Scielo RSS <![CDATA[Sophia, Colección de Filosofía de la Educación]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/rss.php?pid=1390-862620240001&lang=en vol. num. 36 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.senescyt.gob.ec <![CDATA[The Emotional Architecture of the Education Through Science, Philosophy and Art]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86262024000100043&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El propósito general de este estudio es ofrecer un marco de análisis integrador sobre la arquitectura emocional de la educación y sus implicaciones para el diseño de acciones educativas pertinentes en los procesos de formación humana. De modo específico, se analizan los componentes y mecanismos emocionales implicados en los procesos educativos que han probado su efectividad. A tal fin, se ha aplicado un enfoque analítico basado en una revisión documental a partir de estudios científicos y humanísticos. Las preguntas que han guiado este estudio han sido: ¿a qué nos referimos cuando hablamos de emoción en las ciencias de la educación?, ¿qué componentes y mecanismos definen la arquitectura emocional de los procesos educativos? Se infiere que la arquitectura emocional de la educación posee un carácter pluridimensional, pues concierne a realidades orgánicas, psíquicas y socioculturales; asimismo, que los componentes esenciales para educar y aprender tienen en las emociones sus instrumentos más destacados, entre ellos, deseo y entusiasmo. Como mecanismos emocionales más relevantes se encuentran la implicación -del enseñante y el aprendiz- la resonancia y la proximidad emocional. Las implicaciones pedagógicas son apostar por una educación afectiva que integre el aprendizaje del bienestar y del dolor, y la apuesta de metodologías experienciales, participativas y artísticas -especialmente dramáticas o escénicas- y dispositivos de acompañamiento para los profesionales de la educación y los estudiantes.<hr/>Abstract: The general purpose of this paper is to offer an integrative framework of the emotional architecture of education and its implications for the design of pertinent educational interventions in the processes of human development. Specifically, the emotional components and mechanisms involved in educational processes that have proven to be effective are examined. To this end, an analytical approach based on a documentary review of scientific and humanistic studies has been applied. The questions that have guided this study have been: What do we mean when we talk about emotion in Educational Sciences? What components and mechanisms define the emotional architecture of educational processes? It is concluded that the emotional architecture of education has a multidimensional character as it concerns organic, psychic, and socio-cultural realities. Furthermore, the essential components for educating and learning have their most important instruments in emotions: these include desire and enthusiasm. The most relevant emotional mechanisms are involvement-of teacher and learner-resonance as well as emotional proximity. The pedagogical implications are support for affective education that integrates the learning of well-being and suffering, and the use of experiential, participatory, and artistic methodologies-especially, performing arts-and support structures for education professionals and students. <![CDATA[Learning Models in the Transition Towards Complexity as a Challenge to Simplicity]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86262024000100069&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Esta investigación se emprende motivada por la necesidad de desentrañar la progresión de los modelos de aprendizaje, los cuales se han ido adaptando para responder a las demandas de la sociedad en su dinámica constante de fluctuación y transformaciones. El objetivo de este trabajo es examinar de forma sistemática la evolución de los modelos de aprendizaje, destacando los cambios paradigmáticos que han favorecido la transición de enfoques de aprendizaje tradicionales hacia propuestas más innovadoras y transdisciplinarias. Para lograrlo, se lleva a cabo un análisis bibliográfico apoyado en el método hermenéutico para la interpretación contextual de la literatura y los discursos, a fin de desentrañar las complejidades inherentes en la evolución de los modelos de aprendizaje. Los resultados resaltan la influencia limitante del paradigma de la simplicidad en la formación educativa tradicional y la necesidad de un giro hacia la dialogicidad y la colaboración e integración disciplinaria para avanzar hacia la complejidad. Se concluye argumentando a favor de la adopción del paradigma de la complejidad, abogando por una epistemología transdisciplinaria y un enfoque de aprendizaje interestructurante, que permitan el desarrollo humano integral. El reconocimiento de la complejidad humana en la enseñanza y el aprendizaje exige una transformación radical de la educación hacia prácticas más holísticas y transformadoras, esenciales para construir una sociedad equitativa y justa.