Scielo RSS <![CDATA[RETOS. Revista de Ciencias de la Administración y Economía]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/rss.php?pid=1390-861820230002&lang=en vol. 13 num. 26 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.senescyt.gob.ec <![CDATA[Effects of Sustainable Culture on CSR and Financial Performance in Manufacturing Industry]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86182023000200192&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: La relación entre la cultura y las prácticas de sustentabilidad empresarial es ampliamente reconocida en la literatura, pero se sabe poco acerca de una cultura sustentable, particularmente en un contexto de la responsabilidad social empresarial, ya que la sustentabilidad en las empresas manufactureras implica gestionar los aspectos físicos de la producción y transformar la cultura de la organización en una cultura sustentable. Sin embargo, la investigación existente en la literatura se ha orientado principalmente en el análisis de una cultura que se enfoca en mejorar el rendimiento financiero de las empresas. El presente estudio tiene como objetivo llenar este vacío existente, y generar nuevo conocimiento de la relación entre estos tres constructos, distribuyendo un cuestionario a una muestra de 300 empresas manufactureras de México, y analizando los datos mediante los modelos de ecuaciones estructurales basados en mínimos cuadrados parciales. Los resultados obtenidos sugieren que la cultura sustentable tiene efectos positivos en la responsabilidad social y en el rendimiento financiero de las empresas, y la responsabilidad social empresarial tiene efectos positivos en el rendimiento financiero de las empresas manufactureras. Así, los resultados obtenidos permiten concluir que las empresas manufactureras que han adoptado una cultura sustentable no solamente han mejorado su responsabilidad social, sino también su rendimiento financiero. Sin embargo, cuando la responsabilidad social empresarial actúa como una variable mediadora, mejora aún más el rendimiento financiero de las empresas.<hr/>Abstract: The relationship between culture and firm sustainability practices is widely recognized in the literature, but little is known about a sustainable culture, particularly in a context of corporate social responsibility, since sustainability in manufacturing firms involves managing physical aspects of production and transforming the organization’s culture into a sustainable culture. However, the existing research in the literature has been mainly oriented towards the analysis of a culture that focuses on improving firm financial performance. The present study aims to fill this existing gap, and generate new knowledge of the relationship between these three constructs, distribute a questionnaire to a sample of 300 manufacturing firms in Mexico, and analyze the data through partial least squares structural equation modelling. The results showed that the sustainable culture has positive effects on social responsibility and firms financial performance, and corporate social responsibility has positive effects on financial performance of manufacturing firms. Thus, the results obtained allow us to conclude that manufacturing firms that have adopted a sustainable culture have not only improved their social responsibility, but also their financial performance. However, when corporate social responsibility acts as a mediating variable, it further improves firm financial performance. <![CDATA[Impact of the pro-environmental organizational climate on the commitment and sustainable behavior of workers in Peru]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86182023000200205&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: las organizaciones que son parte importante de la sociedad tienen el desafío de implementar prácticas sostenibles en su gestión empresarial y además lograr un buen desempeño en un mercado altamente competitivo, para lo cual es necesario contar con personal comprometido con la organización. Por lo tanto, este estudio tiene como objetivo proponer un modelo teórico donde el clima organizacional proambiental (CPA) impacta en el entusiasmo por la marca empleadora (EME), el compromiso organizacional afectivo (COA), el apego emocional (AE) y el comportamiento proambiental en el lugar de trabajo (CPLT). Se realizó una encuesta mediante un cuestionario en línea, y se recolectó información de 863 trabajadores de empresas ubicadas en la ciudad de Lima. Para probar las hipótesis del modelo de investigación propuesto, los datos fueron analizados con el método de modelado de ruta de mínimos cuadrados parciales con el software SmartPLS. Los resultados mostraron un efecto positivo significativo del CPA en EME, COA, AE y CPLT. En conclusión, se puede afirmar que las organizaciones que adoptan prácticas sostenibles y promueven un clima organizacional proambiental no solo contribuyen al cuidado del medioambiente, sino que también pueden mejorar varios aspectos de la experiencia laboral de los empleados. Por lo tanto, es fundamental que las organizaciones reconozcan la importancia de un clima organizacional proambiental y trabajen activamente para fomentar prácticas sostenibles en el lugar de trabajo.