Scielo RSS <![CDATA[Revista Científica UISRAEL]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/rss.php?pid=2631-278620250002&lang=en vol. 12 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.senescyt.gob.ec <![CDATA[Feedback in formative evaluation: Challenges and Challenges]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2631-27862025000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La evaluación como proceso de formación continua, tiene como propósito identificar y responder a la adquisición de conocimientos de los estudiantes, con el fin de realizar mejoras para el desarrollo de los aprendizajes, teniendo como herramienta principal, el feedback en la evaluación formativa. El tipo de la investigación es básica, llevada a cabo el método de revisión sistemática “PRISMA”, y la técnica de la búsqueda en investigaciones primarias dentro de las bases de datos de Scopus, Dialnet, Scielo entre otros, con un tiempo no mayor o igual a cinco años de publicación, empleándose los conectores y algoritmos lógicos “AND-OR-NOT” y palabras claves, posteriormente se seleccionó y recopilo datos de fuentes primarias en temas relacionados a los comentarios durante las fases de la evaluación para mejorar el aprendizaje, como proceso de formación del alumno. Los estudios seleccionados convergen que la retroalimentación es esencial dentro de la evaluación formativa, destacando su impacto positivo en el desarrollo de la enseñanza-aprendizaje, resaltando la necesidad e importancia de adaptar el feedback en tareas o metas desafiantes, centrados en corregir errores y destacar logros, al mismo tiempo adecuar la retroalimentación a las tecnologías emergentes y entornos de aprendizaje virtual.<hr/>Abstract Evaluation as a process of continuous training, has the purpose of identifying and responding to the acquisition of knowledge of students, in order to make improvements for the development of learning, having feedback in formative evaluation as its main tool. The type of research is basic, carried out the “PRISMA” systematic review method, and the technique of searching primary research within the databases of Scopus, Dialnet, Scielo among others, with a time of no more than equal to five years of publication, using the connectors and logical algorithms “AND-OR-NOT” and keywords, subsequently data from primary sources was selected and compiled on topics related to the comments during the evaluation phrases to improve learning, as a student training process. The selected studies converge that feedback is essential within formative evaluation, highlighting its positive impact on the development of teaching-learning, highlighting the need and importance of adapting feedback to challenging tasks or goals, focused on correcting errors and highlighting achievements. at the same time adapting feedback to emerging technologies and virtual learning environments. <![CDATA[Learning of areas with double integrals using GeoGebra: A study of master's students in mathematics education.]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2631-27862025000200031&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El propósito fundamental de esta investigación fue evaluar el impacto de la enseñanza del cálculo de áreas a través del uso de Integrales Dobles mediante GeoGebra en los estudiantes inscritos en el curso de Análisis Geométrico y Trigonométrico dentro de la Maestría en Educación mención Enseñanza de la Matemática de la Universidad Técnica Particular de Loja. Desde esta perspectiva, el enfoque de la investigación se enmarcó en el paradigma positivista y adoptó un enfoque cuantitativo de carácter descriptivo correlacional. La muestra se seleccionó de 70 estudiantes, distribuidos en dos grupos, 35 estudiantes para el grupo experimental y 35 para el de control. Se implementó una secuencia de estudio para aplicar una representación geométrica dinámica del concepto de Integral Doble mediante la parametrización de curvas y superficies en GeoGebra, lo que permitió visualizar geométrica y calcular áreas generadas. Como resultado, se observó una mejora significativa en la comprensión geométrica de la Integral Doble por parte de los estudiantes con respecto al cálculo de áreas en regiones planas.<hr/>Abstract The main purpose of this research was to evaluate the impact of the teaching of area calculation using Double Integrals using GeoGebra in students enrolled during Geometric and Trigonometric Analysis within the master's degree in education, mention in Mathematics Teaching, at the Universidad Técnica Particular de Loja. From this perspective, the research approach was framed in the positivist paradigm and adopted a quantitative approach of descriptive correlational character. The sample was selected from a population of 70 students, who were distributed in two groups, 35 students for the experimental group and 35 for the control group. A study sequence was implemented with the purpose of applying a dynamic geometric representation of the concept of Double Integral through the parameterization of curves and surfaces in GeoGebra, which allowed geometric visualization and calculation of generated areas. As a result, a significant improvement was observed in the geometric understanding of the Double Integral by the students with respect to the calculation of areas in flat regions. <![CDATA[Guided reading for the development of reading comprehension in elementary school students]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2631-27862025000200047&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Desarrollar la comprensión lectora en los estudiantes se ha convertido en una odisea para los docentes porque a pesar que la compresión lectora es uno de los pilares más esenciales a desarrollar durante el proceso educativo, los estudiantes presentan dificultades en comprender lo que leen, escaso vocabulario, poco