Scielo RSS <![CDATA[Estado & comunes, revista de políticas y problemas públicos ]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/rss.php?pid=2477-924520250001&lang=en vol. 1 num. 20 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.senescyt.gob.ec <![CDATA[Counterclaim by sovereign States: exceptional practice for environmental damages within international investment arbitration]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2477-92452025000100017&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Debido a su complejidad jurídica y un bajo desarrollo conceptual, la normativa legal de la contrademanda es una práctica inusual en el derecho ambiental internacional. El examen de las reconvenciones de los Estados soberanos a inversores extranjeros en el marco de los contratos de inversión y los daños ambientales (en casos internacionales arbitrados en la CNUDMI, Ciadi y la CPA de La Haya( sugiere que las contrademandas del Estado ecuatoriano a las compañías Perenco Limited y Burlington Resources aportan elementos para la discusión. El análisis identifica precedentes globales que rebaten la idea de que los daños al medio ambiente no sean arbitrables. Las conclusiones apuntan a la necesidad de conceptualizar la figura de la contrademanda y realizar reformas al arbitraje sobre tratados internacionales con énfasis en los daños ambientales.<hr/>Abstract Due to its legal complexity and a lack of conceptual development, the regulation of counterclaims is an unusual practice in international environmental law. The examination of counterclaims by sovereign states against foreign investors in the framework of investment contracts and environmental damage (in international cases arbitrated at UNCITRAL, ICSID and the PCA at Haya) suggests that the Ecuadorian state's counterclaims against Perenco Limited and Burlington Resources provide new elements for discussion. The analysis identifies global precedents that refute the idea that environmental damage is not arbitrable. The conclusions suggest the need to conceptualise the concept of counterclaims and to reform international treaty arbitration with an emphasis on environmental damages. <![CDATA[Negotiating complex contracts: research and development (R&D) funding and advance vaccine purchases for covid-19 between 2020 and 2021]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2477-92452025000100037&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo examina el financiamiento para la investigación y el desarrollo (I+D), la compra anticipada de vacunas contra la covid-19 y los contratos complejos que los Estados firmaron con las empresas farmacéuticas. A partir de información del Centro de Salud Global y el Tribunal de Cuentas Europeo, los hallazgos apuntan a que las farmacéuticas obtuvieron fondos públicos para el desarrollo de vacunas y aprovecharon su posición privilegiada para imponer cláusulas contractuales a los países. Las condiciones de la producción/distribución y las indemnizaciones por efectos secundarios de la vacuna son algunas de las cláusulas. Las conclusiones sugieren que los grandes ganadores durante la pandemia fueron las farmacéuticas, que los Estados no obtuvieron beneficios por la inversión realizada en la I+D y que algunos países de América Latina aceptaron imposiciones contractuales, entre ellas, mantener la confidencialidad y reserva de los contratos.<hr/>Abstract This article examines research and development (R&amp;D) funding, the advance purchase of COVID-19 vaccines and the complex contracts that states signed with pharmaceutical companies. Drawing on information from the Centre for Global Health and the European Court of Auditors, the findings suggest that pharmaceutical companies obtained public funds for vaccine development and took advantage of their privileged position to impose contractual clauses on countries, including production/distribution conditions and compensation for vaccine side effects. The findings suggest that the big winners during the pandemic were the pharmaceutical companies, that states did not benefit from the investment made in R&amp;D, and that some Latin American countries accepted contractual impositions, including maintaining the confidentiality and non-disclosure of contracts. <![CDATA[The relationship between Argentina and the International Monetary Fund in the framework of the 2018 agreement]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2477-92452025000100059&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El Fondo Monetario Internacional (FMI) y el Estado argentino mantienen una relación estrecha y constante desde 1957, especialmente en momentos de crisis económica. Este artículo estudia la última asistencia financiera que recibió el país por parte del organismo internacional en 2018, deuda renegociada entre 2022-2023. Empleando datos oficiales, bibliografía reciente y notas de prensa, los hallazgos, desde un enfoque histórico y sociológico, sugieren que los problemas y crisis que afectan a Argentina de manera cíclica no son resultado de su relación con el FMI, sino de la incapacidad de la clase empresarial y las autoridades de gobierno de ejercer control sobre su política económica. El endeudamiento es un mecanismo que compensa el rezago productivo de la economía, la hiperinflación y el déficit fiscal de Argentina desde hace setenta años.