<hr/>Abstract This research is undertaken, motivated by the need to unravel the progression of learning models, which have been adapting to meet the demands of society in its constant dynamics of fluctuation and transformation. The aim of this work is to systematically examine the evolution of learning models, highlighting the paradigmatic changes that have favored the transition from traditional learning approaches to more innovative and transdisciplinary proposals. To achieve this, a bibliographic analysis is carried out, supported by the hermeneutic method for the contextual interpretation of literature and discourses, in order to unravel the complexities inherent in the evolution of learning models. The results highlight the limiting influence of the simplicity paradigm in traditional educational formation and the need for a shift towards dialogicity and disciplinary collaboration and integration to advance towards complexity. It concludes by arguing in favor of adopting the complexity paradigm, advocating for a transdisciplinary epistemology and an interstructuring approach to learning, which allow for integral human development. Recognizing human complexity in teaching and learning demands a radical transformation of education towards more holistic and transformative practices, essential for building an equitable and just society. <![CDATA[Postdigital Pedagogy as a Synthesis of Rhizomatic Learning and the Postdigital Era]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86262024000100113&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente trabajo se construye alrededor de dos ejes centrales: el aprendizaje rizomático y la era posdigital. El aprendizaje rizomático asienta sus principios en la construcción del conocimiento a partir de las aportaciones del alumnado en tiempo real, con la finalidad de entender la comunidad como currículo. Por su parte, la era posdigital se entiende como la coyuntura en que la tecnología digital es una necesidad social impuesta. Partiendo de que la educación, pese a ser pública, no es gratuita, la digitalización aumenta la brecha socioeconómica entre el alumnado con acceso a herramientas digitales y el que no. Así, se propone la posibilidad de contradigitalización: usar la tecnología digital como una herramienta emancipadora más. Esto es, cuando sea posible, utilizarla de manera competente y equitativa. Ahora bien, cuando esta situación no pueda darse debemos contar con una práctica posdigital que comprenda el sistema-mundo con las mismas o similares posibilidades. Para ello, aprendizaje rizomático y era posdigital serán presentados como núcleos inherentes a la producción de la propuesta pedagógica viniente: la posibilidad de establecimiento de una pedagogía posdigital. Como sustento filosófico se presenta una revisión de literatura de los dos ejes mencionados desde la obra de Deleuze y Guattari, exponiéndose un acercamiento rupturista con las posiciones digitalistas de la educación tecnocapitalista actual.<hr/>Abstract This paper is built around two central axes: rhizomatic learning and the post-digital era. Rhizomatic learning bases its principles on the construction of knowledge based on the contributions of students in real time, with the aim of understanding the community as a curriculum. For its part, the post-digital era is understood as the situation in which digital technology is an imposed social necessity. Since education, despite being public, is not free, digitisation increases the socio-economic gap between students with access to digital tools and those who do not. Thus, the possibility of counter-digitisation is proposed: using digital technology as another emancipatory tool. That is, when it is possible, use it competently and equitably; however, when this situation cannot be achieved, we must have a post-digital praxis that understands the world-system with the same or similar possibilities. To this end, rhizomatic learning and post-digital era will be presented as inherent parts for the production of the upcoming pedagogical proposal: the possibility of establishing a post-digital pedagogy. To provide philosophical grounding, a literature review of the two aforementioned axes is presented from the work of Deleuze and Guattari, exposing a distant and rupturist approach to the digitalist positions of current techno-capitalist education. <![CDATA[Executive Functions in the Learning of University Students]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86262024000100143&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El artículo aborda el tema de las funciones ejecutivas (FE) y el aprendizaje en estudiantes universitarios. Se considera relevante en el momento actual, debido a las diversas afectaciones que se perciben en el rendimiento académico luego de la pandemia, siendo cada vez más evidentes los problemas para regular el aprendizaje, la poca capacidad para buscar información relevante y las dificultades para abstraer aspectos significativos de los datos de interés. Desde aquí se plantea la relevancia de comprender