Scielo RSS <![CDATA[URVIO Revista Latinoamericana de Estudios de Seguridad]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/rss.php?pid=1390-429920250001&lang=en vol. num. 41 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.senescyt.gob.ec <![CDATA[From narco-politics to mafia. Evolution of the relationship between organized crime and politics in Paraguay]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-42992025000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Introducción: en Paraguay, la relación entre política y narcotráfico se remonta a la última etapa de la dictadura (1954-1989), aunque inició un proceso expansivo en los años siguientes. Objetivo: analizar cómo el narcotráfico mantuvo y amplió su incidencia en el país gracias a la instalación de relaciones cada vez más estrechas entre el crimen organizado y la clase política surgida con la democracia. Metodología:la producción de información combina los enfoques cualitativo y etnográfico; se han realizado en los últimos cinco años observaciones, entrevistas y conversaciones informales con diferentes actores claves, en distintas regiones del país, además de una exhaustiva revisión documental. Conclusiones:los hallazgos sugieren que, para el contexto paraguayo, el concepto de narcopolítica puede resultar insuficiente, y ser más adecuado el de mafia, ya que existe una superación de las clásicas complicidades de intercambio de favores (impunidad por financiación) entre política y crimen organizado y en su lugar se ha instalado un sistema orgánico de ilegalidad difusa, que incluye: políticos, criminales, profesionales de cuello blanco, empresarios; lo cual garantiza ganancias e impunidad generalizadas. El nivel de compenetración entre criminalidad, sociedad e instituciones está llegando a niveles tan profundos que ponen en entredicho la misma estabilidad democrática.<hr/>Abstract Introduction: In Paraguay, the relationship between drug trafficking and politics dates back to the last stage of the dictatorship (1954-1989), although it began an expansive process in the following years. Objective: Analyze how drug trafficking maintained and expanded its influence in the country thanks to the establishment of increasingly close relations between organized crime and the political class that emerged with democracy. Methodology: The production of information combines qualitative and ethnographic approaches, with observations, interviews and informal conversations with different key actors in different regions of the country over the last five years, in addition to an exhaustive documentary review. Conclusions: The findings suggest that for the Paraguayan context the concept of narco-politics may no longer be sufficient, being more appropriate the use of mafia, since there is an overcoming of the classic complicities of exchange of favors (impunity for financing) between politics and organized crime, installing an organic system of diffuse illegality, including: politicians, criminals, white-collar professionals, businessmen; which guarantees widespread profit and impunity. The level of interpenetration between criminality, society and institutions is reaching such deep levels that the very stability of democracy is being called into question. <![CDATA[Drug trafficking and politics. Management of public security and violence in Rosario, Argentina (2013-2015)]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-42992025000100030&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Introducción: el narcotráfico constituye una problemática vinculada al desarrollo de mercados ilegales de drogas, gestionados por grupos criminales y con altos niveles de violencia. Dicha situación representa un desafío para los Estados latinoamericanos, que se encargan de implementar medidas en materia de seguridad pública para abordar este fenómeno criminal. Objetivo: el artículo analiza la gestión de la seguridad pública del gobierno provincial del Frente Progresista Cívico y Social (FPCyS) de Santa Fe durante el periodo 2013-2015. Metodología: la investigación se basa en un estudio de caso de carácter cualitativo. Conclusión: el aumento sostenido de la violencia relacionada con el narcotráfico y el escándalo público que esto generó llevó a las autoridades del FPCyS a adoptar una estrategia caracterizada por la escenificación de las acciones de gobierno, la promoción de una reforma policial a partir de parches institucionales y la delegación del gobierno de la seguridad en la Policía de la provincia.<hr/>Abstract Introduction: drug trafficking is a problem linked to the development of illegal drug markets, managed by criminal groups and with high levels of violence. This situation represents a challenge for Latin American states, which are responsible for implementing public security measures to tackle this criminal phenomenon. Objective: the article analyses the public security management of the provincial government of the Frente Progresista Cívico y Social (FPCyS) of Santa Fe during the period 2013-2015. Methodology: the research is based on a qualitative case study. Conclusion: the sustained increase in violence related to drug trafficking and the public outrage that this generated, led the FPCyS authorities to adopt a strategy characterised by the staging of government actions, the promotion of a police reform based on institutional patches and the delegation of security governance to the Provincial Police. <![CDATA[Criminal governance and state capacity in Mexico: Citizen support for political-criminal pacts]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-42992025000100047&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Introducción: la complejidad que ha adquirido la gobernanza criminal mediante acciones predatorias y clientelares por parte de los grupos delictivos ha puesto en entredicho la capacidad estatal para proteger a la población. En México, como en otros países de la región, esto ha colocado en el debate público la pertinencia de los pactos entre el Gobierno y los delincuentes como medida para disminuir la violencia. Objetivo: por tanto, esta investigación busca conocer los factores que influyen en que las personas apoyen un arreglo político-delictivo, así como aquellos que contribuyen a considerar legítimas a las organizaciones criminales y la impunidad de sus miembros. Metodología: para ello, realizamos un análisis econométrico a partir de dos encuestas con representatividad nacional. Conclusiones: los resultados sugieren que cuando se ejerce una gobernanza criminal de tipo clientelar y cuando existe menor capacidad estatal en materia de seguridad, se incrementa la aprobación de la ciudadanía por los pactos entre el Gobierno y los grupos delictivos, así como la legitimación de estos. Por el contrario, cuando la gobernanza criminal es violenta, crece el repudio de la población hacia los delincuentes y se ejerce una mayor presión al gobierno para combatirlos.