Scielo RSS <![CDATA[Íconos. Revista de Ciencias Sociales]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/rss.php?pid=1390-124920210002&lang=es vol. num. 70 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.senescyt.gob.ec <![CDATA[Presentación del dossier Construir fronteras e imaginar ciudadanías: sociedades transfronterizas amazónicas]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-12492021000200007&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Guayaramerín: una frontera marcada por el río Mamoré y las cachuelas]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-12492021000200015&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen En el artículo se abordan las relaciones entre los cursos hídricos y las fronteras, a partir del caso de Guayaramerín, ciudad limítrofe boliviana, en el departamento del Beni. Este asentamiento se localiza sobre el Mamoré, importante río de la cuenca amazónica, y colinda con un centro urbano casi homónimo en Brasil: Guajará-Mirim. Se describe la localización del asentamiento, su permanencia histórica y crecimiento a partir del rol del río y sus cachuelas en la instalación de Guayaramerín y en la frontera entre Bolivia y Brasil. Se prioriza la recolección de información sobre un punto y no sobre una línea, zona o área político-administrativa. Así, en términos metodológicos, se propone concentrar y contrastar lecturas histórico-legislativas y sociológicas sobre el lugar para comprender su creación, desarrollo y estabilidad en un contexto fronterizo. Además, se revisan los antecedentes coloniales, las primeras exploraciones republicanas en la zona y el origen de su toponimia y sus dinámicas poblacionales. También se aborda la formalización diplomática de la frontera en el período cauchero. Finalmente, se desarrollan apuntes de la historia reciente, que identifican los nuevos intercambios comerciales y poblacionales en el lugar, y se subrayan los aportes del estudio a la discusión sobre las fronteras amazónicas.<hr/>Abstract This article uses the case of the Bolivian frontier city of Guayaramerin- located in that country´s Beni Department- as a springboard for a discussion of the relationship between water courses and national borderlines. This urban settlement is located on the shores of the important Amazonian Mamoré River and is placed just across an almost homonymous Brazilian city: Guajará-Mirim. The article describes the site where the city was built, its historical permanency, and the role played by the river and its “cachuelas” in encouraging its founding just on the borders between Bolivia and Brazil. Gathering information over a specific locale and not about a line or a political/administrative area is prioritized. Thus, the chosen methodology consists in focusing on, and contrasting historic, legiasltive and sociological documents dealing with the selected location, in an effort to understand its establishment, development and durability in a border setting. Also, the colonial past is examined, together with early exploration efforts of the region under the republic and the sources of place names and of population dynamics. Additionally, the diplomatic processes which defined the border during the rubber era, are investigated. Finally, a sketch of recent history is provided in an effort to identify new trends in the trade flows and population exchanges that are taking place in situ. The article ends with a discussion of its own potential contributions to current debates about the Amazonian frontier. <![CDATA[Dinámicas, vulnerabilidades y prospectiva de la frontera colombo-venezolana]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-12492021000200037&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Identificar los principales elementos que deben ser considerados en un análisis prospectivo de la frontera colombo-venezolana constituye el objetivo principal de este artículo. Primero, se examina el vínculo de la prospectiva con el riesgo político y con los factores que inciden en su análisis. En segundo lugar, se plantean los aspectos metodológicos basados en la revisión de análisis académicos históricos y coyunturales, de artículos de prensa, y estudios de caso empíricos mediante grupos focales y entrevistas a expertos en el tema para la construcción de indicadores, métodos y escenarios. En tercer lugar, se revisan los elementos conceptuales y prácticos de la frontera, y de las políticas públicas colombianas referentes al tema. En cuarto lugar, se examina el riesgo político, económico y militar en la frontera colombo-venezolana y las particularidades de los ámbitos territoriales elegidos para este estudio, asimismo se plantea la COVID-19 como un factor a tener en cuenta en el análisis de estas regiones. Por último, se analizan tres escenarios: uno posible, uno probable y uno deseable. Se concluye que a corto plazo un escenario probable es el aumento de la migración, las actividades delictivas y el deterioro de la situación económica, todo con el fin de evidenciar, bajo una estructura teórica, las dinámicas existentes en las regiones fronterizas.