Scielo RSS <![CDATA[URVIO Revista Latinoamericana de Estudios de Seguridad]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/rss.php?pid=1390-429920170002&lang=en vol. num. 20 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.senescyt.gob.ec <![CDATA[Cybersecurity. Introductionto Dossier]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-42992017000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[The braziliancybersecurity policy as a strategy of regional leadership]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-42992017000200016&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El artículo analiza la estructuración de la política de ciberseguridad de Brasil entre los años de 2003 y 2016 como componente de su estrategia de inserción internacional y proyección de liderazgo en el Sul Global. El campo de la gobernanza de la Internet, de lo cual la ciberseguridad es parte, ofrece al país una oportunidad de relativo bajo costo de protagonismo en la elaboración de normas internacionales. Analizase documentos principales de esa política y argumentase que ella es parte de los esfuerzos de proyección del softpower del país en el campo de la seguridad internacional, pero que sus incoherencias pueden afectar y hasta mismo comprometer esta estrategia. Por fin, trazase breves proyecciones para esta política ante los cambios políticos en Brasil.<hr/>Abstract The article analyzes the structuration of Brazil’s cybersecurity policy between the years of 2003 and 2016 as a component of its strategy of international insertion and projection of leadership in the Global South. The Internet governance field, of which cybersecurity is a part, offers the country a relatively low-cost opportunity of protagonism in the elaboration of international norms. It analyzes cornerstone documents of this policy and argues that it is a part of the country’s efforts to project its soft power in the field of international security, but that its incoherencies can affect and even compromise the strategy. Finally, it draws brief projections to this policy in face of political changes in Brazil. <![CDATA[Cyber-defense and cybersecurity, beyond the virtual world: Ecuadorian model of cyber-defense governance]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-42992017000200031&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La ciberdefensa y ciberseguridad se han convertido en áreas claves de los estudios estratégicos. Su desarrollo actual coincide con el advenimiento de la sociedad de la información, las redes entre computadoras y el fenómeno “Internet”, cuya expansión ha configurado la quinta dimensión de la guerra moderna y ha afectado sensiblemente la vida cotidiana de los diversos actores en el mundo global. De hecho, su estudio se convierte en una tarea obligada para la conducción político-estratégica de la defensa de las naciones. En el Ecuador, dichas temáticas (ampliamente discutidas) se han focalizado en una dimensión pragmática. El presente artículo, tras un examen analítico-conceptual de la seguridad y defensa en el ciberespacio, propone la configuración de un modelo local de gobernanza en ciberdefensa, inscrito en la normativa vigente. Los hallazgos muestran que la reflexión local es aún incipiente y se requieren esfuerzos interagenciales para su institucionalización.<hr/>Abstract Cyber-defense and cybersecurity have become key areas of strategic studies. Its current development coincides with the advent of the information society, the networks between computers and the phenomenon “Internet” whose expansion has shaped the fifth dimension of modern war and has significantly affected the daily life of the various actors in the global world. Indeed, its study becomes a task forced for the political-strategic conduct of the defense of the nations. In Ecuador these themes (widely discussed) have focused on a pragmatic dimension. This article, after an analytical-conceptual consideration of security and defense in cyberspace, proposes the configuration of a local model of governance in cyber-defense, inscribed in the current legislation. The findings show that local reflection is still incipient and interagency efforts are required for its institutionalization. <![CDATA[<em>The ciberdefense and its legal regulation in Argentina (2006 - 2015)</em>]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-42992017000200046&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En el artículo se analiza qué lugar ocupa y cómo se desarrolló la ciberdefensa dentro del sistema de defensa de la República Argentina. Para ello, se relevan y analizan las normas que se han producido sobre la temática durante el período 2006 - 2015. El estudio permite observar que dos instituciones han sido las más activas: por un lado, se destacan las regulaciones del Ministerio de Defensa y, por el otro, las regulaciones de la Jefatura de Gabinete de Ministros. La investigación tiene una doble finalidad. En primer lugar, favorecer un mayor nivel de sistematicidad legislativa en materia de ciberdefensa. En segundo lugar, producir información sustantiva para la elaboración de políticas públicas y actividades regionales de colaboración. El artículo es parte de una investigación mayor abocada al análisis de las diferentes formas de regular el ciberespacio.