<hr/>Abstract: organizations that are an important part of society have the challenge of implementing sustainable practices in their business management and also achieving good performance in a highly competitive market, for which it is necessary to have personnel committed to the organization. Therefore, the present study aims to propose a theoretical model where the pro-environmental organizational climate (CPA) impacts on the enthusiasm for the employer brand (EME), the affective organizational commitment (COA), the emotional attachment (AE) and the pro-environmental behavior in the workplace (CPLT). A survey was carried out through an online questionnaire, and information was collected from 863 workers of companies located in the city of Lima. To test the hypotheses of the proposed research model, the data was analyzed with the path modeling method of partial least squares with the SmartPLS software. The results showed a significant positive effect of CPA on EME, COA, AE and CPLT. In conclusion, it can be stated that organizations that adopt sustainable practices and promote a pro-environmental organizational climate not only contribute to caring for the environment but can also improve various aspects of the employees’ work experience. Therefore, it is essential that organizations recognize the importance of a pro-environmental organizational climate and actively work to promote sustainable practices in the workplace. <![CDATA[Peruvian entrepreneurship in the framework of sustainable development]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86182023000200223&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En el contexto peruano, el emprendimiento se ha consolidado como un factor determinante para impulsar el progreso social y económico del país. Además, desempeña un papel activo en la consecución de los Objetivos de Desarrollo Sostenible propuestos por las Naciones Unidas. El objetivo central del estudio fue establecer la relación entre el emprendimiento peruano y el desarrollo sostenible. Se utilizó un enfoque cuantitativo, no experimental, correlacional y transversal. La población de estudio se estableció utilizando datos del informe técnico Demografía Empresarial del Perú, según este informe, se registraron y establecieron 2054 emprendimientos en el año 2021, con un ciclo de vida de dos años en el momento del estudio. Para la muestra se seleccionaron intencionalmente 746 emprendimientos. Se utilizó un cuestionario compuesto por 40 ítems con opciones de respuesta tipo Likert, fue validado por cinco expertos y se estableció su confiabilidad a través de la medida Alfa de Cronbach, obteniendo un coeficiente muy confiable de 0.93. Los datos resultantes fueron analizados utilizando el programa estadístico SPSS versión 25. Los resultados revelaron una correlación positiva moderada entre el emprendimiento en Perú y el desarrollo sostenible. En conclusión, el emprendimiento en Perú está relacionado de manera significativa con el desarrollo sostenible, especialmente en términos de contribución a los ODS y la promoción de la innovación y adaptabilidad. Sin embargo, se requiere una mayor atención a la participación comunitaria para fortalecer la relación entre el emprendimiento y la comunidad en general.<hr/>Abstract: in the Peruvian context, entrepreneurship has become a determining factor in driving the country’s social and economic progress. In addition, it plays an active role in the achievement of the Sustainable Development Goals proposed by the United Nations. The main objective of the study was to establish the relationship between Peruvian entrepreneurship and sustainable development. A quantitative, non-experimental, correlational and cross-sectional approach was used the study population was established using data from the technical report Entrepreneurial Demographics of Peru, according to this report, 2,054 ventures were registered and established in the year 2021, with a life cycle of two years at the time of the study. For the sample, 746 ventures were purposively selected. A questionnaire composed of 40 items with Likert-type response options was used, was validated by five experts and its reliability was established through the Cronbach’s Alpha measure, obtaining a very reliable coefficient of 0.93. The resulting data were analyzed using the SPSS version 25 statistical software. The results revealed a moderate positive correlation between entrepreneurship in Peru and sustainable development. In conclusion, entrepreneurship in Peru is significantly related to sustainable development, especially in terms of contributing to the SDGs and promoting innovation and adaptability. However, greater attention to community engagement is required to strengthen the relationship between entrepreneurship and the broader community. <![CDATA[Eco-innovation in the hotel sector in Nuevo Nayarit, Mexico. A sustainable