<hr/>Abstract The International Monetary Fund (IMF) and the Argentine State have maintained a close and constant relationship since 1957, especially, in times of economic crisis. This article studies the last financial assistance the country received from the international organization in 2018, debt renegotiated between 2022-2023. Using official data, recent bibliography and press releases, the findings suggest from a historical and sociological approach that the economic and social problems that affect the country in a cyclical manner, are not the result of its relationship with the IMF, but rather, of the inability of the business class and political authorities to exercise control over its economic policy. Indebtedness is a mechanism that compensates for the productive backwardness of the economy, hyperinflation and Argentina's seventy-year fiscal deficit. <![CDATA[Hermeneutic epistemic injustice towards women-victims of sexual and physical violence in Ecuador's justice administration system]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2477-92452025000100083&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Dentro del sistema de administración de justicia, las relaciones de poder asimétricas hacen que los testimonios de las mujeres-víctimas de acoso y de violencia sexual e intrafamiliar parezcan poco convincentes para tribunales y jueces. A partir del análisis de una acción de protección y dos sentencias, este artículo revela un marco de injusticia epistémica (contextual) y hermenéutica (de interpretación). Los testimonios de las víctimas de violencia basada en género fueron escuchados con escepticismo y no fueron comprendidos. Las sentencias revelan tres elementos comunes que atraviesan el sistema de justicia de Ecuador: 1) pese a los hechos de violencia y la participación comprobada de los agresores, la interpretación es inadecuada y no se confrontan los daños ocasionados en la víctima; 2) la aplicación de la norma favorece a los hombres antes que las mujeres; 3) en los tribunales, la comprensión del daño hacia la víctima no suele abordarse desde el enfoque de la violencia de género.<hr/>Abstract Within the justice system, asymmetrical power relations make the testimonies of women/victims of harassment and sexual and domestic violence appear unconvincing to courts and judges. Based on an analysis of an action for protection and two court rulings, this article reveals a framework of epistemic (contextual) and hermeneutic (interpretative) injustice. The testimonies of the victims of gender-based violence were listened to with scepticism and were not understood. The rulings reveal three common elements that run through Ecuador’s justice system: 1) despite the facts of violence and the proven involvement of the aggressors, the interpretation is inadequate, and the harm caused to the victim is not confronted; 2) the application of the law favours men over women; 3) in the courts, the understanding of the harm to the victim is often not approached from a gender-based violence perspective. <![CDATA[Mapping of Public Policies: theoretical-methodological considerations of their implementation in the province of Córdoba, Argentina]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2477-92452025000100101&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Los mapeos son relevantes para la creación de diagnósticos socio-territoriales ya que permiten un acercamiento a las políticas públicas desde las definiciones, objetivos, recursos y abordajes que suscitan. Este artículo contiene y desarrolla una propuesta de mapeo como herramienta teórico-metodológico que espera contribuir al diseño, seguimiento y evaluación de las políticas sociales en cuatro ciudades intermedias de la provincia de Córdoba, en Argentina. La propuesta se estructura en cinco componentes: 1) selección de políticas; 2) descripción de dimensiones; 3) análisis de datos; 4) sistematización; y 5) elaboración de esquema. Las autoras consideran que el mapeo es una estrategia que puede incluirse en las instancias de diálogo y negociación y ofrecer una imagen dinámica de las intervenciones estatales respecto a la toma de decisiones en las ciudades de Villa María, Villa Nueva, San Francisco y Bell Ville en la provincia de Córdoba.