<hr/>Abstract The article analyzes the place and how cyberdefensewas developed within the defense system of República Argentina. To this end, the norms that have been produced on the subject during 2006 - 2015 are relieved and analyzed. The study shows that two institutions have been the most active: on one hand, stand out the regulations of the Ministerio de Defensa, and, on the other, the regulations of the Jefatura de Gabinete de Ministros. The research has a double purpose. Firstly, to favor a greater level of legislative systemacy in cyberdefense. Second, to produce substantive information for the elaboration of public policies and regional collaboration activities. The article is part of a larger investigation focused on the analysis of the different ways of regulating cyberspace. <![CDATA[Routine activities and cyber-victimization in Venezuela]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-42992017000200063&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El ciberdelito ha aumentado significativamente a nivel mundial en estas últimas décadas. En tal sentido, la investigación sobre este fenómeno en Venezuela ha sido escasa, específicamente en lo que respecta a los factores asociados con la victimización en línea. En consecuencia, este estudio busca promover el análisis de los condicionantes del delito y la victimización en línea en la región. Para ello, se investiga un conjunto de variables derivadas de la Teoría de las actividades rutinarias. El propósito es observar su relación con la victimización por hackeo y acoso onlineen una muestra de 308 sujetos. Este estudio halló un grupo de variables que pueden estar relacionadas con la probabilidad de victimización cibernética, las cuales serán discutidas en términos empíricos, teóricos y prácticos.<hr/>Abstract Cybercrime has significantly increased worldwide in the last decades. There has been very little research done regarding cybercrimes in Venezuela in comparison to other places, more specifically in regards to the factors related to online victimization. Thus, this study aims to encourage the analysis on the factors of crime and online victimization in the region. Therefore, a group of variables derived from the routine activity theory (Cohen and Felson 1979), is analyzed. The purpose is to observe its relation to hacking and online harassment in a sample of 308 individuals. This study found a group of variables that could be related to the likelihood of cyber victimization, which will be discussed in empirical, theoretical and practical terms. <![CDATA[Internet, the new age of crime: cibercrime, ciberterrorism, legislation and cibersecurity]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-42992017000200080&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El artículo, tiene como objetivo analizar la visión que tienen diversos autores sobre la aparición del ciberdelito en materia de terrorismo (ciberterrorismo) y la respuesta de las naciones en defensa cibernética. En primer lugar estudiamos el nacimiento de un nuevo espacio delictivo el “ciberespacio” y todas sus amenazas, en una segunda parte vemos la reacción que este fenómeno ha provocado en las naciones y organizaciones internacionales en dirección a determinar y estudiar todos estos delitos, sus causas, métodos y reacciones, para poder combatirlos desde el aspecto legal(legislación española, europea e internacional) y a partir de aquí finalizar mostrando la visión estratégica de defensa de los estados, estudiando como ejemplos las líneas de actuación que utiliza España y Europa para contrarrestar su efecto destructivo en la sociedad actual.<hr/>Abstract This article aims to analyze the view of different authors about emergence of cybercrime in the terrorism area (cyberterrorism) and the nations cyber-defense response. In a first time we study the birth of a new criminal space "cyberspace" and all its threats, in a second part we see the reaction that this phenomenon has provoked to nations and international organizations in order to determine and study all these crimes, methods and reactions, so as to be able to combat them from the view legal point (Spanish, European and internacional legislation) then finish, showing the strategic vision of states defense, studying as examples the lines of action used by Spain and Europe to counteract its destructive effect on today's society. <![CDATA[La nueva era de lainformación como poder y el campo de laciberinteligencia]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-42992017000200094&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo pretende describir la interferencia de la cibernética como un factor clave para la consolidación de la información como recurso de poder en el siglo XXI. Conscientes de que la información es el principal soporte para la práctica de la inteligencia, los estudios realizados también buscan comprender las transformaciones generadas por la inclusión del ciberespacio en esta práctica, destacando cómo las características particulares de este ámbito son responsables por generar nuevas demandas a los Estados en términos de defensa y seguridad. Con el fin de lograr los objetivos propuestos, este documento se estructura en tres temas principales de discusión. La primera tendrá una breve discusión sobre las características particulares de este nuevo dominio y su significado político para las Relaciones Internacionales. El segundo tema abordará directamente las cuestiones de inteligencia. Una evaluación de la interferencia del ciberespacio en la práctica de inteligencia se llevará a cabo centrándose en el estudio de los norteamericanos - dedicando un tercer tema a dicha discusión. En términos metodológicos es un trabajo descriptivo; por lo tanto, será guiado por el análisis de los eventos internacionales que abordan este tema, así como por la literatura dedicada a tales discusiones. Este artículo no pretende terminar con tales preguntas, sino presentarse como un norte a discusiones futuras sobre este tema.