mejor el papel de las FE en el aprendizaje, para lo cual, se inicia con varias definiciones que coinciden en caracterizarlas como aquellas que regulan, controlan y mediatizan las actividades superiores y más complejas que realiza el cerebro; se las ubica en el córtex frontal y tienen diversas tasas de desarrollo a lo largo del ciclo vital, desde la infancia hasta la adultez joven, en la que alcanzan su pleno desarrollo. Agregado a esto, se describen los componentes de las FE, puesto que son variados dependiendo de los autores y su relación con el aprendizaje. El enfoque es eminentemente neuropsicológico, pero se realiza un breve diálogo con la filosofía de Heidegger, Hume y Locke. Se concluye con varias sugerencias de posibles actividades que pueden llevarse a cabo para desarrollar estas funciones en los estudiantes.<hr/>Abstract The article addresses the topic of executive functions and learning in university students. It is considered relevant at the present time, due to the diverse affectations that are perceived in the academic performance after the pandemic, problems to regulate their learning, the little capacity to look for relevant information and difficulties to abstract significant aspects of the data of interest are more and more evident. From here, the relevance of better understanding the role of executive functions in learning is raised, for which, we begin with several definitions that coincide in characterizing them as those that regulate, control, mediate the higher and more complex activities performed by the brain; they are located in the frontal cortex and have different rates of development throughout the life cycle, from childhood to young adulthood when they reach their full development. In addition to this, the components of executive functions are described, since they are varied depending on the authors and their relationship with learning. The approach is eminently neuropsychological, but there is a brief dialogue with the philosophy of Heidegger, Hume, and Locke. It concludes with several suggestions of possible activities that can be carried out to develop these functions in students. <![CDATA[Psychoeducational Proposal on Emotional Competencies in University Students]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86262024000100169&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Varios estudios han reportado una asociación entre competencias emocionales y logros académicos en educación superior, y sobre la importancia de implementar estrategias para que los jóvenes afronten las demandas educativas. En esta línea, el objetivo del presente estudio consistió en explorar las características de la competencia de regulación emocional que inciden en el rendimiento académico de un grupo de jóvenes universitarios, con la finalidad de diseñar una propuesta psicoeducativa orientada a fortalecer la autogestión emocional de esta población. Para ello, se realizó una fase diagnóstica en la que participaron ochenta estudiantes universitarios, 33,8 % de sexo masculino y 66,2 % de sexo femenino, con edades comprendidas entre 18 y 25 años (M = 21,09; DE = 1,92), a quienes se les aplicó el instrumento Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS) y la Escala de Valoración de Aprendizajes de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador (PUCE). Los resultados mostraron la presencia de dificultades en conductas dirigidas a metas, así como una asociación significativa entre rendimiento académico y falta de aceptación y de claridad emocional. Con estos hallazgos, se empleó la metodología del Marco Lógico para diseñar una propuesta de siete talleres para fomentar el desarrollo de competencias relacionadas con reconocimiento y gestión de emociones, manejo de estrés y ansiedad, toma decisiones y manejo de conflictos, motivación intrínseca y autoconocimiento, gestión y administración del tiempo.<hr/>Abstract Several studies have reported a link between emotional competencies and academic achievement in higher education, and about the need to implement strategies for young university students to face educational demands. Along this line, the aim of this study was to explore the characteristics of emotional regulation that affect the academic performance of a group of university students, with the purpose of designing a psychoeducational proposal aimed at strengthening the emotional self-management of this population. For this, a diagnostic phase was carried out in which 80 university students participated, 33.8 % male and 66.2 % female, aged between 18 and 25 years (M = 21.09; SD = 1.92), to whom the Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS) instrument and the Pontificia Universidad Católica del Ecuador (PUCE) Learning Assessment Scale were applied. The results showed the presence of difficulties in goal-orientation behaviors, as well as a significant association between academic performance and lack of emotional acceptance and clarity. With these findings, the Logical Framework methodology was used to design a proposal of seven workshops to promote the