perspective]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86182023000200237&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: el estudio de la eco-innovación es un campo de relevancia ascendente en el ámbito científico, y ha sido objeto de análisis exhaustivos desde distintas perspectivas teóricas y metodológicas. La diversidad de estos enfoques evidencia la amplia y compleja naturaleza del constructo en un intento de comprender sus efectos y contribuciones ante las problemáticas ambientales complejas con las que se enfrentan los destinos turísticos. En ese sentido, el objetivo de esta investigación es analizar la influencia de la eco-innovación sobre la sustentabilidad del sector hotelero de Nuevo Nayarit, México. Para lograrlo se utilizó una metodología con enfoque cuantitativo, de corte transversal y de alcance explicativo, con una participación de 226 trabajadores de la hotelería en una muestra por conveniencia. Para probar la hipótesis de investigación se utilizó un modelo de ecuaciones estructurales por mínimos cuadrados parciales (PLS-SEM). Los resultados comprueban que la eco-innovación tiene una influencia significativa y positiva sobre la sustentabilidad del sector, donde las buenas prácticas de operación junto a la gestión ambiental son los aspectos de mayor poder explicativo y predictivo. Este trabajo contribuye al conocimiento del turismo en su relación con las ciencias ambientales y la gestión empresarial, evidenciando la realidad en un destino turístico internacional sobre un tema de carácter emergente. Como futuras líneas de investigación se propone ajustar el estudio a una muestra mayor y considerar aspectos específicos de la política turística y ambiental.<hr/>Abstract: the study of eco-innovation is a field of growing relevance in the scientific field, has been the subject of exhaustive analyses from different theoretical and methodological perspectives. The diversity of these approaches demonstrates the vast and complex nature of the construct in an attempt to understand its effects and contributions to the complex environmental problems faced by tourist destinations. In this sense, this research aims to analyse the influence of eco-innovation on the sustainability of the hotel sector in Nuevo Nayarit, Mexico. To achieve this, a quantitative, cross-sectional, and explanatory methodology was used, with the participation of 226 hotel workers in a convenience sample. A partial least squares structural equation model (PLS-SEM) was used to test the research hypothesis. The results show that eco-innovation has a significant and positive influence on the sustainability of the sector, where good operating practices and environmental management are the most explanatory and predictive aspects. This work contributes to the knowledge of tourism in its relationship with environmental sciences and business management, showing the reality of an international tourist destination on an emerging issue. As future lines of research, it is proposed that the study be adjusted to a larger sample of tourists. <![CDATA[Contribution to the country brand through the sustainability of production processes in Chile: B Corp]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86182023000200253&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: el objetivo de este artículo es evidenciar la existencia de empresas que contribuyen a la marca país mediante la incorporación de mecanismos sostenibles en sus procesos, a la vez que generan utilidades y valor social. La investigación se realizó mediante una metodología mixta y método naturalista en cinco fases. Se analizaron 425 empresas en Chile, utilizando el directorio de la Corp B en América Latina y el Caribe. Los principales hallazgos revelan que la pandemia mundial y la situación económica han impulsado la adopción del modelo de Corporación B, enfocando en el bienestar social, crecimiento económico y preservación de recursos naturales. Este estudio destaca la contribución de las empresas B a la marca país en Chile. Estas organizaciones son reconocidas por su compromiso con la sustentabilidad, su impacto social y su capacidad para proyectar la imagen país a nivel global. Sus prácticas empresariales innovadoras y responsables las convierten en agentes clave para el desarrollo sostenible. El alcance se ha limitado al contexto chileno, lo que podría restringir la extrapolación a otras áreas geográficas, con la existencia de 4000 empresas con certificación B Corp a nivel internacional. Los resultados aportan conocimiento a las ciencias administrativas y sociales, proporcionando una comprensión de cómo estas generan valor a la trilogía de sostenibilidad y su vez contribuir a la marca país, lo que puede servir de base para futuros estudios y estrategias empresariales.<hr/>Abstract: this article aims to demonstrate the existence of companies that contribute to the country brand by incorporating sustainable mechanisms into their processes, while generating profits and social value. The research was carried out using a mixed methodology and naturalistic method in five phases. 