<hr/>Abstract The main objective of this article is to isolate the key factors that need to be taken into account in a prospective analysis of the Colombo-Venezuelan border. In the first place, the links between prospective analysis and political risk assessment are examined. Next both are related to the features which are relevant to their study. Next, methodological issues are discussed based on a review of historical and current academic studies, press reports and case studies built on the results of focus groups and interviews with experts. These materials are used to develop a methodology, build indicators and establish plausible scenarios. In third place, conceptual and practical issues regarding the border are revised, including, foremost, Colombian policies regarding this topic. In the fourth place, economic, political and military risks in the Colombo-Venezuelan border are assessed as well as the particular challenges the border context poses for these aspects. Likewise the impact of COVID-19 need also to be taken into account in any realistic risk calculations to be made in these regions. Finally, the theoretical approach of the article is used to examine three future potential scenarios: one possible, one probable and one desirable. The conclusion is drawn that, due to current developments in the border, migration and crime are expected to increase, while the economic outlook will worsen in the short term. <![CDATA[¿<em>Shall we kill again?</em> Violencia e intimidad entre los “nuevos líderes” awajún de la frontera peruana nororiental]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-12492021000200059&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen En las sociedades que viven en los márgenes del Estado, las relaciones y el uso del poder, así como las dinámicas de competencia, suelen ser elementos afines entre los grupos desiguales por el poder económico, la autoridad moral y el prestigio personal. A partir de este presupuesto, en este artículo se desarrolla un análisis etnohistórico que arroja luces sobre los procesos de cambio de los awajún del Alto Marañón (Perú), entre los años 1950 y 1970. Se describe la transformación sociocultural que tuvo que experimentar este grupo indígena para devenir en miembro de la sociedad nacional. A través de las herramientas de la etnohistoria y de la antropología de la afectividad, y con una particular atención sobre el tema de la construcción del “cuerpo heroico”, en este texto se enfocan los cambios que ocurrieron dentro de la sociedad awajún en su relación con el uso de la fuerza, el manejo simbólico de la violencia y la incorporación de nuevas expresiones de liderazgo indígena. Todo ello en estrecho contacto con las primeras experiencias de autoridad estatal en la zona: los misioneros evangélicos y el ejército. Este proceso llevó a los awajún a la afirmación de inéditas figuras de “liderazgo indígena”, fruto de la asimilación, confluencia y reelaboración de elementos aprendidos durante el contacto con religiosos y militares.<hr/>Abstract In societies living at the margins of the State, interpersonal relationships and the use of power, as well as competition dynamics, are often similar among different groups in spite of preexisting differences in access to economic resources, moral authority and personal prestige. From this point of departure the present article undertakes an ethno historic analysis which attempts to illuminate changes affecting the Alto Marañon (Peru) Awajun people, between the years 1950 and 1970. The socio-cultural transformation this indigenous group was forced to undergo in order to attain membership in the wider national society, is described. Using the tools which ethno history and the anthropology of affectivity provide, and paying particular attention to the topic of the building of the “heroic body”, the present text focuses on how Awajun society suffered significant changes regarding the of the use of force and of the symbolic management of violence, leading to the assimilation of new styles of indigenous leadership. All this occurs as a result of experiences resulting from close contact with the earliest agents of government authority to show up in their native homelands: evangelical missionaries and the army. This process led the Awajun to the development of unprecedented forms of “indigenous leadership”, resulting from the assimilation, convergence and reworking of cultural material incorporated during their contacts with religious and military personnel. <![CDATA[Espejismos nupciales: representaciones salesianas del matrimonio shuar, 1893-1925]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-12492021000200079&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen En el presente artículo la mirada se centra en examinar las diferentes representaciones promovidas por la misión salesiana en torno al matrimonio shuar, desde una perspectiva de género. El contexto abarca el primer período de la incursión salesiana, entre 1893 y 1925, en el interior del Vicariato Apostólico de Méndez y Gualaquiza -actual provincia de Morona Santiago-. Este territorio está localizado en la indefinida frontera del sur de la Amazonía ecuatoriana, colindante con el Perú, y habitado por los aénts chicham (shuar, achuar, wampis, awajún y shiwiar). Este artículo se basa en una investigación de carácter cualitativo e histórico y refleja un estudio de los relatos efectuados por los sacerdotes salesianos de la época. El abordaje interpretativo parte de la perspectiva de género, la cual se considera una categoría flexible en el tiempo y acorde a las condiciones de la realidad concreta. De esta forma se concluye que la concepción sobre hombres y mujeres, la posición de la mujer a través del ciclo de vida, y las representaciones y estereotipos de género que construyeron los misioneros salesianos alrededor del matrimonio shuar proceden de una óptica binaria y androcéntrica. Tal óptica se relaciona con el propósito principal de los misioneros en este período: justificar su intervención evangelizadora al interior de este pueblo.