<hr/>Abstract This article seeks to describe the interference of cybernetics as a key intervening factor in the consolidation of information as a power resource in the 21st century. Aware that information is the main substrate for the practice of intelligence, the studies carried out also seek to understand the transformations generated by the inclusion of cyberspace in this practice, highlighting how the particular characteristics of this domain are responsible for generating new demands to States in terms of defense and security. In order to achieve the proposed objectives, this paper is structured into three main discussion topics. The first one will hold a brief discussion about the particular characteristics of this new domain and its political significance to International Relations. The second topic will deal directly with the issues of intelligence and an evaluation of the interference of cyberspace in the intelligence practice will be carried out focusing on the study of the North American - dedicating a third topic to such discussion. In methodological terms it is a descriptive work; therefore, it will be guide by the analysis of international events that approach this subject, as well as by the literature that dedicated to such discussions. This article does not seek to end with such questions, but to present itself as a north to future discussions on this subject. <![CDATA[The link between geopolitics and security: a conceptual and theoretical assessment]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-42992017000200111&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente artículo establece una discusión teórica sobre la vinculación que existe entre la geopolítica y la seguridad. En este sentido, la discusión se aprecia desde un punto de vista en torno a la evolución que ha tenido la relación entre geopolítica y seguridad, particularmente sobre la forma en que se comprenden tanto los procesos conflictivos y los actores que se ven involucrados. Así, se establece la vinculación desde comienzos del siglo XX hasta la actualidad, donde se percibe la necesidad de comprender tanto a la geopolítica como a la seguridad desde otros puntos de vista en los que incluso sus elementos básicos se ven cuestionados. Se concluye que se requiere una comprensión holística de ambas perspectivas para entender y explicar los nuevos fenómenos conflictivos, sin descartar la totalidad de los postulados clásicos.<hr/>Abstract The present article seeks to establish a theoretical discussion about the link between geopolitics and security. In this sense, the discussion is seen from a point of view on the evolution of the relationship between geopolitics and security, particularly on the way in which both conflicting processes and the actors involved are understood. Thus, it is established the linkage from the beginning of the twentieth century to the present, where it is perceived the need to understand both geopolitics and security from other points of view, in which even its basic elements are questioned. It concludes that a holistic understanding of both perspectives is required to understand and explain the new conflicting phenomena, without ruling out the totality of the classical postulates. <![CDATA[Constructing Trust on State-Police-Community relationships, a problem of Institutional Design]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-42992017000200126&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo presenta una lectura de la situación de inseguridad en la que se destaca la incapacidad del Estado para integrar soluciones organizacionales e institucionales que proporcionen seguridad a los agentes de los cuerpos policiales, ayuden a construir relaciones de confianza entre policías y sociedad, incrementen la legitimidad de las actuaciones policiales y, en consecuencia, reduzcan los índices de criminalidad observados. Se analiza la experiencia mexicana para estudiar la falta de confianza y el pobre desempeño de la policía como resultados de fallas de diseño institucional. Los problemas de diseño institucional persisten debido a errores de interpretación de la racionalidad de los actores y de los procesos de cambio social registrados en el país, malos diagnósticos de los problemas de seguridad, problemas al distinguir entre estructuras de implementación y poblaciones objetivo, al diseñar políticas públicas que forman parte de una estrategia de soberanía graduada que ofrece protección desigual a los ciudadanos.<hr/>Abstract This article presents an interpretation of insecurity, highlighting the lack of capacity of the State to integrate organizational and institutional solutions aimed at providing protection to police officers, building trust on police-society relationships, increasing police legitimacy and, therefore, reducing crime rates. Based on the analysis of the Mexican experience, this article looks at the lack of trust and the poor performance of police corps, consequences of institutional design failures. Such failures persist due to erroneous readings of actors´ rationalities and social change processes observed in the country, poor diagnostics of security problems, and confusion of implementation structures and target populations in public policies that integrate a graduated sovereignty strategy through which the state offers different levels of police protection to its citizens. <![CDATA[Evaluation of the Institutions of the Criminal Justice System of the Republic of Panama from the perspective of Citizen Security: 2004-2014]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-42992017000200145&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En este artículo se expone una parte de los resultados de la investigación sobre la Evaluación de la Seguridad Ciudadana en la República de Panamá durante los periodos de gobierno 2004-2009 y 2009-2014. Se presentan, concretamente, los resultados de la evaluación de las Instituciones del Sistema de Justicia Penal estudiadas: Policía Nacional, Ministerio Público, Órgano Judicial y Sistema Penitenciario; además de los resultados de los aspectos organizacionales considerados para esta evaluación institucional: Presupuestos, Recursos Humanos, Modernización, Transparencia y Rendición de Cuentas, y Atención Ciudadana. Se identifican y evalúan las características, diferencias y similitudes en el desarrollo de las Instituciones del Sistema de Justicia Penal y las distintas acciones de gobierno que inciden en su funcionamiento, a través de un Modelo de Evaluación de la Seguridad Ciudadana en el marco de la política general de seguridad de cada gobierno.