425 companies in Chile were analyzed, using the Corp B directory in Latin America and the Caribbean. The main findings reveal that the global pandemic and economic situation has prompted the adoption of the B Corporation model, focusing on social welfare, economic growth, and preservation of natural resources. This study highlights the contribution of B Corps to the country brand in Chile. These organizations are recognized for their commitment to sustainability, their social impact, and their ability to project the country’s image globally. Their innovative and responsible business practices make them key agents for sustainable development. The scope has been limited to the Chilean context, which could restrict extrapolation to other geographical areas, with the existence of 4,000 companies with B Corp certification internationally. The results contribute knowledge to the administrative and social sciences, providing an understanding of how they generate value to the sustainability trilogy and in turn contribute to the country brand, which can serve as the basis for future studies and business strategies. <![CDATA[Gaussian Process Regressions Hyperparameters Optimization to Predict Financial Distress]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86182023000200273&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: la predicción de las dificultades financieras se ha convertido en uno de los temas más importantes en el área contable y financiera debido a su correlación significativa con el desarrollo de la ciencia y la tecnología. El objetivo principal de este trabajo es predecir la dificultad financiera con base en la Regresión de Procesos Gaussianos (GPR) y luego comparar los resultados de este modelo con los resultados de otros modelos de aprendizaje profundo (SVM, LR, LD, DT, KNN). El análisis se basa en un conjunto de datos de 352 empresas extraídos de la base de datos de Kaggle. En cuanto a los predictores, se utilizaron 83 ratios financieros. El estudio concluyó que el uso de la GPR logra resultados muy relevantes. Además, superó al resto de los modelos de aprendizaje profundo y logró el primer lugar por igual con el modelo SVM con una precisión de clasificación del 81 %. Los resultados contribuyen al mantenimiento del sistema integrado y a la prosperidad de la economía del país, a la predicción de las dificultades financieras de las empresas y, por lo tanto, a la posible prevención de perturbaciones del sistema en cuestión.<hr/>Abstract: predicting financial distress has become one of the most important topics of the hour that has swept the accounting and financial field due to its significant correlation with the development of science and technology. The main objective of this paper is to predict financial distress based on the Gaussian Process Regression (GPR) and then compare the results of this model with the results of other deep learning models (SVM, LR, LD, DT, KNN). The analysis is based on a dataset of 352 companies extracted from the Kaggle database. As for predictors, 83 financial ratios were used. The study concluded that the use of GPR achieves very relevant results. Furthermore, it outperformed the rest of the deep learning models and achieved first place equally with the SVM model with a classification accuracy of 81%. The results contribute to the maintenance of the integrated system and the prosperity of the country’s economy, the prediction of the financial distress of companies and thus the potential prevention of disruption of the given system. <![CDATA[Determinants of informal enterprise closure by gender: a microeconometric study applied in Senegal]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86182023000200291&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: el objetivo de este artículo es examinar los factores determinantes del cierre de empresas informales durante la pandemia COVID-19, centrándose en las diferencias entre las empresas dirigidas por mujeres y las dirigidas por hombres. Para ello, se utilizó un enfoque de regresión logística, junto con el método de emparejamiento para evaluar el impacto de la pandemia. El estudio se fundamenta en una base de datos elaborada por el Laboratorio de Análisis de Políticas de Desarrollo, Universidad Cheikh Anta Diop, Dakar, que comprende 923 empresas informales de diversos sectores en Dakar. Los resultados revelan que los negocios manejados por mujeres se vieron más afectados por la pandemia, con una mayor probabilidad de cierre temporal. Estos resultados subrayan el impacto desproporcionado de la crisis sobre las mujeres empresarias del sector informal, y ponen de relieve la necesidad de medidas específicas para apoyar a esta población vulnerable durante y después de la pandemia.