<hr/>Abstract: This article uses a gender-based approach to study the different representations of Shuar marriage developed by Salesian missionaries. The study covers the 1893-1925 period, which witnessed the earliest arrival of the Salesian missionaries into de Gualaquiza-Mendez Apostolic Vicariate, in what is now the Morona-Santiago province in Ecuador. This territory is located in the ill-defined southern Ecuadorian-Peruvian Amazonian border. It is inhabited by several aents chicham indigenous ethnic groups which include the shuar, achuar, wampis, awajún y shiwiar peoples. This article is based in a previous qualitative and historical investigation of the written accounts made by the Salesian priests in the period under study. The article makes the assumption that gender is a historically flexible category, which is expressed differently according to the specific contexts where it operates. It becomes evident that the ways in which the Salesian missionaries understood men and women, the place of women throughout their lifecycle, and the stereotypes through they comprehend gender are directly derived from a binary and androcentric standpoint. This approach is closely connected with the main objective of the missionaries in the period under study: provide a legitimate rationale for their efforts to evangelize the local population. <![CDATA[El Estado ecuatoriano en la frontera suroriental, una construcción desde el afecto, 1893-1964]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-12492021000200095&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen En el artículo analizo el proceso de construcción del Estado y la nación en el suroriente ecuatoriano (actual provincia de Morona Santiago) durante la primera mitad del siglo XX. Este territorio, ocupado originalmente por los pueblos shuar y achuar, permaneció no delimitado entre Ecuador y Perú desde el nacimiento de la República en 1830 hasta 1998. Ante la insipiencia de las instituciones oficiales en la subregión para la época, rastreo al Estado a través de otras entradas metodológicas, fuera de los entes burocráticos y del centro de poder desde el que se supone opera. Argumento que, en este margen de frontera, los misioneros salesianos representan delegados del Estado ecuatoriano, así como de otros poderes locales externos: la Casa de Don Bosco y el Vaticano. Me enfoco en el significado de autoridad que emerge en los campos de los sentidos: los afectos y desafectos, las ilusiones y las emociones, la violencia, la decepción y el miedo, componentes fundantes en los procesos de dominación política colonialista. Los argumentos se sostienen en fuentes documentales y, fundamentalmente, en la memoria narrada por protagonistas de algunos de los hechos que se analizan. En este escenario, el pueblo shuar no aparece como un actor pasivo, sino que muestra sus habilidades de negociación frente al mensaje de dominación que les llega desde el poder.<hr/>Abstract This article examines the state and nation-building process in Southeast Ecuador (in what is now the Morona-Santiago province) during the first half of the XXth century. This territory - which was originally settled by the Achuar and Shuar peoples- remained in dispute between Ecuador and Peru since the day Ecuador became an independent country in 1830, and until 1998, when the two nations reached a final agreement on their common borders. Given the fledgling condition of the Ecuadorian state in the period under study, the information that can be obtained from bureaucratic and official sources is scanty. Thus, a different approach to data gathering had to be undertaken. It is argued that in those remote frontier territories, the Salesian missionaries became the actual and real proxy of the central government as well as of other external powers: the House of Don Bosco and the Vatican. Specific attention is given to the ways in which authority is endowed with meaning as a result of the efforts of actors to make sense of affections and disaffections, hopes, emotions, violence, disappointments and fear, which are to be seen as the founding components of colonialist domination processes. The arguments are supported in documentary sources, and- crucially- on the versions provided the participants in some of the recounted events. In this scene, the Shuar people is not seen as a passive actor. Instead, it displays its ability to negotiate with the power-originated messages of domination. <![CDATA[Gafas violetas, pero… ¿con qué lentes? Recorridos teóricos entre la producción y reproducción del trabajo]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-12492021000200115&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Este artículo constituye una propuesta para adentrarse en los debates teóricos en torno al concepto de trabajo o trabajos en clave