interés lector, y con dificultad pueden aplicar los niveles de comprensión lectora. Teniendo en cuenta las demandas de la sociedad actual, fue necesario establecer mejoras para la compresión lectora e innovar la metodología docente señalando así la lectura guiada. El objetivo de este trabajo fue, determinar de qué manera la lectura guiada permite mejorar la comprensión lectora en los estudiantes de primaria. La investigación es tipo correlacional con el uso del método hipotético deductivo partiendo de premisas generales para llegar a una conclusión particular, para el análisis de los datos se usó el software estadístico SPSS, con la aplicación del modelo estadístico chi cuadrado para probar hipótesis de acuerdo a la relación entre variables, dando como resultado un valor de 0,007 aprobando las hipótesis alternativas. Como último punto se determinó que la lectura guiada permite mejorar la comprensión lectora en estudiantes.<hr/>Abstract Developing reading comprehension in students has become an odyssey for teachers because even though reading comprehension is one of the most essential pillars to develop during the educational process, students have difficulties in understanding what they read, with little vocabulary, little interest in reading, and with difficulty in applying the levels of reading comprehension. Taking into account the demands of today's society, it was necessary to establish improvements for reading comprehension and to innovate the teaching methodology, thus pointing out guided reading. The objective of this work was to determine how guided reading improves reading comprehension in elementary school students. The research is correlational type with the use of the hypothetical deductive method starting from general premises to reach a particular conclusion, for the analysis of the data the statistical software SPSS was used, with the application of the chi-square statistical model to test hypotheses according to the relationship between variables, resulting in a value of 0.007 approving the alternative hypotheses. As a last point, it was determined that guided reading allows improving reading comprehension in students. <![CDATA[University Social Responsibility and perceived value in students of Higher Education Institutions]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2631-27862025000200063&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Desarrollar la comprensión lectora en los estudiantes se ha convertido en una odisea para los docentes porque a pesar que la compresión lectora es uno de los pilares más esenciales a desarrollar durante el proceso educativo, los estudiantes presentan dificultades en comprender lo que leen, escaso vocabulario, poco interés lector, y con dificultad pueden aplicar los niveles de comprensión lectora. Teniendo en cuenta las demandas de la sociedad actual, fue necesario establecer mejoras para la compresión lectora e innovar la metodología docente señalando así la lectura guiada. El objetivo de este trabajo fue, determinar de qué manera la lectura guiada permite mejorar la comprensión lectora en los estudiantes de primaria. La investigación es tipo correlacional con el uso del método hipotético deductivo partiendo de premisas generales para llegar a una conclusión particular, para el análisis de los datos se usó el software estadístico SPSS, con la aplicación del modelo estadístico chi cuadrado para probar hipótesis de acuerdo a la relación entre variables, dando como resultado un valor de 0,007 aprobando las hipótesis alternativas. Como último punto se determinó que la lectura guiada permite mejorar la comprensión lectora en estudiantes.<hr/>Abstract Developing reading comprehension in students has become an odyssey for teachers because even though reading comprehension is one of the most essential pillars to develop during the educational process, students have difficulties in understanding what they read, with little vocabulary, little interest in reading, and with difficulty in applying the levels of reading comprehension. Taking into account the demands of today's society, it was necessary to establish improvements for reading comprehension and to innovate the teaching methodology, thus pointing out guided reading. The objective of this work was to determine how guided reading improves reading comprehension in elementary school students. The research is correlational type with the use of the hypothetical deductive method starting from general premises to reach a particular conclusion, for the analysis of the data the statistical software SPSS was used, with the application of the chi-square statistical model to test hypotheses according to the relationship between variables, resulting in a value of 0.007 approving the alternative hypotheses. As a last point, it was determined that guided reading allows improving reading comprehension in students. <![CDATA[Sowing the future: Transformation and progress in rural communities of Cariamanga]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2631-27862025000200081&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La Asociación Valle de Gigantes con el apoyo de la Iniciativa Vivir Saludable de Pontificia Universidad Católica del Ecuador ha participado en programas de capacitación y ha dispuesto una miniplanta procesadora de alimentos con el objetivo de mejorar el estado nutricional y los ingresos económicos de sus miembros. Este proyecto contribuye varios Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS): erradicación de la pobreza; promoción de la salud y bienestar; igualdad de género; trabajo decente y crecimiento económico; y producción y consumo responsables. La metodología cualitativa utilizada incluyó observación de los participantes durante capacitaciones, talleres y ciclos de producción; y grupos focales con los miembros de la asociación. La metodología cuantitativa consistió en encuestas estructuradas con análisis estadístico descriptivo. Los resultados mostraron un incremento en la capacidad de autogestión y sostenibilidad económica de las comunidades involucradas y resaltaron la colaboración académica y el apoyo financiero internacional como factores clave para el desarrollo rural. En conclusión, el proyecto ha fortalecido la capacidad comunitaria y el empoderamiento económico de las comunidades, sugiriendo que las intervenciones basadas en la formación empresarial y la colaboración interdisciplinaria pueden ser eficaces para combatir la pobreza y fomentar el desarrollo económico sostenible en áreas rurales.