development of competencies related to emotional recognition and management, stress and anxiety management, decision making and conflict management, intrinsic motivation and self-knowledge, time management and administration. <![CDATA[The Role of Emotions in the Performance Society]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86262024000100201&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En los últimos años, el filósofo surcoreano radicado en Alemania, Byung-Chul Han, viene marcando nuevos derroteros para la reflexión filosófica usando el potencial teórico que surge de la comprensión de las nuevas realidades sociales, políticas y económicas, que marcan esta época de evolución neoliberal y de desarrollo tecnológico, en el contexto de la cuarta Revolución Industrial. Así, temas como la transformación de la biopolítica en psicopolítica se convierten en un punto muy relevante para el análisis de las sociedades actuales y sus derivas. Con este trasfondo de pensamiento, el presente artículo tiene por objetivo sumergirse en las argumentaciones de Han, explorando el papel crucial que desempeñan las emociones en las sociedades del rendimiento, del cansancio y de la infocracia, acudiendo a la metáfora de la “rueda del hámster” como imagen evocadora de las dinámicas de las sociedades actuales. De esta forma, se presenta una perspectiva innovadora de la complejidad del siglo XXI, al adentrarnos en determinados matices del pensamiento de Han, en conexión con la realidad palpable de las emociones, que actúan como el combustible que impulsa a cada individuo en su propia “rueda existencial”. Esta articulación con las experiencias emocionales contribuye de manera significativa a las discusiones contemporáneas acerca de la naturaleza humana en contextos de innovación tecnológica.<hr/>Abstract In recent years, the South Korean philosopher living in Germany, Byung-Chul Han, has been setting new paths for philosophical reflection using the theoretical potential that arises from the understanding of the new social, political and economic realities that mark this era of neoliberal evolution and of technological development in the context of the Fourth Industrial Revolution. Thus, topics such as the transformation of biopolitics into psycho-politics become a very relevant point for the analysis of current societies and their drifts. With this background of thought, this article aims to delve into Han’s arguments, exploring the crucial role that emotions play in societies of performance, fatigue and lack of democracy, resorting to the metaphor of the “hamster wheel” as an image evocative of the dynamics of current societies. In this way, an innovative perspective of the complexity of the 21st Century is presented by delving into certain nuances of Han’s thought in connection with the palpable reality of the emotions that act as the fuel that propels each individual in their own “existential wheel”. This articulation with emotional experiences contributes significantly to contemporary discussions about human nature in contexts of technological innovation. <![CDATA[The Value of Applied Ethics in Engineering Studies in a Horizon of Reliable Artificial Intelligence]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86262024000100221&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Instituciones políticas como la Comisión Europea y el Gobierno de España han manifestado su interés y predisposición para sentar las bases de una gobernanza ética de la Inteligencia Artificial (IA). En particular, han planteado el impulso de una Inteligencia Artificial confiable a través de un conjunto de directrices y estrategias. A pesar del beneficio que reportan estas iniciativas políticas, no es posible apreciar en su conjunto una estrategia educativa específica que contribuya a la generación de un ecosistema ético de IA fundamentado en la confianza. En ese sentido, el objetivo principal de este trabajo consiste en explicar que la enseñanza de la ética aplicada en los estudios de ingeniería constituye una apuesta para el fortalecimiento profesional, la gobernanza ética y una investigación e innovación responsables. Para alcanzar este objetivo, en primer lugar, serán detallados algunos de los aspectos esenciales que dotan de un valor significativo a la enseñanza de la ética aplicada, subrayando la responsabilidad social que presentan las universidades en este terreno. En segundo lugar, se mostrará una clasificación de las asignaturas de ética relacionadas con la ingeniería en el entorno de las universidades públicas españolas. Y, en tercer lugar, se ofrecerá un marco teórico enraizado en la ética discursiva, promoviendo una mirada cívica en el contexto educativo de las profesiones.