de género, particularmente en aquel que se centra en las relaciones entre los ámbitos de la producción y la reproducción. El objetivo de esta lectura es establecer las variaciones más significativas resaltando diferencias y similitudes de las herramientas conceptuales que se presentan. Con base en la analogía óptica de las “gafas violetas”, se identifican heterogeneidades entre tres perspectivas: (i) con lentes monofocales (desde la producción o la reproducción), mirada que tiene el foco explicativo y descriptivo en uno de los ámbitos, desde el cual se expone y cobra significado el otro; (ii) con lentes bifocales, al atender los trabajos productivo y reproductivo en igual nivel, estableciendo claras líneas de diferenciación entre ellos; y (iii) con lentes progresivos, al captar ambos ámbitos entendiéndolos como un continuo, resaltando simultaneidades, superposiciones e intermitencias. Ante la proliferación de estudios con perspectiva de género y sin desconocer la peculiaridad que abarca cada uno, resulta importante señalar que la clave de lectura aquí propuesta contribuye a identificar la pertinencia de cada “lente” para captar las configuraciones particulares de los trabajos y complementar dicho análisis teniendo en cuenta un tiempo y un lugar específicos.<hr/>Abstract The present article intends to engage in a discussion around the concept of work (or works) from a gendered perspective. Special attention will be given to the relationship between the realms of production and those of reproduction. The goal of this reading is to establish the most important variations between the two, underlining the differences and similarities between the diverse conceptual approaches in use. Using the analogy of the “purple glasses”, three different approaches are identified: (i) with single vision lenses (looking at either production or reproduction), which attempts to describe the two realms from the viewpoint of only one of the two, (ii) with bifocal lenses, which consider productive and reproductive work as equally relevant, while establishing clear-cut differences between the two, and (iii) with progressive lenses, which allow us to see the two domains as part of a continuum, stressing their simultaneities, overlays and intermittencies. Taking into account the proliferation of studies espousing a gender perspective -and without denying their peculiar contributions-, the approach attempted here tries to determine how each “lens” is useful in efforts to grasp the particular patterning of each kind of work and to supplement such analysis by taking into account specific times and places. <![CDATA[Sociología de la infancia y América Latina como su lugar de enunciación]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-12492021000200133&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen En este trabajo, de corte teórico, se plantea un doble desafío para quienes estudian la sociología de la infancia en América Latina: a) ser críticos frente a la escasa y débil atención que ha dado la sociología a la infancia como fenómeno social; y b) ser críticos frente a la propia disciplina para pensar en las infancias latinoamericanas como fenómenos que se desarrollan en contextos coloniales. Mediante revisión bibliográfica, se sistematizan los elementos que configurarían a la sociología de la infancia como una sociología crítica, y aquellos que permitirían una mirada del fenómeno desde nuestro lugar de enunciación. Se revisan textos de autores críticos y decoloniales que plantearon la importancia del conocimiento situado para pensar desde el propio lugar, planteamientos y autores clásicos de la sociología de la infancia y autores latinoamericanos que han sugerido problemas y particularidades sobre su estudio en el continente, así como los desafíos de la disciplina en ese ámbito. Se concluye que es pertinente buscar una relación entre el pensamiento decolonial y la sociología de la infancia al observar el fenómeno en Latinoamérica, pero que, sin embargo, deben sopesarse las propias tensiones del giro decolonial para lograr puntos de encuentro entre ambos. Asimismo, se plantea que un conocimiento situado sobre las infancias latinoamericanas podría implicar profundas transformaciones en los paradigmas que permiten nuestra comprensión de la sociedad.<hr/>Abstract This theoretical article poses a dual theoretical challenge to contemporary practitioners of the sociology of childhood in Latin America: a) to take a critical stance vis a vis the scarce and weak attention that sociology has given to childhood as a social fact; and b) take a critical posture regarding the discipline itself, in an effort to open the door for a more adequate consideration of how the multiple Latin American childhoods exist in colonial contexts. A review of the relevant literature enables a systematization of the potential components of a critical sociology of childhood, and those that would allow to consider this object of study from the authors´ particular locus of enunciation. Texts from decolonial and critical thinkers, who have highlighted the importance of situated thought, -especially insofar as it allows speech coming from an identifiable specific location-, were studied. The article examines approaches from classical authors in the sociology of childhood and works by Latin American writers, who