<hr/>Abstract Introduction: The complexity that criminal governance has acquired through predatory and clientelistic actions by criminal groups has called into question the state's capacity to protect the population. In Mexico, as in other countries in the region, this has placed in the public debate the relevance of pacts between the government and criminals as a measure to reduce violence. Objective: Therefore, this research aims to understand the factors that influence people's support for a political-criminal arrangement, as well as those that contribute to considering criminal organizations legitimate and approving the impunity of their members. Methodology: To this purpose, we conducted an econometric analysis based on two nationally representative surveys. Conclusions: The results suggest that when clientelistic criminal governance is exercised and when there is less state capacity in the area of security, citizen approval of the pacts between the government and criminal groups increases, as well as their legitimacy. On the contrary, when criminal governance is violent, the population's repudiation of criminals increases and there is greater pressure on the government to fight them. <![CDATA[Tensions around community police deployment in grassroots neighborhoods of Buenos Aires during the COVID-19 pandemic]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-42992025000100067&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Introducción: algunos barrios populares de la Ciudad de Buenos Aires tienen desde hace unos años un policiamiento específico que incluye, entre otras cosas, el despliegue de fuerzas federales de carácter militar. Objetivo: este artículo examina el papel de las Unidades de Prevención Barrial de la Gendarmería Nacional Argentina en dos barrios populares de la Ciudad de Buenos Aires durante las restricciones de movilidad impuestas entre mayo de 2020 y junio de 2021 para mitigar la propagación del COVID-19. Metodología: a través de una metodología cuantitativa basada en el análisis estadístico de registros de incidencias policiales, buscamos describir el impacto de los despliegues policiales de proximidad en contextos de alta vulnerabilidad social y dar cuenta de las transformaciones en las prácticas policiales impuestas a raíz de la emergencia sanitaria. Conclusiones: el estudio muestra, en relación con la pandemia, una sobrecarga de trabajo de los efectivos vinculada a tareas de control poblacional y sanitaria. Por otro lado, se describen un conjunto de prácticas vinculadas a la resolución de conflictos y atención de demandas y problemáticas sociales que desbordan el accionar vinculado a la represión de delitos penales y el control social de poblaciones subalternas, un trabajo que fue especialmente visibilizado durante la pandemia.<hr/>Abstract Introduction: In recent years, several working-class neighborhoods in the City of Buenos Aires have experienced a specific policing strategy, which includes, among other elements, the deployment of federal military forces. Objective: This article examines the role of the Neighbourhood Prevention Units of the Argentine National Gendarmerie in two working-class neighborhoods of Buenos Aires during the mobility restrictions imposed between May 2020 and June 2021 to mitigate the spread of COVID-19. Methodology: Utilizing a quantitative approach based on the statistical analysis of police incident records, this study aims to describe the impact of proximity policing deployments in highly socially vulnerable contexts and to account for the transformations in policing practices brought about by the public health emergency. Conclusions: The findings reveal that law enforcement officers experienced an increased workload due to population control and public health enforcement responsibilities in the context of the pandemic. Additionally, the study describes practices associated with conflict resolution and addressing social demands and issues, which extend beyond crime suppression and the social control of marginalized populations, a type of work that became particularly prominent during the pandemic. <![CDATA[Murdered in Another Municipality: Vectors of Homicide in Mexico]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-42992025000100086&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Introducción: este trabajo examina los patrones de contagio del homicidio doloso en México entre 2016 y 2022, en el contexto de los enfrentamientos entre grupos rivales del crimen organizado. Objetivo: determinar cuál de las dos hipótesis opuestas sobre la propagación de los homicidios en México cuenta con mayor soporte empírico. Consideramos: a) la hipótesis centrífuga, que postula que los grupos del crimen organizado pueden trasladar sus actividades a nuevas regiones, propagando el conflicto, y b) la hipótesis centrípeta, que sugiere que cuando una organización criminal ataca a otra en una región diferente, la violencia generada retroalimenta el conflicto en su región de origen. Metodología: utilizando técnicas de regresión espacial y matrices espaciales modificadas, examinamos estas hipótesis, con las relaciones de vecindad definidas por la diferencia entre los lugares de residencia y defunción de personas asesinadas con armas de fuego y explosivos. Conclusiones: nuestros resultados respaldan sólidamente la hipótesis centrífuga, aunque no se descarta por completo la hipótesis centrípeta.