<hr/>Abstract: this article aims to investigate the factors influencing the closure of informal businesses during the COVID-19 pandemic, with a specific focus on the differences between businesses led by women and men. The research employed a logistic regression approach and utilized the matching method to evaluate the pandemic’s impact. The study relied on a database created by the Development Policy Analysis Laboratory, Cheikh Anta Diop University, Dakar, which encompassed 923 informal businesses operating in diverse sectors in Dakar. The findings demonstrate that businesses managed by women experienced a more severe impact from the pandemic, leading to a higher likelihood of temporary closure. These results underscore the disproportionate effect of the crisis on women entrepreneurs within the informal sector and emphasize the necessity for tailored measures to support this vulnerable population during and after the pandemic. Such measures should address the unique challenges faced by women-led informal businesses and help foster their recovery and long-term sustainability. <![CDATA[Trade and inclusive economic growth: China and Latin America (2004-2021)]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86182023000200309&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: China se ha consolidado como una potencia global y su crecimiento ha sido notable. La influencia económica china en América Latina ha aumentado significativamente y el país es uno de los aliados comerciales más relevantes de la región. Por lo tanto, la relación comercial entre América Latina y China es estratégico. En este contexto, el estudio tiene como propósito analizar la relación entre el comercio internacional con China y el crecimiento económico inclusivo en América Latina entre 2004 y 2021, utilizando datos de 13 países de la región (Uruguay, Perú, Paraguay, Panamá, México, El Salvador, Ecuador, Costa Rica, Colombia, Chile, Brasil, Bolivia y Argentina). Nuestra investigación es de naturaleza cuantitativa, su diseño es no experimental y su alcance es correlacional. El modelo econométrico utilizado empleó datos de panel y el estimador Newey-West para tener en cuenta la autocorrelación de primer orden en el error. Los resultados indican una relación estadísticamente significativa y negativa entre las exportaciones latinoamericanas hacia China, lo cual tiene un impacto del 10 % en el crecimiento económico inclusivo. De manera similar, las importaciones desde China hacia América Latina muestran una relación estadísticamente significativa y negativa del 5 % con el crecimiento económico inclusivo. No se identificó evidencia que respalde una relación entre la inversión extranjera directa (IED) china en los países latinoamericanos y el crecimiento económico inclusivo.<hr/>Abstract: China has consolidated itself as a global economic power, and its growth has been remarkable. China’s economic influence in Latin America has significantly increased, and the country has become one of the region’s most important and relevant trade partners. Therefore, the trade relations between Latin America and China are considered “strategic.” In this context, the purpose of this study is to analyze the relationship between international trade with China and inclusive economic growth in Latin America from 2004 to 2021, using data from 13 countries in the region (Uruguay, Peru, Paraguay, Panama, Mexico, El Salvador, Ecuador, Costa Rica, Colombia, Chile, Brazil, Bolivia, and Argentina). Our research is quantitative in nature, with a non-experimental design and a correlational scope. The econometric model used panel data and the Newey-West estimator to account for first-order autocorrelation in the error. The results indicate a statistically significant and negative relationship between Latin American exports to China, which has a 10% impact on inclusive economic growth. Similarly, imports from China to Latin America show a statistically significant and negative relationship of 5% with inclusive economic growth. However, no discernible evidence was found to support a relationship between China’s foreign direct investment (FDI) in Latin American countries and inclusive economic growth. <![CDATA[Inter-business coopetition. Theoretical description and application to technological sectors]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86182023000200325&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: la coopetición es una relación dual entre empresas a través de la cual estas compiten y cooperan de forma simultánea. El objetivo del trabajo es analizar sus fundamentos teóricos y demostrar sus principales beneficios, en especial en los sectores tecnológicos. La metodología utilizada ha sido doble: un análisis bibliométrico, realizado mediante la Web of Science, y del cual se ha deducido su evolución, autores y teorías y tipología; y un análisis de casos, en los sectores de la automoción y de la telefonía, utilizando como fuentes de información diferentes revistas y artículos, y del cual se ha deducido sus principales beneficios y costes. Los resultados del trabajo muestran los principales beneficios que se pueden conseguir gracias a las sinergias que se consiguen con la coopetición. Con el estudio en profundidad de diferentes empresas de automoción y en concreto el caso de Samsung-Apple del sector de la telefonía, se concluye que la coopetición es un reto, pero a la vez es una elección muy útil para afrontar todos los avances tecnológicos en un mercado en constante evolución, donde ambas empresas consiguen beneficios mutuos y proporcionalmente mayores. Se hace necesario la realización de estudios empíricos, tanto cualitativos como cuantitativos, que demuestren la utilidad de la coopetición como estrategia de innovación en sectores altamente tecnológicos y como una fuente de ventajas competitivas para las empresas.