have tackled the specific problems which studying infancy poses in this continent. Consideration is given to the challenges this disciplinary field confronts nowadays. An adequate observation of childhood in Latin America requires articulating both decolonial thought and the sociology of childhood itself. However, finding a common ground between these two fields requires that the inner tensions inherent to decolonial thought be confronted and seriously considered. Likewise, it is argued that a suitable knowledge about the different Latin American childhoods could bring about deep changes in current paradigms through which contemporary societies are understood. <![CDATA[Desmontando bosque, sumando luchas sociales: territorialidades y alternativas en el desastre ambiental argentino]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-12492021000200151&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen En este artículo se estudian las narrativas colectivas en el contexto de las luchas socioambientales argentinas frente a numerosos desastres ecológicos que han generado alrededor de 95 000 desplazados, entre los años 2010 y 2020. Los datos fueron recogidos mediante metodología cuantitativa de investigación acción-participación; además, se revisaron leyes y publicaciones en redes sociales. El estudio comprueba cómo el complejo desarrollista, en su avanzada colonialista, continúa con el desalojo, desmonte, fumigación y muerte de pueblos y minorías sociales. Con el objetivo de describir las nuevas prácticas del proceso de territorialización y su alto impacto ambiental, se visibilizan las acciones de este complejo de poder que permiten tejer su actual entramado colonialista (particularmente en la provincia de Córdoba). Se indaga en la movilización social emancipatoria, organizada como resistencia frente a tal proceso en las ecorregiones de Gran Chaco y El Espinal. A su vez, se pone en evidencia cómo desde el Estado se ha criminalizado esta lucha, con vistas a romper la articulación social conseguida por las asambleas y movimientos sociales, que han puesto en práctica una construcción colectiva contrahegemónica. Se concluye con la afirmación de que la defensa del bosque y de la vida, tal y como es impulsada por las asambleas socioambientales, desterritorializa progresivamente el agronegocio, la megaminería metalífera y de canteras y el desarrollismo inmobiliario.<hr/>Abstract This article explores the several collective narratives developed by participants of the social and environmental struggles, in response to the many ecological disasters that plagued Argentina in the last decade. These adversities have resulted in around 95.000 persons being displaced during the same period. Quantitative data was gathered by means of an active participant observation methodology. Additionally, legislation and social media posts were also inspected. The present study provides evidence that the advance of colonialist development plans has resulted in a sustained clearing of forests, fumigation and extermination of minority peoples and social groups. The actions of the powerful power networks behind these current colonialist practices are visualized and the high environmental impact of their territorialization practices is illuminated (particularly in the province of Cordoba). Resistance against the above process in the Gran Chaco and Espinal ecoregions is researched as a case of emancipatory social action. Likewise, it becomes evident how the State has criminalized these struggles in its attempts to break down the social coalitions built by the assemblies and social movements, involved in building a collective counter hegemony. Finally, the conclusion is reached that the defense of forests and life, as driven by the socio environmental assemblies is progressively uprooting agribusiness, large scale metallic mining, quarries and real estate development. <![CDATA[Integración sociourbana en la Patagonia argentina: producción material y experiencias]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-12492021000200171&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Desde 1970 la ciudad de Puerto Madryn, en la Patagonia argentina, ha experimentado un notorio crecimiento demográfico y urbano, caracterizado por ciertas prácticas de producción de la ciudad que fomentan condiciones desiguales de acceso al suelo y la vivienda, y promueven la segregación socioterritorial y sociourbana. El Barrio Nueva Chubut es producto de estos procesos. En este artículo, se analiza la integración sociourbana de este barrio popular, considerando la producción material y las experiencias de sus habitantes. A partir de relatos de prácticas y sentidos territoriales, se busca comprender cómo es vivida y experimentada la integración sociourbana del sector desde dos categorías principales: el andamiaje material de esa integración y el sentido de pertenencia y los lazos sociales que unen a la comunidad con la ciudad. Se plantea un diseño exploratorio con enfoque metodológico cualitativo que se asienta en la revisión de bibliografía, normativas y la concreción y análisis de entrevistas en profundidad a pobladores y referentes barriales. La integración plena y efectiva del barrio lejos está de efectivizarse. Sus propios habitantes constituyen los principales artífices de la misma con sus luchas y prácticas desde su espacio cotidiano; dichas prácticas permiten el reconocimiento de derechos ciudadanos que no están garantizados, como el derecho a un hábitat digno.