<hr/>Abstract Mapping is relevant for creating socio-territorial diagnostics as it allows an approach to public policies from the definitions, objectives, resources, and approaches they entail. This article contains and develops a mapping proposal as a theoretical-methodological tool that aims to contribute to the design, monitoring, and evaluation of social policies in four intermediate cities in the province of Córdoba, Argentina. The proposal is structured into five components: 1) policy selection; 2) description of dimensions; 3) data analysis; 4) systematization; and 5) scheme development. The authors consider mapping a strategy that can be included in instances of dialogue and negotiation and offer a dynamic image of state interventions regarding decision-making in the cities of Villa María, Villa Nueva, San Francisco, and Bell Ville in the province of Córdoba. <![CDATA[Governance configurations in Northeastern Uruguay: integrated management of waste and water resources]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2477-92452025000100117&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Empleando el enfoque de la gobernanza multinivel y multiactoral, este artículo indaga por la efectiva promoción del desarrollo sostenible en el Noreste de Uruguay, específicamente en los departamentos de Tacuarembó, Rivera y Cerro Largo. Este desarrollo se aborda desde la gestión integrada de recursos hídricos (GIRH) y de residuos (GIR), mediante un estudio de caso que incluye observación participante y entrevistas a actores clave. Aunque los tres departamentos comparten un rezago territorial y de desarrollo humano, lo que realmente los diferencia son las debilidades y tensiones para generar acuerdos y resoluciones, así como los diferentes niveles de articulación multiactoral con la normativa, los planes, las políticas públicas y las instancias respectivas. Las conclusiones advierten que estas dinámicas internas afectan la capacidad de respuesta y la toma de decisiones de los tres departamentos en relación con la GIRH y la GIR.<hr/>Abstract Using the multilevel and multi-stakeholder governance approach, this article investigates the effective promotion of sustainable development in the Northeast of Uruguay in the departments of Tacuarembó, Rivera and Cerro Largo. This development is approached from the perspective of integrated water resources management (IWRM) and waste management (WRM), through a case study that includes participant observation and interviews with key actors within the territory. Although the three departments share a territorial and human development backlog, what really differentiates them are the weaknesses and tensions to generate agreements and resolutions, as well as the different levels of multi-stakeholder articulation with regulations, plans, public policies and the respective instances. The conclusions warn that these internal dynamics affect the response capacity and decision making of the three departments with a view to IWRM and WRM. <![CDATA[Public action and discussions on the location of waste management infrastructure in Cuetzalan, Puebla State, Mexico]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2477-92452025000100137&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La creciente generación de residuos sólidos y la incapacidad técnica, operativa y económica para su manejo, representan un desafío y una preocupación para los gobiernos locales en México, en especial para el Ayuntamiento de Cuetzalan, en el estado de Puebla. Este artículo explica la incorporación en la agenda pública reciente de Cuetzalan, la propuesta de un centro de compostaje de residuos sólidos promovido por un grupo de expertos vinculados al Proyecto Nacional de Investigación e Incidencia Residuos. Los hallazgos de entrevistas a informantes clave y notas de prensa sugieren que esta propuesta técnica y de acompañamiento, desde del enfoque de la acción pública, no logra concretarse debido a la ausencia de espacios reales de participación e intereses políticos-administrativos de las autoridades y colectivos alrededor de la propuesta. El proceso de toma de decisiones del proyecto fue vertical no promovió la concertación. La sociedad, con su madurez política y organizativa, fue vista por el Ayuntamiento como un obstáculo en lugar de un recurso.<hr/>Abstract The growing generation of solid waste and the technical, operational and economic incapacity to manage it represent a challenge and a concern for local governments in Mexico, especially for the Municipality of Cuetzalan in Puebla state. This article explains the recent incorporation, in the Cuetzalan’s public agenda, of the proposal for a solid waste composting centre promoted by a group of experts linked to the National Waste Research and Advocacy Project. Findings from interviews with key informants and press releases suggest, from a public action approach, that this technical and accompaniment proposal has not materialised due to the absence of actual spaces for participation and the political-administrative interests of authorities and collectives around the proposal. The project’s decision-making process was vertical and did not promote consultation. The City Council saw society's political skills and organisational capacities as an obstacle rather than a resource.