<hr/>Abstract The Valle de Gigantes Association, with the support of the Healthy Living Initiative from the Pontifical Catholic University of Ecuador, has participated in training programs and has arranged a food processing mini plant aiming at improving the nutritional status and income of its members. This project contributes to various Sustainable Development Goals (SDGs): poverty eradication, health and wellbeing promotion, gender equality, decent work and economic development, and responsible production and consumption. Participant observation during trainings and production activities, along with focus groups with association members were used as qualitative methodology. Structured surveys analyzed with descriptive statistics were used as quantitative methods. The results showed an increase in the ability of self-management and economic sustainability in the involved communities and highlighted the importance of academic support and international financial support as key elements in rural development. In conclusion, this project has strengthened the community agency and their economic empowerment. This suggests that projects that aim to create or improve entrepreneurial abilities and interdisciplinary collaboration can be effective in fighting poverty and promoting sustainable economic development in rural areas. <![CDATA[The Lesson Study: learning to unlearn in teacher training]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2631-27862025000200093&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En el contexto educativo actual, la necesidad de que los docentes aprendan a desaprender se presenta como una problemática crucial. El objetivo de este estudio es analizar cómo la Lesson Study permite a los profesionales de la educación adaptarse a los cambios constantes en el ámbito pedagógico y renovar sus prácticas para ofrecer una enseñanza de calidad y pertinente a los estudiantes del siglo XXI. Para abordar esta problemática, se implementó una metodología basada revisión documental para buscar la reflexión crítica de las prácticas docentes, la apertura a nuevas ideas y enfoques, y la disposición a cuestionar y modificar creencias arraigadas sobre la enseñanza. Los principales resultados obtenidos revelaron un aumento en la motivación y el compromiso de los docentes, así como mejoras significativas en la calidad de las prácticas pedagógicas. Los estudiantes, a su vez, mostraron un mayor interés en el aprendizaje y un mejor desempeño académico. En conclusión, el proceso de desaprender y aprender nuevas formas de enseñanza resultó fundamental para la actualización y mejora continua de la labor docente, destacando la importancia de la flexibilidad, la adaptabilidad y la disposición al cambio en el ámbito educativo.<hr/>Abstract In the current educational context, the need for teachers to learn to unlearn is presented as a crucial problem. The objective of this study is to analyze how Lesson Study allows education professionals to adapt to constant changes in the pedagogical field and renew their practices to offer quality and relevant teaching to 21st century students. To address this problem, a methodology based on a documentary review was implemented to seek critical reflection on teaching practices, openness to new ideas and approaches, and the willingness to question and modify deep-rooted beliefs about teaching. The main results obtained revealed an increase in the motivation and commitment of teachers, as well as significant improvements in the quality of pedagogical practices. The students, in turn, showed greater interest in learning and better academic performance. In conclusion, the process of unlearning and learning new ways of teaching was fundamental for the updating and continuous improvement of teaching work, highlighting the importance of flexibility, adaptability and willingness to change in the educational field. <![CDATA[The impact of artificial intelligence on the personalization of learning and its effects on academic performance and educational inclusión]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2631-27862025000200113&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La introducción de la Inteligencia Artificial (IA) en la educación está revolucionando la personalización del aprendizaje, posicionándose como una herramienta crucial para el progreso pedagógico. Este artículo analiza cómo la IA está transformando el ámbito educativo, facilitando la personalización de contenidos y estrategias pedagógicas según las necesidades individuales de los estudiantes. A través de un análisis de caso en entornos educativos, se exploraron los efectos de la IA en el rendimiento académico, destacando mejoras en la comprensión y retención de información. El estudio empleó un enfoque cuantitativo con diseño cuasi-experimental para evaluar la contribución de la IA a la inclusión educativa, proporcionando apoyo personalizado a estudiantes con necesidades especiales y dificultades de aprendizaje, promoviendo un entorno más equitativo. Los hallazgos destacan que la integración de esta herramienta en el aula puede potenciar el rendimiento académico al proporcionar experiencias de aprendizaje ajustadas a las características de cada estudiante. Sin embargo, se identifican desafíos que deben ser abordados, como la privacidad de datos y el sesgo en los algoritmos. El artículo concluye con recomendaciones para una implementación efectiva de la IA en la educación, y considera implicaciones éticas y sociales para asegurar una integración responsable en el ámbito educativo.