en maquinaria, hardware y software y tienen más capacidad para realizar innovaciones de productos y procesos. Las innovaciones en producto permiten a las empresas mantener o incrementar su posición en el mercado o tener clientes más satisfechos, al tiempo que realizan innovaciones en los procesos para reducir sus costos operativos o ser más eficientes.<hr/>Abstract Latin American manufacturing firms must develop innovations to be competitive. For this reason, this research has two objectives: first, to analyze how connections with customers, suppliers, competitors, and research institutes are related to absorptive capacity, and, second, to demonstrate the existing relationship between absorptive capacity and technological innovation. A theoretical model was developed to show the relationship among the variables. The structural equation modelling was applied through AMOS software to a sample of 1,098 Peruvian manufacturing firms that participated in the second national innovation survey carried out in 2015. This study contributes to the literature on how firms relate with collaboration networks to improve their innovation capacity. In this way, firms obtain knowledge by applying the inbound open innovation approach. This knowledge is processed through each firm’s absorptive capacity and will improve its innovation capacity. Low or medium-low tech manufacturing firms that make investments in machinery, hardware, and software are more able to carry out product and process innovations. Product innovations allow firms to maintain or increase their position in the market and have more satisfied customers, while process innovations reduce their operating costs and make them more efficient. <![CDATA[Relationship between the female management profile, market orientation and organizational performance. Validation of a measuring instrument]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86182021000200333&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El perfil directivo con enfoque de género ha sido estudiado tomando en cuenta las características sociodemográficas de las mujeres, analizando las competencias y habilidades o desde un enfoque de orientación emprendedora; sin embargo escasos estudios han profundizado en la explicación de constructos que condicionan el perfil directivo femenino como son el capital humano y el capital social; menos aún se explica la relación de este perfil con variables como la orientación al mercado y el desempeño organizacional. Por ello el objetivo de este artículo es desarrollar y validar un instrumento de medición que explique la relación entre estas tres variables. Con este fin se usaron métodos cuantitativos a través de un estudio no experimental, se aplicó una encuesta de escala Likert con 41 reactivos a 190 mujeres gerentes y/o propietarias de la industria hotelera en las ciudades de Sucre y Potosí en el sur de Bolivia; los datos fueron procesados a través de un análisis factorial exploratorio y un análisis de fiabilidad en software SPSS versión 22. Los resultados obtenidos demostraron la validez teórica y empírica del instrumento; así se obtuvo un instrumento adecuado para obtener información sobre las tres variables y se validó la relación entre el perfil directivo femenino, la orientación al mercado y el desempeño organizacional.<hr/>Abstract The management profile with a gender perspective has been studied considering the sociodemographic characteristics of women, analyzing the competences and abilities or from an entrepreneurial orientation approach; however, few studies have delved into the explanation of constructs that condition the female managerial profile, such as human capital and social capital. Even less is explained the relationship of this profile with variables such as market orientation and organizational performance. For this reason, this paper aims to demonstrate the results of the development and validation of an instrument for measuring the relationship of three variables. For this purpose, a quantitative methodology was used, through a non-experimental design, a census of 190 female managers was carried out in hotel companies in the cities of Sucre and Potosí in southern Bolivia. A Likert scale survey was applied with 41 items; the data were processed through an exploratory factor analysis and a reliability analysis in SPSS version 22 software. The results obtained demonstrated the theoretical and empirical validity of the instrument; In this way, an adequate instrument was obtained to get information on the three variables and the relationship between the female management profile, market orientation and organizational performance was validated. <![CDATA[Effect of job satisfaction and confidence on the organizational climate, through structural equations.]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86182021000200347&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En el campo de la salud pública existe la necesidad de alcanzar nuevos logros y realizar mejoras en el cuidado de las personas, no solo para aumentar la satisfacción de los usuarios, sino también para aumentar la satisfacción de los propios trabajadores, con respecto a su productividad como empleados de instituciones de salud pública. La mejora en ámbitos del comportamiento organizacional, puede afectar y beneficiar la productividad de funcionarios del área de la salud, incluyendo una reducción en los índices de ausentismo y mejoras en la calidad de atención otorgada a los usuarios. Esta investigación analizó un hospital de alta complejidad, con el objetivo de determinar si existe una relación de la satisfacción laboral y la confianza interpersonal con el clima organizacional. El estudio es transversal y correlacional. El instrumento de medición es una encuesta que consta de cuatro cuestionarios, la muestra quedó conformada por 344 funcionarios. Se aplicaron modelos de ecuaciones estructurales y se generaron dos modelos: modelo original (Clima organizacional = β.* Satisf. Laboral + β.* Conf. Interpersonal + Error) y modelo alternativo (Clima Organizacional = β.* Satisfacción Laboral + Error). Se concluye que la satisfacción laboral tiene una relación positiva y estadísticamente significativa sobre el clima organizacional, aquí se privilegian la satisfacción con el grupo de trabajo y la oportunidad de desarrollo. La percepción de confianza interpersonal no fue estadísticamente relevante en el contexto estudiado.<hr/>Abstract In the field of public health there is a need to reach new achievements and make improvements in the care of people, not only to increase the satisfaction of users, but also to increase the satisfaction of the workers themselves, on the productivity of employees of public health institutions. The improvement in areas of organizational behavior can affect and benefit the productivity of health care employees, including a reduction in absenteeism rates and improvements in the quality of care provided to users. The present study analyzed a high complexity hospital, with the objective of determining if there is a relationship between job satisfaction and interpersonal trust and organizational climate. The study is cross-sectional and correlational. The measurement instrument is a survey consisting of 4 questionnaires, the sample consisted of 344 employees. Structural equation models were applied and two models were generated: the original model (Organizational Climate = β.* Job Satisfaction + β.* Interpersonal Trust + Error) and an alternative model (Organizational Climate = β.* Job Satisfaction + Error). It is concluded that job satisfaction has a positive and statistically significant relationship on organizational climate, here satisfaction with the work group and opportunity for development are privileged. The perception of interpersonal trust was not statistically relevant in the context studied.