<hr/>Abstract Introduction: This study examines the contagion patterns of intentional homicide in Mexico between 2016 and 2022, in the context of clashes between rival organized crime groups. Objective: To determine which of the two opposing hypotheses about the spread of homicides in Mexico has greater empirical support. We consider: a) the centrifugal hypothesis, which posits that organized crime groups can move their activities to new regions, spreading the conflict, and b) the centripetal hypothesis, which suggests that when one criminal organization attacks another in a different region, the resulting violence feeds back into the conflict in its region of origin. Methodology: Spatial regression techniques and modified spatial matrices are employed to assess these hypotheses. To define each spatial unit's neighbors, the disparity between victims' places of residence and death is utilized. Conclusions: Our analysis strongly supports the centrifugal hypothesis, albeit not entirely dismissing the centripetal perspective. <![CDATA[Analysis of police productivity: a case study applied to Ecuador]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-42992025000100109&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Introducción/ Objetivo: este estudio tiene como objetivo analizar la productividad del accionar policial en Ecuador mediante el índice de productividad total de los factores de Hicks-Moorsteen. Metodología: el análisis abarca cinco periodos (2018-2022), con el año 2018 como referencia tecnológica, y toma como unidad de decisión los 221 cantones del país. Se consideran como insumos el número de agentes policiales y las Unidades de Policía Comunitaria, mientras que los productos evaluados son los homicidios y robos de automóviles, tratados de manera inversa. Los resultados muestran una caída significativa en la productividad en la reducción de estos delitos. Además, se observan fluctuaciones notables en ciertos periodos, posiblemente asociadas a cambios en políticas, estrategias o factores externos que impactaron la gestión del crimen. Conclusiones: la descomposición del índice revela que, aunque el cambio técnico ha mejorado la gestión de homicidios y, en menor medida, de robos de automóviles, la eficiencia técnica ha sido variable. El análisis se complementa con un enfoque en los cantones de Guayaquil y Esmeraldas, que han experimentado un aumento delictivo reciente. La información detallada proporcionada por este índice es esencial para diseñar políticas públicas de seguridad, ya que ayuda a identificar los cantones más vulnerables y previene futuros aumentos delictivos, además de ofrecer ejemplos de buenas prácticas.<hr/>Abstract Introduction/ Objective: This study aims to analyze the productivity of police actions in Ecuador using the Hicks-Moorsteen total factor productivity index. The analysis covers five periods (2018-2022), with the year 2018 as the technological reference, and takes the 221 cantons of the country as decision-making units. Methodology: The inputs considered are the number of police officers and Community Police Units, while the evaluated outputs are homicides and car thefts, treated inversely. The results show a significant decline in productivity in reducing these crimes. Additionally, notable fluctuations are observed in certain periods, possibly linked to changes in policies, strategies, or external factors that impacted crime management. Conclusions: The decomposition of the index reveals that, although technical change has improved homicide management and, to a lesser extent, car thefts, technical efficiency has been variable. The analysis is complemented with a focus on the cantons of Guayaquil and Esmeraldas, which have experienced a recent increase in criminal activity. The detailed information provided by this index is crucial for designing public security policies, as it helps identify the most vulnerable cantons and prevent future crime increases, as well as offering examples of best practices. <![CDATA[Governmental discourses and practices around drug trafficking in the province of Buenos Aires (2015-2019)]]> http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-42992025000100130&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Introducción: las investigaciones sobre el abordaje gubernamental del narcotráfico en la provincia de Buenos Aires establecen que la mayoría de los gobiernos desestimaron esta problemática y la afrontaron de manera superficial. Sin embargo, poco se conoce respecto del desempeño del gobierno provincial encabezado por María Eugenia Vidal (2015-2019) en esa materia. Objetivo: en este marco, el trabajo tiene por objeto aportar al conocimiento sobre los discursos y las prácticas gubernamentales en torno al narcotráfico durante la gestión de Vidal. Metodología: se propone una metodología cualitativa basada en la aplicación de un estudio de caso y un enfoque teórico asentado, principalmente, en la noción de políticas públicas de control del narcotráfico. Conclusiones: el artículo evidencia la sobreactuación discursiva y el profundo desconocimiento que predomina en el ámbito provincial en materia de control del narcotráfico, y las deficiencias que exhibieron las acciones institucionales y políticas impulsadas por el gobierno bonaerense durante el periodo señalado.<hr/>Abstract Introduction: Research on the governmental approach to drug trafficking in the province of Buenos Aires establishes that most governments have dismissed this problem and dealt with it superficially. However, little is known about the performance of the provincial government headed by María Eugenia Vidal (2015-2019) in this area. Objective: In this framework, the work aims to contribute to the knowledge about the discourses and governmental practices regarding drug trafficking during Vidal's administration. Methodology: For this purpose, a qualitative methodology based on the application of a case study and a theoretical approach based mainly on the notion of public policies to control drug trafficking is proposed. Conclusions: The article highlights the discursive overreaction and the profound lack of knowledge that prevails in the provincial sphere in terms of drug trafficking control and the deficiencies exhibited by the institutional actions and policies promoted by the government of Buenos Aires during the period in question.