<hr/>Abstract The introduction of Artificial Intelligence (AI) in education is revolutionizing the The introduction of Artificial Intelligence (AI) in education is revolutionizing the personalization of learning, positioning it as a crucial tool for pedagogical progress. This article analyses how AI is transforming the field of education, facilitating the personalization of content and pedagogical strategies according to the individual needs of learners. Through a case study analysis in educational settings, the effects of AI on academic performance were explored, highlighting improvements in comprehension and retention of information. The study employed a quantitative approach with a quasi-experimental design to evaluate the contribution of AI to educational inclusion by providing personalized support to students with special needs and learning difficulties, promoting a more equitable environment. The findings highlight that the integration of this tool in the classroom can enhance academic performance by providing learning experiences tailored to the characteristics of each student. However, challenges are identified that need to be addressed, such as data privacy and bias in the algorithms. The article concludes with recommendations for effective implementation of AI in education and considers ethical and social implications for ensuring responsible integration in education. <![CDATA[The influence of reading comprehension on the resolution of mathematical problems in Basic General Education students.]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2631-27862025000200133&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La investigación se realizó por el alto índice de dificultades en la comprensión de problemas matemáticos para su respectiva resolución, es por ello que, el objetivo es determinar la influencia de la comprensión lectora en la resolución de problemas matemáticos en los estudiantes de sexto grado de Educación General Básica de la Unidad Educativa Diez de Agosto en el año lectivo 2022-2023. Lo cual, se utilizó la metodología con un paradigma positivista y un enfoque cuantitativo, además el diseño fue no experimental porque no se manipulan las variables directamente, también el tipo fue documental debido a que, se realizó una revisión a la literatura que sustentaron la investigación, así mismo el nivel fue descriptivo porque se caracterizó las dimensiones e indicadores de las variables. Por otro lado, el estudio se realizó a 36 estudiantes de sexto grado paralelo “A” y se aplicó un cuestionario para la recolección de datos. Finalmente, los resultados que se determinaron fueron, que la interpretación lectora influye en la resolución de problemas matemáticos.<hr/>Abstract The research was carried out due to the high rate of difficulties in understanding mathematical problems for their respective resolution, which is why the objective is to determine the influence of reading comprehension on the resolution of mathematical problems in sixth grade students of Education. Basic General of the Diez de Agosto Educational Unit in the 2022-2023 school year. Which, the methodology was used with a positivist paradigm and a quantitative approach, in addition the design was non-experimental because the variables were not manipulated directly, also the type was documentary because a review of the literature that supported the research was carried out. Likewise, the level was descriptive because the dimensions and indicators of the variables were characterized. On the other hand, the study was carried out on 36 parallel sixth grade students “A” and a questionnaire was applied to collect data. Finally, the results that were determined were that reading interpretation influences the resolution of mathematical problems. <![CDATA[Digital tools for the development of basic competencies in mathematics Learning]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2631-27862025000200157&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En estos tiempos de cambios continuos el avance de la tecnología es cada vez más acelerada en todos los campos del conocimiento humano y va impactando en los diversos ámbitos del desarrollo social, económico, educativo, político entre otros; en tal sentido el empleo de las herramientas digitales en el proceso de desarrollo de las competencias matemáticas de los estudiantes de secundaria ayuda a mejorar los niveles de aprendizaje de los educandos de un modo activo, participativo, colaborativo, motivador y creativo que genera en los educandos el impulso para afianzar en los conocimientos matemáticos de una forma didáctica. El objetivo fue analizar el empleo de herramientas digitales en el desarrollo de competencias básicas para el aprendizaje de la matemática. La metodología fue de diseño no experimental, de tipo básica, de enfoque cuantitativo y la población de estudio estuvo constituida por 82 estudiantes de secundaria. Los resultados evidencian que existe una relación significativa entre las variables de estudio con un rho=0.436 y p=0.000&lt;0.05. Se concluyó que, el uso de las herramientas digitales ayuda de manera significativa en el desarrollo de las competencias matemáticas en los estudiantes y a profundizar en el conocimiento de los números, sus propiedades y aplicaciones en el contexto socioeducativo.