<hr/>Abstract Starting in 1970, the city of Puerto Madryn -located in the Argentinian Patagonia- has experienced a major surge of urban and demographic growth. This expansion has been accompanied by certain urban development practices which have resulted in severe inequalities in the access to land and housing. In turn, this had the effect of worsening both social territorial and social urban segregation. The Nueva Chubut neighborhood is a product of the above developments. This article analyzes the socio urban integration of this low income quarter. Due account is given to the material production and the experiences of its inhabitants. Based on stories about practices and meanings associated with place, an attempt is made to understand how the integration of social groups to the neighborhood is achieved. Two major categories are employed in this exploration: the material scaffolding supporting this integration, and the feelings of belonging associated to the social bonds that link the local community to the rest of the city. The research uses a qualitative exploratory design, based on bibliographical research, the investigation of legal norms and in-depth interviews with residents and neighborhood leaders. Results reveal that a full and effective integration of the quarter is far from accomplished. The inhabitants themselves, their struggles and practices in everyday life, are the main driving force of this incorporation. These practices pave the way for the recognition of previously neglected citizen rights, such as the right to a decent habitat. <![CDATA[Ciencia política en Ecuador, 2005-2019. Una disciplina en búsqueda de institucionalización]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-12492021000200193&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen En este artículo analizamos el desarrollo de la ciencia política en tanto disciplina académica en Ecuador entre 2005 y 2019, en función de tres ejes relacionados con su institucionalización: evolución de la formación universitaria de grado y posgrado, de las publicaciones científicas “desde Ecuador” en revistas indexadas “de alto impacto” (SCOPUS, ISI-WoS), y la dinámica de la comunidad académica. Obtuvimos la información primaria mediante revisión documental de fuentes oficiales de educación superior; además realizamos un análisis bibliométrico de publicaciones científicas en los mencionados índices y entrevistas a miembros de la comunidad académica del área. Entre los resultados, podemos afirmar que después de 15 años la ciencia política en Ecuador se encuentra en un proceso inicial de institucionalización, fundamentalmente porque ha crecido la oferta académica universitaria de grado y posgrado y se ha fortalecido su pertinencia y coherencia. Sin embargo, en cuanto a la consolidación disciplinar, en el país persiste una concepción general de “estudios políticos” antes que la denominada “ciencia política en sentido estricto”; esto se relaciona también con la concepción ambigua sobre el lugar social y profesional de politólogos y politólogas en la sociedad ecuatoriana. Para el debate quedan múltiples discusiones respecto a las dimensiones analizadas sobre institucionalización, así como una evaluación reflexiva de esta categoría analítica y de “lo político” de la ciencia política en Ecuador.<hr/>Abstract This article explores the development of political science as an academic discipline in Ecuador between 2005 and 2019. Three main institutionalization- related dimensions are scrutinized: advancement of training at universities, both at the undergraduate and graduate levels; progression of Ecuadorian- originated publications in high-impact indexed scientific journals, (such as those included in SCOPUS, ISI-WoS) and the evolution of the local academic community. Primary data was obtained from a documentary revision of official higher education reports. Additionally, a bibliometric analysis of scientific publications was performed in the above indexed journals. Finally, a set of interviews was made with members of the local academic community. As a result, it seems possible to claim that after the last 15 years, political science in Ecuador is in the midst of a budding institutionalization process. To a large extent this gradual strengthening is the result of a larger availability of academic programs, both at the undergraduate and graduate levels and of the enhanced relevancy and coherence of the discipline and its output. However, a further consolidation of political science as an academic discipline in Ecuador is hindered by the persistent confusion between so-called “political studies” and “political science proper” and by the lingering prevalence of an identification between the two. This is also related to the unclear social and professional status political scientist enjoy in Ecuadorian society. Many questions remain unsettled regarding the full scope of the discipline’s institutionalization. Also, a thoughtful assessment of this analytical category still remains to be undertaken. Legitimate queries can be made, for instance, about what is the meaning of “politics” as such in Ecuadorian political science.