<hr/>Abstract: coopetition is a dual relationship between companies through which they compete and cooperate simultaneously. The objective of the work is to analyze its theoretical foundations and demonstrate its main benefits. The methodology used has been twofold: a bibliometric analysis, carried out through the Web of Science, and from which its evolution, authors and theories and typology have been deduced; and an analysis of cases (automobile and telephony), using different magazines and articles as sources of information, and from which its main benefits and costs have been deduced. The results of the work show the main benefits that can be achieved thanks to the synergies that are achieved with coopetition. With the study of different companies in the automotive sector and specifically the case of Samsung-Apple in the telephone sector, it is concluded that cooperation is a challenge, but at the same time it is a very useful choice to face all the advances technologies in a constantly evolving market, where both companies achieve mutual and proportionally greater benefits. It is necessary to carry out empirical studies, both qualitative and quantitative, that demonstrate the usefulness of coopetition as an innovation strategy in highly technological sectors and as a source of competitive advantage for companies. <![CDATA[Innovation and public policies as factors to promote the development of tourism organizations in Colombia]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86182023000200341&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: el sector turismo por su importancia en el desarrollo económico y social de los territorios merece ser analizado desde diferentes perspectivas, como, por ejemplo, la dinámica que subyace a la innovación de las organizaciones del sector; por cuenta de las acciones del Estado y su injerencia en los resultados de estas. En ese sentido, el propósito de esta investigación es establecer la relación entre las políticas públicas y la innovación de las empresas del sector turismo, como factor fundamental para promover acciones dirigidas a fortalecer la competitividad de las organizaciones. Este estudio correlacional analizó los resultados obtenidos de un instrumento aplicado a 100 pequeñas y medianas empresas turísticas en una región de Colombia durante 2020-2021. Los datos se analizaron utilizando un método multivariado de segunda generación, conocido como modelado de ecuaciones estructurales de mínimos cuadrados parciales, a través del software SmartPLS. Fue posible verificar la validez de la relación entre la gestión de las políticas públicas, observada a partir de su transparencia, y la innovación en las organizaciones analizadas. Igualmente, el valor del modelo estructural mostró un buen ajuste y las cuatro hipótesis propuestas para el constructo de transparencia y su relación con la innovación son válidas, por lo que, al mejorar la gobernanza desde pilares como el buen gobierno y prácticas anticorrupción, se puede favorecer la generación transversal de innovación en las organizaciones.<hr/>Abstract: the tourism sector plays a crucial role in the economic and social development of regions, making it important to analyze it from various perspectives. One such perspective is the dynamics underlying organizational innovation within the sector, as influenced by state actions and their impact on outcomes. Therefore, the aim of this research is to examine the relationship between public policies and innovation in tourism companies, recognizing it as a fundamental factor for promoting actions that enhance organizational competitiveness. This correlational study focused on analyzing data obtained from a survey administered to 100 small and medium-sized tourism enterprises in a specific region of Colombia between 2020 and 2021. The collected data were analyzed using a second-generation multivariate method called partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM) through SmartPLS software. The findings of this study confirmed the existence of a significant relationship between the management of public policies, specifically observed through transparency, and the level of innovation within the analyzed organizations. Moreover, the structural model exhibited a satisfactory fit, and all four hypotheses formulated for the transparency construct and its relationship with innovation were supported. Therefore, by enhancing governance practices such as good governance and anti-corruption measures, organizations can foster a culture of innovation that permeates throughout their operations.