<hr/>Abstract In these times of continuous change, the advancement of technology is increasingly accelerated in all fields of human knowledge and is impacting the various areas of social, economic, educational, political and other development; in this sense, the use of digital tools in the process of developing mathematical competencies of high school students helps to improve the learning levels of students in an active, participatory, collaborative, motivating and creative way that generates in students the impulse to strengthen mathematical knowledge in a didactic way. The objective was to analyze the use of digital tools in the development of basic competencies for learning mathematics. The methodology was of non-experimental design, basic type, quantitative approach and the study population consisted of 82 high school students. The results show that there is a significant relationship between the study variables with rho=0.436 and p=0.000&lt;0.05. It was concluded that the use of digital tools helps significantly in the development of mathematical competences in students and to deepen the knowledge of numbers, their properties and applications in the socio-educational context. <![CDATA[Developmental assessment professional and scientific graduates of a doctorate in Educational Sciences in Cuba]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2631-27862025000200175&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Objetivo: Describir el desempeño profesional y científico de los graduados del Programa de Doctorado en Ciencias de la Educación, desarrollado en la Universidad de Matanzas, durante el período 2016-2023. Método: Se empleó una encuesta tipo de recopilación de información acerca de los aspectos relevantes de la formación doctoral de los egresados. Resultados: En las respuestas a la encuesta, se obtuvo información del crecimiento intelectual, crecimiento profesional y nivel de satisfacción que facilita revela sus niveles de desarrollo como egresados. Discusión: la valoración crítica de la información ofrecida en las respuestas cerradas y abiertas facilitó una evaluación de los resultados en el caso Universidad de Matanzas que poseen aplicabilidad para la mejora del proceso formativo. Conclusiones: Se reconoce la necesidad de perfeccionar los procedimientos, para el seguimiento de egresados de los procesos formativos doctorales, lo que permitiría asegurar su calidad<hr/>Abstract Objective: Describe the professional and scientific performance of graduates in the Doctorate Program in Educational Sciences, developed at the University of Matanzas, during the period 2016-2023. Method: A type of survey was used to collect information about the relevant aspects of the doctoral training of the graduates. Results: In the responses to the survey, information was obtained on intellectual growth, professional growth and level of satisfaction that facilitates revealing their levels of development as graduates. Discussion: the critical assessment of the information offered in the closed and open responses facilitated an evaluation of the results in the case of the University of Matanzas that have applicability for the improvement of the training process. Conclusions: The need to improve the procedures for monitoring graduates of doctoral training processes is recognized, which would ensure their quality <![CDATA[The role of communication skills in comprehensive university education]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2631-27862025000200193&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La educación es uno de los pilares estratégicos para que una sociedad evolucione, razón por la cual, la formación integral de los estudiantes es de vital importancia. Durante la etapa académica el estudiantado adquiere bases cognitivas que les permite generar mayor conocimiento, siendo las competencias comunicacionales los principales recursos que facilitan el proceso de enseñanza y aprendizaje; el desarrollo del lenguaje verbal y no verbal se lo evidencia desde la enseñanza básica hasta alcanzar la educación superior, en esta etapa las personas son capaces de generar y adquirir grandes cantidades de información mediante la lectura o haciendo uso de las expresiones orales y escritas, actualmente, lo digital también ha favorecido la comunicación y la construcción de conocimiento. En la formación académica es necesario estimular las competencias comunicativas para que el estudiante mejore su forma de expresión, razón por la cual el docente debe intervenir para incentivar el desarrollo del lenguaje mediante técnicas y metodologías que generen un proceso de retroalimentación en la clase. En este sentido, este trabajo propone una revisión del rol de las competencias comunicacionales en la formación universitaria integral, se opta por una investigación de tipo documental para recopilar información y desarrollar el estudio propuesto.<hr/>Abstract Education is one of the strategic pillars for a society to evolve, which is why the integral formation of students is of vital importance. During the academic stage, students acquire cognitive bases that allow them to generate more knowledge, being communication skills the main resources that facilitate the teaching and learning process; the development of verbal and nonverbal language is evident from basic education until reaching higher education, at this stage people are able to generate and acquire large amounts of information by reading or making use of oral and written expressions, currently, the digital has also favored communication and knowledge construction. In academic training, it is necessary to stimulate communicative competencies so that students improve their form of expression, which is why teachers must intervene to encourage the development of language through techniques and methodologies that generate a feedback process in the classroom. In this sense, this work proposes a review of the role of communicational competencies in integral university education, opting for a documentary type of research to gather information and develop the proposed study.