<hr/>Abstract This article presents the results of the evaluation research of the Citizen Security in the Republic of Panama during the Government periods 2004-2009 and 2009-2014. In particular, the results of the evaluation of the institutions of the criminal justice system: Police, Prosecutors, Judiciary and Prison System; and the results of the evaluation of the organizational aspects considered for this institutional evaluation: budgets, human resources, modernization, transparency and accountability, and citizen attention. The characteristics, differences and similarities in the development of the institutions of the criminal justice system and the different actions of the Governments that affect its operation are identified and evaluated through a model of evaluation of Citizen Security within the framework of the general security policy of each Government. <![CDATA[Regionalism of security, the dynamics of the threat and the use of armed force in LatinAmerica Interview to Jorge Battaglino]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-42992017000200167&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En este artículo se expone una parte de los resultados de la investigación sobre la Evaluación de la Seguridad Ciudadana en la República de Panamá durante los periodos de gobierno 2004-2009 y 2009-2014. Se presentan, concretamente, los resultados de la evaluación de las Instituciones del Sistema de Justicia Penal estudiadas: Policía Nacional, Ministerio Público, Órgano Judicial y Sistema Penitenciario; además de los resultados de los aspectos organizacionales considerados para esta evaluación institucional: Presupuestos, Recursos Humanos, Modernización, Transparencia y Rendición de Cuentas, y Atención Ciudadana. Se identifican y evalúan las características, diferencias y similitudes en el desarrollo de las Instituciones del Sistema de Justicia Penal y las distintas acciones de gobierno que inciden en su funcionamiento, a través de un Modelo de Evaluación de la Seguridad Ciudadana en el marco de la política general de seguridad de cada gobierno.<hr/>Abstract This article presents the results of the evaluation research of the Citizen Security in the Republic of Panama during the Government periods 2004-2009 and 2009-2014. In particular, the results of the evaluation of the institutions of the criminal justice system: Police, Prosecutors, Judiciary and Prison System; and the results of the evaluation of the organizational aspects considered for this institutional evaluation: budgets, human resources, modernization, transparency and accountability, and citizen attention. The characteristics, differences and similarities in the development of the institutions of the criminal justice system and the different actions of the Governments that affect its operation are identified and evaluated through a model of evaluation of Citizen Security within the framework of the general security policy of each Government. <![CDATA[<strong>Inteligencia estratégica contemporánea: perspectivas desde la región suramericana</strong>]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-42992017000200175&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En este artículo se expone una parte de los resultados de la investigación sobre la Evaluación de la Seguridad Ciudadana en la República de Panamá durante los periodos de gobierno 2004-2009 y 2009-2014. Se presentan, concretamente, los resultados de la evaluación de las Instituciones del Sistema de Justicia Penal estudiadas: Policía Nacional, Ministerio Público, Órgano Judicial y Sistema Penitenciario; además de los resultados de los aspectos organizacionales considerados para esta evaluación institucional: Presupuestos, Recursos Humanos, Modernización, Transparencia y Rendición de Cuentas, y Atención Ciudadana. Se identifican y evalúan las características, diferencias y similitudes en el desarrollo de las Instituciones del Sistema de Justicia Penal y las distintas acciones de gobierno que inciden en su funcionamiento, a través de un Modelo de Evaluación de la Seguridad Ciudadana en el marco de la política general de seguridad de cada gobierno.<hr/>Abstract This article presents the results of the evaluation research of the Citizen Security in the Republic of Panama during the Government periods 2004-2009 and 2009-2014. In particular, the results of the evaluation of the institutions of the criminal justice system: Police, Prosecutors, Judiciary and Prison System; and the results of the evaluation of the organizational aspects considered for this institutional evaluation: budgets, human resources, modernization, transparency and accountability, and citizen attention. The characteristics, differences and similarities in the development of the institutions of the criminal justice system and the different actions of the Governments that affect its operation are identified and evaluated through a model of evaluation of Citizen Security within the framework of the general security policy of each Government.