<hr/>Abstract Political institutions such as the European Commission and the Government of Spain have expressed their interest and willingness to lay the foundations for ethical governance of Artificial Intelligence (AI). In particular, they have proposed the promotion of reliable Artificial Intelligence through a set of guidelines and strategies. Despite the benefit provided by these political initiatives, it is not possible to fully appreciate a specific educational strategy that contributes to the generation of an ethical AI ecosystem based on trust. In this sense, the main objective of this work is to demonstrate that the teaching of applied ethics in engineering studies constitutes a commitment to professional strengthening, ethical governance and responsible research and innovation. To achieve this objective, first of all, some of the essential aspects that give significant value to the teaching of applied ethics will be detailed, highlighting the social responsibility that universities present in this field. Secondly, a classification of ethics subjects related to engineering in the environment of Spanish public universities will be shown. And, thirdly, a theoretical framework rooted in discursive ethics will be offered, promoting a civic perspective in the educational context of the professions. <![CDATA[Psycho-politics and Big Data as new Forms and Tools for Political Organization]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86262024000100247&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente artículo indaga si ¿es el sujeto un ser autónomo en la deliberación política o son los pensamientos, las posturas y las formas de la organización política mediadas por las distintas herramientas comunicacionales a las que se ve expuesto quienes lo determinan? Así, analiza la relación que existe entre mass media y política, con la capacidad deliberativa del individuo al tomar decisiones en el contexto político, a partir de Chomsky y Han. La metodología es cualitativa con diseño documental, el instrumento son fichas bibliográficas aplicadas a fuentes primarias y secundarias. Se usan bases de datos con el algoritmo: “Neoliberalismo, psicopolítica, big data, medios de comunicación de masas y democracia”. Se analizan 13 libros y 20 artículos. Se identifican las nuevas formas y herramientas de organización política y la relación entre política y medios de comunicación. Se concluye que: 1) el neoliberalismo direcciona la idea de libre mercado hacia el individuo mismo, 2) es necesaria una ciudadanía crítica que tenga un rol más activo en la democracia, 3) se identifica a la psicopolítica como una nueva forma de organización política, 4) la nueva herramienta de la política es el big data, 5) se evidencia que la relación entre política y mass media está vinculada con los grupos de poder y 6) la emocionalización de la comunicación política disminuye la autonomía individual.<hr/>Abstract This article asks if the subject is an autonomous being in political deliberation or are the thoughts, positions and forms of political organization mediated by the different communicational tools to which the subject is exposed who determine it? Thus, it analyzes the relationship between Mass Media and politics with the deliberative capacity of the individual when making decisions in the political context based on Han and Chomsky. The methodology is qualitative with documentary design, the instrument are bibliographic sheets applied to primary and secondary sources. Databases are used with the algorithm: “Neoliberalism, Psycho-politic, Big Data, Mass Media and Democracy”. Thirteen (13) books and twenty (20) articles are analyzed. The argumentative text identifies the new forms and tools of political organization and the relationship between politics and the media. It is concluded that: 1) Neoliberalism directs the idea of a free market towards the individual himself; 2) Critical citizenship that has a more active role in democracy is necessary; 3) Psycho-politics is identified as a new form of political organization; 4) The new tool of politics is Big Data; 5) It is evident that the relationship between politics and Mass Media is linked to power groups; and 6) The emotionalization of political communication decreases individual autonomy. <![CDATA[Higher Education and Integral Development in Mexico]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86262024000100275&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La matrícula escolar de México en el ciclo escolar 2021-2022 corresponde a 5,07 millones de alumnos (5,5 % en nivel técnico superior y normal, 86,2 % en licenciatura, 7,2 % en especialidad y maestría, y 1,1 % en doctorado), representando el 4 % de la población total nacional. El artículo se estructura con base en el método deductivo y con un arquetipo cuantitativo, teniendo como objetivo conocer el estado de correlación existente entre el universo estudiantil de educación superior con el crecimiento económico y el desarrollo humano. Se parte de la hipótesis que la educación superior contribuirá significativamente al logro de estos objetivos, en primera instancia, para tratar de alcanzar el crecimiento económico, y después, para lograr tener acceso al desarrollo económico, social, sustentable y humano. Se confirmó la hipótesis de que, en México, durante el período de 2010 a 2022, el mayor número de alumnado de nivel superior puede explicar el 82,6 % de las variaciones experimentadas en el aumento del Producto Interno Bruto (PIB) o crecimiento económico. Se consideraba que los más altos niveles de estudios en el país (doctorado y maestría) influirían de forma determinante en el incremento del PIB (crecimiento económico) y en una mejor posición del Índice de Desarrollo Humano (IDH), pero resultó que la variable más influyente en las regresiones lineales estimadas es la matrícula de nivel licenciatura.<hr/>Abstract Mexico’s school enrolment in the 2021-2022 school year corresponds to 5.07 million students (5.5 % in higher technical and normal levels; 86.2 % in bachelor’s degrees; 7.2 % in specialties and master’s degrees; 1.1 % in doctorates), representing 4 % of the total national population. The article is structured on the basis of the deductive method and with a quantitative archetype; its objective is to determine the correlation between the higher education student population and economic growth and human development. It is hypothesized that higher education will contribute significantly to the achievement of these objectives, in the first instance to try to achieve economic growth, and then to gain access to economic, social, sustainable and human development. The hypothesis was confirmed that in Mexico during the period from 2010 to 2022, the highest number of higher education students can explain 82.6 % of the variations experienced in the increase of the Gross Domestic Product (GDP) or economic growth. It was considered that the highest levels of education in the country (doctorate and master’s degrees) would have a decisive influence on the increase in GDP (economic growth) and a better position in the Human Development Index (HDI), but it turned out that the most influential variable in the estimated linear regressions is enrolment at the bachelor’s degree. <![CDATA[Pedagogical Practice of Critical Thinking from Cultural Psychology]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86262024000100301&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El pensamiento crítico es una competencia fundamental en los actuales enfoques educativos, sin embargo, ha sido objeto de definiciones diversas, exigiendo un abordaje desde su epistemología, teorización y praxis. Esta investigación tuvo como objetivo analizar las nociones sobre el pensamiento crítico y las prácticas pedagógicas aplicadas en el aula por docentes latinoamericanos. Se acudió al paradigma cualitativo-crítico a través del método hermenéutico. La selección de participantes se realizó mediante el muestreo por saturación teórica, obteniéndose un grupo de ocho docentes a quienes se aplicaron entrevistas no directivas a profundidad. En el análisis de resultados emergieron cinco categorías: 1) nociones sobre pensamiento crítico, en las cuales se evidencia la tendencia a un énfasis cognitivo y racional; 2) praxis didáctica, expresando mayor dominio de las asignaturas de contenido lingüístico como adecuadas para promover el pensamiento crítico; 3) autoevaluación y necesidad de mayor reflexión y capacitación sobre la praxis docente en el área; 4) currículo y políticas educativas, en la cual se exponen incongruencias entre los currículos y la práctica de aula; 5) pensamiento crítico y rendimiento académico, que expone una relación no lineal entre ambos conceptos. Se concluye que es fundamental evitar los determinismos basados en habilidades que expresan el pensamiento crítico y en su lugar promover aproximaciones complejas que permitan incluir experiencias culturales, sociales y éticas que son también inherentes al proceso.<hr/>Abstract Critical thinking is a fundamental competence in current educational approaches; however, it has been the subject of diverse definitions, requiring a comprehension from its epistemology, theorization, and praxis. The objective of this research was to analyze notions about critical thinking and pedagogical practices in a group of Latin American teachers. The qualitative-critical paradigm was used through the hermeneutic method. The selection of participants was carried out through theoretical saturation sampling, obtaining a group of eight teachers to whom in-depth non-directive interviews were applied. In the analysis of results, 5 categories emerged: 1) Notions about critical thinking, in which the tendency towards a cognitive and rational emphasis is evident; 2) Didactic praxis, expressing greater mastery of linguistic content subjects as appropriate to promote critical thinking; 3) Self-assessment and need for greater reflection and training on teaching praxis in the area, 4) Curriculum and educational policies, in which inconsistencies between curricula and classroom practice are exposed, and 5) Critical thinking and performance academic, which exposes a non-linear relationship between both concepts. It is concluded that it is essential to avoid determinisms based on skills that express critical thinking and instead promote complex approaches that allow including cultural, social and ethical experiences also inherent to the process.